Det danske togselskapet DSB planlegger en ny direkterute mellom Oslo og København, etter økt etterspørsel etter utenlandsreiser. Ruten skal være kommersiell, uten statlig støtte, og vil bruke nye EuroCity-tog.
Det er planlagt ti stopp, inkludert flere i Østfold. Det er begrenset kapasitet på jernbanen i Østfold, og Bane Nor samarbeider med svenske Trafikverket om ruteplanlegging.
Stortinget har vedtatt at regjeringen skal sikre dagtog til København innen 2026, og vurderer økonomisk støtte. Vy er også interessert i ruten, og Jernbanedirektoratet vil vurdere kommersielt grunnlag for et dagtogtilbud.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Akershus fylkeskommune gir det statlige togselskapet Vy 120 millioner kroner årlig for kollektivsamarbeid, som en del av et større kollektivtilbud som koster fylket 1,3 milliarder kroner. Målet er å ha et system der busser frakter folk til togstasjoner, og togene tar dem videre inn mot Oslo. Imidlertid er mange tog forsinket, overfylte eller innstilt, noe som skaper problemer for reisende. Fylkestinget har derfor åpnet for å kreve erstatning fra staten for manglende leveranse av togtjenester. Fylkesrådet mener disse pengene kunne vært brukt til andre kollektivtiltak dersom togtilbudet ikke forbedres.
4 måneder siden
Kommuner, fylkeskommunen og Jernbanedirektoratet har brukt 100 millioner kroner på planlegging av dobbeltspor på Jærbanen, men fem år senere er det fortsatt ikke bygget en eneste meter med nytt spor. Midlene er brukt til arealplanlegging og undersøkelser, men Nasjonal transportplan prioriterer kun økte togavganger. Passasjertallene på Jærbanen har økt betydelig, og kapasiteten er sprengt. Pendlere og næringsliv etterlyser utbygging av dobbeltspor for å øke kapasiteten og redusere forsinkelser. Bane Nor mener planleggingsarbeidet har vært nyttig, men er enig i behovet for utbygging.
2 måneder siden
Oslo og Bærum står overfor omfattende T-banearbeid som vil føre til stengninger og redusert kapasitet. Fornebubanen skal kobles til, og Majorstuen stasjon bygges om, noe som påvirker flere linjer. Buss for T-bane vil erstatte deler av strekningen, men med færre passasjerplasser. Reisende oppfordres til å finne alternative ruter og beregne ekstra tid. Arbeidet beskrives som en nødvendig oppgradering for fremtidens kollektivtilbud, men vil gi en krevende periode for de reisende.
4 måneder siden
Ruter planlegger omfattende T-baneavvik i 2025 for å gjennomføre nødvendige oppgraderinger. Disse inkluderer oppgradering av Majorstuen stasjon, tilkobling av Fornebubanen og installasjon av nytt signalsystem. Det vil bli buss for bane på flere strekninger, med det lengste avviket mellom Borgen og Majorstuen fra slutten av mars til begynnelsen av november. Majorstuen stasjon vil være stengt i perioder, hovedsakelig i sommerferien. Ruter forstår at dette vil skape ulemper for reisende, men understreker at arbeidet er nødvendig. De lover å tilby et godt erstatningstilbud og informere om avvik i god tid via app og nettsider.
2 måneder siden
Fergeruten mellom Oslo og København, kjent som «Danskebåten», har fått nye eiere og endrer navn til «Go Nordic Cruiseline». Svenske Gotlandsbolaget har overtatt ruten og planlegger oppgraderinger med fokus på nordisk kultur, mat og underholdning. Det ene skipet, Nordic Pearl, seiler allerede i ny drakt, og det andre, Nordic Crown, skal gjennomgå samme forvandling i mai. Rederiet investerer stort for å forbedre opplevelsen for både minicruise-gjester og bilturister.
19 dager siden
For å redusere køproblemene på E18 vest for Oslo planlegger Samferdselsdepartementet å etablere et tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt et samkjøringsfelt for elbiler mellom Holmen og Sandvika. Norges Lastebileier-Forbund støtter i utgangspunktet tiltaket, men regionsjef Kristian Bjerke mener at effekten for nyttetransporten vil reduseres dersom tungtrafikkfeltet deles med elbiler. Han viser til gode erfaringer med egne tungbilfelt på E6. Bjerke understreker at godstransport er avgjørende, og at selv korte tungtrafikkfelt vil ha en positiv effekt i rushtiden.
2 måneder siden
Et steinras på E6 ved Morskogen skaper utfordringer for trafikken, spesielt med tanke på storinnrykket av danske turister som skal på skiferie i Norge. Vinterferien i Danmark gjør den kommende uken til en av årets travleste for vinterdestinasjonene. Alpinco, som eier Hafjell og Kvitfjell, melder om fullbooket kapasitet og forventer en økning i antall gjester. Color Line opplever også stor etterspørsel og har satt opp ekstra avganger for å frakte de mange danskene som ønsker å feriere i Norge.
1 måned siden
I påsken må reisende på Østlandet belage seg på buss for tog på åtte toglinjer, inkludert Spikkestadbanen, Hovedbanen og Bergensbanen. Vedlikeholdsarbeidet skyldes økt slitasje på jernbanen som følge av økningen i antall reisende. Bane Nor utfører oppgraderinger av spor, signalsystemer og bygger nye dobbeltspor. Reisende oppfordres til å følge gule skilt for å finne bussene. De største utfartsdagene forventes å være fredag før palmehelgen og onsdag før skjærtorsdag, mens hjemreisen helst bør legges til 2. påskedag for å unngå kø. Påsketrafikk er primært et fenomen i Sør-Norge.
3 måneder siden
Ruter forbereder seg på storinnrykk i Oslomarka i helgen med ekstra skibusser. Linje 48 og 41 vil betjene populære utfartssteder, men T-banelinje 1 kjører kun fra Majorstuen til Frognerseteren. Ruter oppfordrer folk til å være tålmodige, parkere hensynsfullt og vurdere alternative løyper. De anbefaler KlimaOslos nettsider for inspirasjon til nye skisteder. Målet er å håndtere den økte trafikken og samtidig oppfordre til utforskning av mindre kjente områder.
1 måned siden
En signalfeil ved Oslo S har ført til full stans i togtrafikken på deler av Østlandet. Bane Nor jobber med å finne feilen, men har foreløpig ingen tidshorisont for når trafikken kan gå som normalt igjen. Flere togstrekninger er berørt, og reisende oppfordres til å finne alternative transportmuligheter. Togselskapene jobber med å organisere alternativ transport, men Flytoget henviser passasjerer til taxi og buss. Reisende oppfordres til å følge med på oppdatert reiseinformasjon fra togselskapene.
3 måneder siden
Oslo vil få et prøveprosjekt med nattåpen T-bane på linje 2 og 3 i seks uker fra 16. november til 29. desember 2025. Det vil være avganger hvert 30. minutt, totalt 24 avganger per natt. Frp har lenge jobbet for dette og er fornøyd med at det endelig blir en realitet, selv om det ble senere enn planlagt. Byrådet støtter prosjektet og håper det vil bli en suksess. Prøveperioden kan forlenges til 1. mars 2026 hvis andre prosjekter ikke prioriteres. Frp mener dette vil være et positivt tilskudd for byen, spesielt for studenter og andre som ønsker å bruke bylivet om natten.
2 måneder siden
Den kjente fergeruten mellom København og Oslo, tidligere kjent som «Danskebåten», har fått nye eiere og endrer navn til Go Nordic Cruiseline. Svenske Gotlandsbolaget satser på en nordisk profil med fokus på kultur, mat og kvalitet. Skipet Nordic Pearl har allerede fått nytt design og oppgraderte lugarer, mens det andre skipet vil følge etter og få navnet Nordic Crown. Rederiet lover flere spennende initiativer fremover, etter den største investeringen i ruten sin historie. I fjor reiste over 700 000 passasjerer med ruta.
3 måneder siden
Oslo og Bergen har klart å stanse veksten i biltrafikken, mens Trondheim og Nord-Jæren opplever økning til tross for statlige midler. Bybanen i Bergen og kollektivsatsing i Oslo har bidratt til nullvekst. Samtidig øker trafikken i flere andre byer og distrikter, og det er et økende krav om at ubrukte midler fra byvekstavtalene kan brukes for å bedre kollektivtilbudet og redusere bilbruken utenfor storbyene. En forsker understreker at både gode kollektivtilbud og restriktive tiltak er nødvendig for å oppnå nullvekst. Samferdselsdepartementet åpner for flere byvekstavtaler i fremtiden.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård erkjenner at norsk jernbane ikke fungerer godt nok, og at 2023 var et krevende år med økte forsinkelser og innstillinger. Regjeringen vil prioritere vedlikehold av eksisterende jernbane fremfor nybygging for å forbedre situasjonen. Riksrevisjonen har kritisert styringen av jernbanen, til tross for en firedobling i finansieringen siden 2016. Nygård lover et bedre togtilbud på Østlandet som følge av befolkningsvekst, og ønsker å øke antall passasjerer per tog for å utnytte eksisterende spor bedre. Han understreker at regjeringens viktigste oppgave er å fikse jernbanen.
3 måneder siden
I 2025 vil Oslos T-banenett oppleve omfattende stengninger og avvik på grunn av den største utbyggingen siden 1960-tallet. Fra 27. januar til 13. mars vil T-banen ikke gå gjennom sentrum etter klokken 21 søndag til torsdag. Alle linjer vil bli berørt av buss for bane i perioder gjennom året, og Majorstuen stasjon stenges helt eller delvis i tre måneder fra sankthans. Ifølge samferdselsbyråden vil dette bli mer krevende for befolkningen enn stengningen av Ring 1. Utbyggingen skal øke kapasiteten med 20 prosent, slik at T-banen kan frakte over 20 millioner flere reisende årlig.