Oslo byråd ønsker å flytte utenlandsferjene til Kongshavn, og mener Vippetangen hindrer byutvikling og vil føre til trafikkaos.
Oslo Havn er uenig og vil samle ferjene på Vippetangen, da de mener Kongshavn vil gå på bekostning av godshåndtering og miljøhensyn.
Byrådets anbefaling er presentert for bystyret, men en endelig løsning kan ligge 10-15 år frem i tid.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Oslo Havn og byrådet er uenige om plasseringen av ny fergeterminal for utenlandsfergene, noe som har ført til en maktkamp. Oslo Havn ønsker å samle fergene på Vippetangen, mens byrådet foretrekker Kongshavn. Oslo Havn anklages for å drive aktiv lobbyvirksomhet mot byrådets beslutning. Uenigheten dreier seg om byutvikling, økonomi og politisk styring. Arbeiderpartiet støtter Oslo Havns syn, og mener byrådet risikerer å bryte Havneloven. Byrådet argumenterer for at Kongshavn vil realisere Fjordby-prosjektet. Kostnadene og konsekvensene av begge alternativer er fortsatt usikre.
4 måneder siden
Etter flere års debatt har Oslo byråd besluttet å samlokalisere utenlandsfergene til Kongshavn. Dette innebærer at DFDS flytter fra Vippetangen og Color Line fra Filipstad. Byrådet begrunner avgjørelsen med at det frigjør sentrumsnære områder for byutvikling. Vippetangen planlegges omgjort til park og offentlig rom, mens Filipstad skal utvikles til en ny bydel med boliger, arbeidsplasser og rekreasjonsområder. Byrådet vektlegger også at flyttingen er i tråd med Oslos klimamål og vil gi en sammenhengende havnepromenade rundt Akershus festning.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
1 måned siden
Oslo byråd for miljø og samferdsel ønsker å erstatte dagens bompengesystem med veiprising, hvor bilister betaler per kilometer. Byråden mener dette er mer rettferdig, da dagens system lar noen slippe bompenger grunnet bosted. Regjeringen har satt prosjektet på vent, noe byråden kritiserer. En seniorforsker i SINTEF støtter forslaget, og mener det vil være et godt verktøy for trafikkstyring og personvern. Kostnadene vil variere basert på biltype, kjøretidspunkt og lengde, slik at miljøvennlige kjøretøy og de som unngår rushtiden kan komme bedre ut.
24 dager siden
Oslo vurderer å begrense bruken av Hammersborgtunnelen til kollektivtrafikk og nødetater når den gjenåpnes i 2027. Samferdselsbyråd Marit Vea (V) mener byen har klart seg fint uten biltrafikk gjennom sentrum etter at tunnelen ble stengt i 2024. Fremskrittspartiet er sterkt imot forslaget, og mener det vil ramme bilister, mens tidligere byrådsleder Raymond Johansen (Ap) støtter Venstres initiativ. Tunnelen er en del av Ring 1 og er stengt for ombygging for å sikre Regjeringskvartalet mot terror.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
19 dager siden
Regjeringen svarer på kritikken om trafikkproblemer på E18 vest for Oslo med forslag om egne felt for tungtrafikk og samkjøring. Et tungtrafikkfelt er planlagt mellom Asker og Holmen, mens et samkjøringsfelt for elbiler med minst to personer foreslås mellom Holmen og Sandvika. Samferdselsministeren sier tiltakene skal bedre trafikkflyten etter stengingen av Ring 1. Statens vegvesen anbefaler tiltakene, og departementet opplyser at fartsgrensen i tungtrafikkfeltet vil variere. Forslagene skal på høring etter påske, og de nye feltene er planlagt åpnet sommeren 2025.
6 dager siden
Oslo byråd foreslår å åpne for alkoholservering fra klokken åtte på 17. mai, i motsetning til dagens regelverk som tillater skjenking først fra klokken 12 på røde dager. Forslaget møter sterk motstand fra opposisjonen, spesielt KrF-politiker Øyvind Håbrekke, som mener barnas trygghet må prioriteres på nasjonaldagen. Byrådet, ved næringsbyråd Anita Leirvik North (H), argumenterer for at tidlig skjenking kan flytte alkoholforbruket til mer kontrollerte omgivelser og potensielt redusere fylleproblemer i gatene. Flere høringsinstanser og rusforebyggende organisasjoner advarer mot økt alkoholbruk og negative konsekvenser ved tidligere skjenkestart. Bystyret skal fatte endelig vedtak 30. april, og utfallet kan avgjøres av støtte fra uavhengige representanter. Debatten illustrerer en konflikt mellom næringsinteresser og hensynet til barn og folkehelse på nasjonaldagen.
4 måneder siden
Det er intern uenighet i Arbeiderpartiet om fremtiden til strømkablene til Danmark. LO-sekretær Are Tomasgard og stortingsrepresentant Ingvild Kjerkol ønsker å vrake kablene når de skal fornyes i 2026, og mener dette bør vedtas på partiets landsmøte. Partileder Jonas Gahr Støre vil ikke ta stilling til dette nå, og vil vente med å vurdere saken. Energiminister Terje Aasland åpner for å forlenge kablenes levetid, men stiller krav om at de ikke skal bidra til høye strømpriser. Tomasgard mener at programkomiteen ikke lar seg diktere av partiledelsen, mens Kjerkol mener at kabel-vraking kan skjerme mot prissmitte.
3 måneder siden
Oslo bystyre har godkjent byggingen av en ny havn for karbonfangstprosjektet på Klemetsrud, til tross for sterke advarsler om miljøskader. Utbyggingen krever sprengning i sjøen, noe som bekymrer miljøorganisasjoner og Plan- og bygningsetaten. MDG anklager Venstre for hykleri, da de først støttet fiskeforbud og nå går inn for sprengning. Plan- og bygningsetaten mener at hensynet til natur og miljø ikke er godt nok ivaretatt, spesielt med tanke på torskens gyteområder. Havforskningsinstituttet anbefaler å unngå arbeid i sjøen i gyteperioden, men byrådet mener at kunnskapsgrunnlaget er tilstrekkelig for å vedta planene.
18 dager siden
For å redusere køproblemene på E18 vest for Oslo planlegger Samferdselsdepartementet å etablere et tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt et samkjøringsfelt for elbiler mellom Holmen og Sandvika. Norges Lastebileier-Forbund støtter i utgangspunktet tiltaket, men regionsjef Kristian Bjerke mener at effekten for nyttetransporten vil reduseres dersom tungtrafikkfeltet deles med elbiler. Han viser til gode erfaringer med egne tungbilfelt på E6. Bjerke understreker at godstransport er avgjørende, og at selv korte tungtrafikkfelt vil ha en positiv effekt i rushtiden.
4 måneder siden
Oslo-byrådet står i fare for å bli felt etter et mistillitsforslag mot kultur- og næringsbyråd Anita Leirvik North (H). Forslaget, fremmet av de rødgrønne partiene Ap, SV, Rødt og MDG, gjelder hennes håndtering av kutt i tilskuddet til Oslo Nye Teater. Byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) har varslet at han vil stille kabinettsspørsmål, noe som kan føre til at hele byrådet går av ved flertall for mistilliten. Frp, som har tre avgjørende stemmer, vil kunngjøre sin beslutning onsdag. Samtidig er det uenighet om Oslo-budsjettet, og MDG har åpnet for dialog for å finne løsninger.
4 måneder siden
Oslo-byrådet foreslår å kutte over én milliard kroner i bydelene, noe som rammer fritidsklubber, hjemmetjenester og aktivitetstilbud for demente. Samtidig beholder byrådsleder og ordfører sine lønninger på over 1,6 millioner kroner, noe SV mener er provoserende. SV foreslår å redusere politikerlønningene med opptil en halv million kroner, noe som kan spare kommunen 7,8 millioner kroner. Byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) avviser forslaget og peker på at bystyret vedtar lønningene. Oslo-budsjettet skal vedtas onsdag, men forhandlingene mellom partiene har vært vanskelige.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler en konflikt rundt Oslos økonomiske situasjon, der Stortinget har vedtatt økt skatteutjevning som fører til at Oslo må spare penger. Forslag om å utsette eller utrede en særskilt støtteordning for Oslo ble nedstemt av regjeringspartiene Ap og Sp, samt SV. Dette har ført til kritikk fra opposisjonen, som mener at de rødgrønne politikerne forsøker å unndra seg ansvar for situasjonen. Artikkelen peker også på at store investeringsprosjekter i Oslo, som Fornebubanen og Ny vannforsyning, bidrar til kommunens økonomiske utfordringer.
4 måneder siden
Oslo-byrådet står overfor en mulig avgang etter at Frp vurderer å støtte et mistillitsforslag mot kulturbyråd Anita Leirvik North (H). Forslaget, fremmet av Ap, SV, Rødt og MDG, er en reaksjon på foreslåtte kutt i tilskudd til Oslo Nye Teater. Byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) har uttrykt full tillit til kulturbyråden og antydet at hele byrådet kan gå av dersom mistillitsforslaget får flertall. Samtidig har budsjettforhandlingene brutt sammen, med uenigheter om blant annet karbonfangstanlegget på Klemetsrud. Frp vil kunngjøre sin beslutning senere i dag, noe som kan avgjøre byrådets fremtid.