Medietilsynet har gitt TV 2 en advarsel for ulovlig produktplassering i en episode av Farmen. Episoden viste en lang sekvens der deltakerne jublet og nøt tubeost fra Kavli.
Medietilsynet mener at produktet fikk en unødig fremtredende rolle gjennom lengden på innslaget, lydbildet og nærbilder av tubene og merkenavnet. Dette er fjerde gang i år TV 2 får en påpakning for lignende regelbrudd.
Selv om Farmen produseres av Strix, er det TV 2 som er ansvarlig for å overholde reglene for produktplassering.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Den svenske TV-kanalen TV 4 er ilagt en bot på 50.000 svenske kroner etter at en deltaker i «Farmen» hadde på seg en t-skjorte med logoen «Hamburgerkungen». Deltakeren driver selv en restaurant med samme navn. Forvaltningsretten konkluderte med at logoen ikke var en del av underholdningen og derfor ikke skulle vært vist på TV. TV 4 har tidligere hevdet at det ikke har vært logoer eller varemerker i programmet.
2 måneder siden
Medietilsynet har gitt VG en advarsel etter visning av en episode fra programserien "Blåkkbøster" på Flytoget. Episoden inneholdt scener med eksplosjoner, blod og skremmende skikkelser, noe tilsynet anser som uegnet for barn. Ifølge bildeprogramloven kreves adgangskontroll for visning av innhold over "tillatt for alle", noe som ikke er gjennomførbart på Flytoget. Medietilsynet understreker viktigheten av at offentlig vist innhold overholder aldersgrenser. VG har erkjent at de ikke vurderte aldersgrensen for programmet tilstrekkelig.
2 måneder siden
VG har mottatt en advarsel fra Medietilsynet etter å ha vist en episode av programmet «Blåkkbøster» på Flytoget. Episoden, som inneholdt voldelige klipp, ble feilaktig merket som tillatt for alle, noe som førte til at barn ble eksponert for potensielt skremmende scener. Medietilsynet fremhever viktigheten av å beskytte barn mot slikt innhold i offentlige rom. VG har erkjent at de ikke foretok en tilstrekkelig vurdering av aldersgrensen før visningen.
2 måneder siden
Helsedirektoratet har varslet Ballinciaga om en bot på over 2,4 millioner kroner for ulovlig markedsføring av alkoholdrikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er spesielt alvorlig fordi den retter seg mot barn og unge via sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram, samt arrangementer. Produsenten av drikken kan også miste retten til å produsere «Kald». Ballinciaga har mulighet til å uttale seg før vedtaket fattes, men Helsedirektoratet kan ilegge tvangsmulkt i form av dagbøter dersom reklamen ikke fjernes. Gruppen har tidligere uttalt at de har sluttet med alkoholpromotering.
20 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
2 måneder siden
Pressens Faglige Utvalg (PFU) har behandlet Ingvild Kjerkols klage mot TV 2, som omhandlet TV-kanalens dekning av hennes masteroppgave. Kjerkol mente TV 2 brøt god presseskikk, blant annet ved å bruke begrepet «plagiat» og at de ikke hadde dekning for sin tittel. TV 2 avviste brudd og viste til at de hadde sitert direkte fra vedtaket. PFU konkluderte med at TV 2 ikke har brutt god presseskikk.
2 måneder siden
Popgruppen Ballinciaga er varslet om en bot på 2,4 millioner kroner av Helsedirektoratet for ulovlig alkoholreklame. Reklamen skal ha skjedd i musikkvideoer, konserter og sosiale medier, rettet mot et ungt publikum. Helsedirektoratet ser alvorlig på dette, da alkoholloven skal beskytte mot slik reklame. Actis varslet om markedsføringen i fjor, og Ballinciagas management lovet å rette seg etter reglene. Styrelederen for drikken Kald, som er involvert, har sagt at de følger lover og regler.
2 måneder siden
Pressens Faglige Utvalg (PFU) har behandlet en klage fra Ingvild Kjerkol mot TV 2, knyttet til TV-kanalens dekning av hennes masteroppgave. Kjerkol mente TV 2 hadde brutt god presseskikk, blant annet ved å bruke begrepet «plagiat» og ved å rapportere om 43 prosent tekstlikhet uten å spesifisere at dette inkluderte medieomtale. TV 2 avviste klagen, men endret deler av artiklene. PFU konkluderte med at TV 2 ikke har brutt god presseskikk, og nyhetsredaktør i TV 2 er fornøyd med avgjørelsen.
3 måneder siden
En reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp har skapt debatt om kroppspress og seksualisering. PR-profil Rune Brynhildsen mener kritikken er overdrevet og at reklamen er ment som humor, mens Forbrukertilsynet advarer mot kroppsfokus i reklame, spesielt rettet mot barn. Sunn idrett påpeker at det kan være lavere terskel for å spille på kropp i reklame med menn enn kvinner, og Reform uttrykker bekymring for en utvikling der unge menns kropper seksualiseres. Nidar valgte å trekke reklamen etter kritikken.
3 måneder siden
En episode av NRK-serien «Helt Ramme sporter» der programleder Nicolay Ramm og matinfluenser Emilie Nereng deltok i en vinmaraton, har skapt sterke reaksjoner. I løpet av en 42 kilometer lang strekning drakk de 24 glass vin, noe som resulterte i over 2 i promille. Episoden har ført til 13 klager til Kringkastingsrådet, der seere reagerer på det høye alkoholkonsumet. Klagene beskriver programmet som «forkastelig» og kritiserer NRK for å bruke penger på slikt innhold. NRK Sport forsvarer episoden med at det ble gjort innenfor kontrollerte rammer med voksne deltakere.
3 måneder siden
Deltakere i TV2-programmet «Boksen» ble ikke transportert i de gule boksene, slik TV-bildene kan ha gitt inntrykk av. Influenser Trygve Bennetsen avslørte på Snapchat at deltakerne ble fraktet med bil eller båt med bind for øynene og headset. Pressekontakt for programmet, Siril Vatne-Meling, bekrefter at boksene stort sett ble plassert på et sted, og deltakerne fraktet dit. Under oppgaver kunne deltakerne ha på headset i opptil to timer med lyder som «Stavangerradio». I en episode med hundeløp fikk deltakerne minimumsinformasjon om sikkerhet, og beskjed om å holde hendene samlet, men ikke om oppgavens mål.
3 måneder siden
I en episode av «Hver gang vi møtes» øvelseskjørte Astrid Smeplass med Stein Torlei Bjella som ledsager. Under kjøreturen brukte Bjella mobiltelefonen, noe som er ulovlig ifølge Statens vegvesen. Ledsager har ansvar for sikkerheten og skal ha oppmerksomheten rettet mot veien. TV 2 uttaler at de synes det er bra at hendelsen belyser reglene for øvelseskjøring og ansvaret som følger med å være ledsager.
3 måneder siden
To deltakere i «Farmen kjendis», Jan Henrik «Gladkokken» Syversen og Noah Vasstrand, smuglet inn alkohol under innspillingen. Syversen kjøpte en flaske rosévin fra en nabohytte for 200 kroner, og innrømmer at han ville betalt hva som helst for den. Vasstrand, som hadde fått beskjed om å ikke smugle, angrer på at han lot seg friste. TV 2 bekrefter at de var klar over at deltakere hadde mottatt alkohol fra utenforstående, men at kjøp fra naboer var ny informasjon. De er skuffet over at tilliten mellom deltakere og produksjon er brutt.
3 måneder siden
En episode av «Helt Ramme sporter» med Nicolay Ramm og Emilie Nereng, der de deltok i et vinmaraton, har satt ny seerrekord med over 1,35 millioner visninger. Til tross for klager til Kringkastingsrådet angående alkoholkonsumet i programmet, er NRK svært fornøyd med de høye seertallene for sesongen. Den tidligere rekorden ble satt av den første episoden i 2020, der Nicolay Ramm og Markus Neby testet «Beer Mile». Redaksjonssjef i NRK Sport, Anders Rove Berntsen, uttrykker stor glede over den positive responsen og den innsatsen som er lagt ned i produksjonen.
3 måneder siden
Orkla har valgt å trekke en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter å ha mottatt kritikk. Kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, sier de ikke ønsker å provosere og har lyttet til innspill. Marius Sjølyst fra Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press mener reklamen er unødvendig seksualisering og bidrar til kroppspress. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen kan være et brudd på markedsføringsloven, spesielt med tanke på at det er reklame for godteri rettet mot barn og unge.