Nyhetssaker
e24 logo

e24

Equinors energispill kritiseres: Kalles del av stor PR-pakke

Equinors undervisningsspill «Energy Town» og andre sponsorater møter sterk kritikk for å være en del av selskapets omfattende PR-strategi. Kritikere hevder at selskapet driver med problematisk lobbyvirksomhet og skjult reklame rettet mot barn og unge.

1 måned siden

3 min lesetid

Kort oppsummert

  • Equinors spill «Energy Town», finansiert av selskapet, kritiseres for å være en del av en stor PR-pakke rettet mot barn og unge.

Equinors spill «Energy Town», utviklet i samarbeid med britiske skoleorganisasjoner og finansiert av selskapet, kritiseres for å være en del av en omfattende PR-pakke. Spillet, som viser olje som del av en grønn energimiks, er ett av flere Equinor-sponsede initiativer.

Julie Forchhammer fra Klimakultur mener Equinors strategi ligner amerikanske oljeselskapers tiår lange praksis med å gamifisere kunnskap for barn, og at det påvirker barn fra seks års alder. Vitenparken ved NMBU, ledet av Solveig Arnesen, trakk for fire år siden sin avtale med Equinor grunnet selskapets fossile virksomhet og omdømmearbeid mot barn.

MDG-leder Arild Hermstad kaller det «skjult reklame» og ønsker forbud mot fossilsponset reklame. Equinors pressetalsperson Magnus Frantzen Eidsvold avviser kritikken og hevder programmene øker interessen for vitenskapsfag, er basert på faktiske data og er en del av selskapets samfunnsansvar.

Julie Forchhammer

Solveig Arnesen

Arild Hermstad

Magnus Frantzen Eidsvold

Equinor

We Are Futures

Klimakultur

Kulturrådet

Disney

Lego

Standard Oil

Chevron

Vitenparken

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

MDG

Association for Science Education

Det internasjonale energibyrået

Storbritannia

Norge

Australia

Amerika