Equinors spill «Energy Town», utviklet i samarbeid med britiske skoleorganisasjoner og finansiert av selskapet, kritiseres for å være en del av en omfattende PR-pakke. Spillet, som viser olje som del av en grønn energimiks, er ett av flere Equinor-sponsede initiativer.
Julie Forchhammer fra Klimakultur mener Equinors strategi ligner amerikanske oljeselskapers tiår lange praksis med å gamifisere kunnskap for barn, og at det påvirker barn fra seks års alder. Vitenparken ved NMBU, ledet av Solveig Arnesen, trakk for fire år siden sin avtale med Equinor grunnet selskapets fossile virksomhet og omdømmearbeid mot barn.
MDG-leder Arild Hermstad kaller det «skjult reklame» og ønsker forbud mot fossilsponset reklame. Equinors pressetalsperson Magnus Frantzen Eidsvold avviser kritikken og hevder programmene øker interessen for vitenskapsfag, er basert på faktiske data og er en del av selskapets samfunnsansvar.