
Trollstigen-beboer frykter trafikk: Krever tryggere skolevei
Ingeborg Sletta (42) uttrykker daglig frykt for den høye turisttrafikken utenfor sitt hjem ved Trollstigen, en 80-sone som hun mener er farlig for barn og fotgjengere. Hun etterlyser umiddelbare tiltak som nedsatt fartsgrense og en gang- og sykkelvei, mens fylkeskommunen bekrefter at de vil vurdere fartsmålinger.
3 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Ingeborg Sletta opplever daglig frykt og stress på grunn av farlig turisttrafikk i 80-sone ved Trollstigen, som også er skolevei.
Sammendrag
Ingeborg Sletta (42) bor ved foten av Trollstigen, en turistattraksjon med rundt én million besøkende årlig, og opplever daglig frykt og stress på grunn av den høye og farlige turisttrafikken. Hun forteller at veien utenfor huset, som er en 80-sone, brukes som skolevei og er for smal for den store mengden busser, bobiler og privatbiler. Sletta har opplevd å bli sneiet av en bil under joggetur og gråter på Dagsrevyen mens hun viser hvor utrygt det er å sykle med barna i sykkelvogn.
Hun mener mange turister ikke forstår at det bor folk der og kjører stygt, spesielt på en rett strekning etter en skarp sving. Sletta ønsker ikke å flytte, men etterlyser en gang- og sykkelvei på lang sikt, og nedsatt fartsgrense med gjennomsnittsmåling på kort sikt.
Møre og Romsdal fylkeskommune bekrefter at de vil utføre fartsmålinger for å vurdere faglig grunnlag for lavere fartsgrense, men har ikke midler til fysiske tiltak som gang- og sykkelveier. Seksjonsleder John Hauger uttrykker forståelse for beboernes frustrasjon, men påpeker at mange bor langs veier med høy trafikk, selv om Trollstigen har en markant økning om sommeren.
Kontekst
Bakgrunn
Trafikken ved Trollstigen har økt betydelig siden Ingeborg Sletta vokste opp, og beboerne har tidligere kjempet for lavere fartsgrense uten hell.
Perspektiver
Ingeborg Sletta: Blir urolig, stressa, oppgitt og redd på grunn av farlig turisttrafikk som kjører stygt og for fort i en 80-sone som er skolevei.
John Hauger: Vil gjøre fartsmålinger for å se om det er faglig grunnlag for å sette ned fartsgrensen, men har ikke penger til fysiske tiltak.
Mulige konsekvenser
Møre og Romsdal fylkeskommune skal utføre fartsmålinger for å vurdere faglig grunnlag for lavere fartsgrense.
Fysiske tiltak som gang- og sykkelveier eller fartshumper vil ikke bli implementert på grunn av manglende midler.
Beboerne må fortsette å dele den smale veien med høy turisttrafikk uten omveier.
Ingeborg Sletta
John Hauger
Møre og Romsdal fylkeskommune
Dagbladet
NRK
Trollstigen
Romsdalen
Norge