Nyhetssaker

Skeidar-sofa ble mareritt: Kunde får hevet kjøpet

TV2 logo

Heidi Stokland opplevde at hennes dyre lærsofa fra Skeidar ble ødelagt etter bruk av et anbefalt vedlikeholdsprodukt. Saken utviklet seg til en langvarig konflikt med møbelkjeden, som til slutt måtte tilby en løsning etter innblanding fra Forbrukerrådet.

«Jeg har panikk her»

Kort oppsummert

  • Heidi Stoklands lærsofa til 75.000 kroner ble misfarget etter bruk av en impregneringsspray anbefalt og kjøpt hos Skeidar.

Heidi Stokland (48) fra Bergen kjøpte en Furninova lærsofa til 75. 000 kroner hos Skeidar. Etter å ha brukt en lærimpregneringsspray fra Guardian, anbefalt og kjøpt hos Skeidar Fyllingsdalen, ble sofaen hvit og fargen falmet.

Stokland kontaktet Skeidar gjentatte ganger, som først anbefalte andre produkter og senere hevdet at problemet kunne skyldes gnikking eller at Furninova ikke samarbeidet med Guardian. Forbrukerrådet uttalte at Skeidar som selger er ansvarlig og kun har to retteforsøk, og mente brukerfeil var usannsynlig. Etter at Stokland krevde heving av kjøpet, avviste Skeidar dette.

Til slutt, etter ytterligere kontakt, tilbød Skeidar to løsninger: 50 prosent avslag eller heving av kjøpet. Stokland valgte å heve kjøpet.

Heidi Stokland

Thomas Iversen

Nils Houge

Skeidar

Furninova

Guardian

TV 2 hjelper deg

Ekornes

Forbrukerrådet

Forbrukertilsynet

Bergen

Fyllingsdalen