Nyhetssaker
Equinor brukte 833 millioner på sponsoravtaler: Møter kritikk

Equinor brukte 833 millioner på sponsoravtaler: Møter kritikk

e24 logo

Equinor har brukt 833 millioner kroner på sponsoravtaler de siste fem årene, hvorav en stor del er rettet mot barn og unge. Denne pengebruken har møtt sterk kritikk fra opposisjonen, som stiller spørsmål ved selskapets motiver og prioriteringer.

Kort oppsummert

  • Equinor har brukt 833 millioner kroner på sponsoravtaler de siste fem årene, med over 70 prosent rettet mot realfag, utdanning og forskning.

Equinor har de siste fem årene brukt 833 millioner kroner på sponsoravtaler, med over 70 prosent av midlene rettet mot realfag, utdanning og forskning. Selskapet sponser programmer som Lego-konkurranser for barn og energispill som Kodekraft, samt forskning ved norske universiteter.

SVs nestleder Lars Haltbrekken kritiserer pengebruken som «sløsing med fellesskapets ressurser» og mener det handler om omdømmebygging. Equinors pressetalsperson Magnus Frantzen Eidsvold avviser dette og hevder sponsoratene skal stimulere nysgjerrighet og rekruttering til realfag.

Et omstridt energispill i Storbritannia, som angivelig skulle «fjerne misoppfattelser» om olje og gass, har også skapt debatt. Næringsminister Cecilie Myrseth vil ikke stanse spillet, og overlater avgjørelsen til Equinors ledelse.

Lars Haltbrekken

Magnus Frantzen Eidsvold

Cecilie Myrseth

Ketil Raknes

Equinor

SV

E24

MDG

Association for Science Education (ASE)

Norge

Storbritannia

USA

Brasil