Nyhetssaker
TV2 nyheter: Skeidar-sofa ble mareritt: Kunde får hevet kjøpet
Artikkel

Skeidar-sofa ble mareritt: Kunde får hevet kjøpet

Heidi Stokland opplevde at hennes dyre lærsofa fra Skeidar ble ødelagt etter bruk av et anbefalt vedlikeholdsprodukt. Saken utviklet seg til en langvarig konflikt med møbelkjeden, som til slutt måtte tilby en løsning etter innblanding fra Forbrukerrådet.

2 måneder siden siste oppdatering

6 min lesetid

TV2 logo

Kort oppsummert

  • Heidi Stoklands lærsofa til 75.000 kroner ble misfarget etter bruk av en impregneringsspray anbefalt og kjøpt hos Skeidar.

Sammendrag

Heidi Stokland (48) fra Bergen kjøpte en Furninova lærsofa til 75. 000 kroner hos Skeidar. Etter å ha brukt en lærimpregneringsspray fra Guardian, anbefalt og kjøpt hos Skeidar Fyllingsdalen, ble sofaen hvit og fargen falmet.

Stokland kontaktet Skeidar gjentatte ganger, som først anbefalte andre produkter og senere hevdet at problemet kunne skyldes gnikking eller at Furninova ikke samarbeidet med Guardian. Forbrukerrådet uttalte at Skeidar som selger er ansvarlig og kun har to retteforsøk, og mente brukerfeil var usannsynlig. Etter at Stokland krevde heving av kjøpet, avviste Skeidar dette.

Til slutt, etter ytterligere kontakt, tilbød Skeidar to løsninger: 50 prosent avslag eller heving av kjøpet. Stokland valgte å heve kjøpet.

Kontekst

Heidi Stokland

Thomas Iversen

Nils Houge

Skeidar

Furninova

Guardian

TV 2 hjelper deg

Ekornes

Forbrukerrådet

Forbrukertilsynet

Bergen

Fyllingsdalen