Nyhetssaker
NRK nyheter: Fellesforbundet vil ta Uber og Bolt til retten
Artikkel

Fellesforbundet vil ta Uber og Bolt til retten

Fellesforbundet varsler rettssak mot Uber og Bolt for å kreve fast ansettelse for plattformsjåfører. Dette kommer etter at en Fafo-forsker hevder selskapene utøver betydelig kontroll, mens selskapene selv fastholder at sjåførene er selvstendige næringsdrivende.

6 dager siden siste oppdatering

3 min lesetid

NRK logo

Kort oppsummert

  • Fellesforbundet er klar til å saksøke Uber og Bolt for å kreve fast ansettelse for plattformsjåfører

Sammendrag

Fellesforbundets avdeling 4, Oslo transportarbeiderforening, varsler at de er klare til å ta Uber og Bolt til retten for å kreve fast ansettelse for plattformsjåfører. Førstesekretær Fredrik Winger-Solvang uttaler at sjåførenes arbeidsbeskrivelse indikerer at de bør være fast ansatte, og viser til eksempler som Anette Andresen som jobber over 70 timer i uken for lav lønn. Fafo-forsker Sigurd Nordli Oppegaard støtter dette synet og hevder plattformselskapene utøver betydelig kontroll over sjåførenes arbeidsdag, noe som gjør klassifiseringen som selvstendig næringsdrivende utdatert.

Han mener selskapene omgår arbeidsgiveransvar. Uber og Bolt avviser dette og understreker at sjåførene selv velger når og hvor mye de vil kjøre, og at plattformene er markedsplasser, ikke arbeidsgivere. De hevder sjåførene verdsetter fleksibilitet.

Saken har juridiske paralleller: Uber tapte en lignende sak i Storbritannia i 2021, og Wolt tapte nylig i Oslo tingrett hvor sykkelbud ble ansett som ansatte på grunn av styring og kontroll. Fellesforbundet er innstilt på å kjempe denne kampen for å sikre sjåførene rettigheter som pensjon, feriepenger og sykepenger, og oppfordrer sjåfører til å organisere seg.

Kontekst

Bakgrunn

Plattformselskapene Uber og Bolt etablerte seg i Norge etter drosjereformen høsten 2020, og sjåførene har tradisjonelt vært kategorisert som selvstendig næringsdrivende.

Perspektiver

  • Fredrik Winger-Solvang (Fellesforbundet): Sjåførenes arbeidsbeskrivelse indikerer at de bør være fast ansatte, og fagforeningen er klar til å gå rettens vei for å sikre dem rettigheter

  • Sigurd Nordli Oppegaard (Fafo-forsker): Plattformselskapene utøver substansiell kontroll over sjåførens arbeidsdag, og klassifiseringen som selvstendig næringsdrivende er utdatert og omgår arbeidsgiveransvar

  • Lars Speekenbrink (Bolt): Bolt er ikke en arbeidsgiver, sjåførene er ikke bundet eksklusivt til plattformen, og de verdsetter fleksibilitet og frihet

  • Charlotte van den Belt (Uber): Ubers forretningsmodell handler om å koble reisende og sjåfører, og de arbeider for å skape muligheter for sjåfører til å generere gode inntekter

Mulige konsekvenser

  • Fellesforbundet er klar til å ta saken til retten for å kreve fast ansettelse for plattformsjåfører

  • Wolt har anket dommen fra Oslo tingrett, og det er foreløpig uklart når saken skal i retten igjen

  • Sjåfører oppfordres til å organisere seg i Fellesforbundet for å få hjelp

Fredrik Winger-Solvang

Sigurd Nordli Oppegaard

Anette Andresen

Lars Speekenbrink

Charlotte van den Belt

Fellesforbundet

Bolt

Uber

Oslo transportarbeiderforening

Fafo

Norge

Oslo

Storbritannia