
Forbrukerrådet klager Shein inn til EU for manipulerende salgstriks
Forbrukerrådet og europeiske allierte har klaget klesgiganten Shein inn for EU. De anklager selskapet for manipulerende salgsmetoder og villedende markedsføring for å presse til impulskjøp.
1 måned siden siste oppdatering
2 artikler i saken
Kort oppsummert
- Forbrukerrådet og 24 andre europeiske forbrukerorganisasjoner har klaget Shein inn for EU-kommisjonen.
Sammendrag
Forbrukerrådet, sammen med 24 andre europeiske forbrukerorganisasjoner, har sendt en formell klage til EU-kommisjonen mot klesgiganten Shein. Organisasjonene mener Shein benytter seg av manipulerende design og villedende markedsføring, inkludert falske nedtellinger på tilbud og tvilsomme kundeanmeldelser, for å presse forbrukere, spesielt unge kvinner, til å foreta impulskjøp.
Elin Volder Rutle i Forbrukerrådet understreker at disse metodene må stanse og at Shein må følge gjeldende lovverk. Shein, representert ved kommunikasjonsdirektør Robin Kiely, avviser anklagene og hevder de har forsøkt å oppnå dialog med Den europeiske forbrukerorganisasjonen (BEUC).
Forbrukerrådet håper klagen også vil føre til en bredere granskning av salgsmetoder i netthandelsbransjen og "fast fashion"-industrien, ettersom EU-kommisjonen allerede har en pågående etterforskning av Shein for andre mulige brudd på forbrukerregelverket.
Elin Volder Rutle
Forbrukerrådet
Shein
EU-kommisjonen
Temu
H&M
Europa
Norge
Artikler i saken
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!