Nyhetssaker
Equinor brukte 833 millioner på sponsing: SV kritiserer

Equinor brukte 833 millioner på sponsing: SV kritiserer

Nettavisen logo

Equinor har brukt over 800 millioner kroner på globale sponsoravtaler de siste fem årene, noe som nå møter sterk kritikk fra SV. Selskapet forsvarer pengebruken med fokus på realfag og rekruttering, men debatten om omdømmebygging raser.

Kort oppsummert

  • Equinor har brukt 833 millioner kroner på globale sponsoravtaler de siste fem årene.

Oljeselskapet Equinor har brukt hele 833 millioner kroner på globale sponsoravtaler i løpet av de siste fem årene. Dette beløpet ble bekreftet av næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) i et skriftlig svar til stortingsrepresentant Lars Haltbrekken (SV).

I fjor utgjorde sponsorbidragene 127 millioner kroner, mens de var 192 millioner kroner i 2020. Equinor opplyser at hoveddelen av midlene er rettet mot realfag, utdanning og forskning.

Til tross for dette kritiserer Haltbrekken pengebruken som «sløsing med fellesskapets ressurser» og mener det handler om omdømmebygging. Pressetalsperson Magnus Frantzen Eidsvoll fra Equinor forsvarer sponsingen med at den skal stimulere nysgjerrighet rundt vitenskap og teknologi, samt styrke rekrutteringsgrunnlaget for realfag.

Lars Haltbrekken

Cecilie Myrseth

Magnus Frantzen Eidsvoll

Equinor

SV

E24

Arbeiderpartiet

NTB