e24
Equinors energispill kritiseres: Kalles del av stor PR-pakke
Equinors undervisningsspill «Energy Town» og andre sponsorater møter sterk kritikk for å være en del av selskapets omfattende PR-strategi. Kritikere hevder at selskapet driver med problematisk lobbyvirksomhet og skjult reklame rettet mot barn og unge.
1 måned siden
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Equinors spill «Energy Town», finansiert av selskapet, kritiseres for å være en del av en stor PR-pakke rettet mot barn og unge.
Equinors spill «Energy Town», utviklet i samarbeid med britiske skoleorganisasjoner og finansiert av selskapet, kritiseres for å være en del av en omfattende PR-pakke. Spillet, som viser olje som del av en grønn energimiks, er ett av flere Equinor-sponsede initiativer.
Julie Forchhammer fra Klimakultur mener Equinors strategi ligner amerikanske oljeselskapers tiår lange praksis med å gamifisere kunnskap for barn, og at det påvirker barn fra seks års alder. Vitenparken ved NMBU, ledet av Solveig Arnesen, trakk for fire år siden sin avtale med Equinor grunnet selskapets fossile virksomhet og omdømmearbeid mot barn.
MDG-leder Arild Hermstad kaller det «skjult reklame» og ønsker forbud mot fossilsponset reklame. Equinors pressetalsperson Magnus Frantzen Eidsvold avviser kritikken og hevder programmene øker interessen for vitenskapsfag, er basert på faktiske data og er en del av selskapets samfunnsansvar.
Julie Forchhammer
Solveig Arnesen
Arild Hermstad
Magnus Frantzen Eidsvold
Equinor
We Are Futures
Klimakultur
Kulturrådet
Disney
Lego
Standard Oil
Chevron
Vitenparken
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
MDG
Association for Science Education
Det internasjonale energibyrået
Storbritannia
Norge
Australia
Amerika