Oslo vurderer å begrense bruken av Hammersborgtunnelen til kollektivtrafikk og nødetater når den gjenåpnes i 2027. Samferdselsbyråd Marit Vea (V) mener byen har klart seg fint uten biltrafikk gjennom sentrum etter at tunnelen ble stengt i 2024.
Fremskrittspartiet er sterkt imot forslaget, og mener det vil ramme bilister, mens tidligere byrådsleder Raymond Johansen (Ap) støtter Venstres initiativ.
Tunnelen er en del av Ring 1 og er stengt for ombygging for å sikre Regjeringskvartalet mot terror.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Oslo byråd for miljø og samferdsel ønsker å erstatte dagens bompengesystem med veiprising, hvor bilister betaler per kilometer. Byråden mener dette er mer rettferdig, da dagens system lar noen slippe bompenger grunnet bosted. Regjeringen har satt prosjektet på vent, noe byråden kritiserer. En seniorforsker i SINTEF støtter forslaget, og mener det vil være et godt verktøy for trafikkstyring og personvern. Kostnadene vil variere basert på biltype, kjøretidspunkt og lengde, slik at miljøvennlige kjøretøy og de som unngår rushtiden kan komme bedre ut.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
19 dager siden
Regjeringen svarer på kritikken om trafikkproblemer på E18 vest for Oslo med forslag om egne felt for tungtrafikk og samkjøring. Et tungtrafikkfelt er planlagt mellom Asker og Holmen, mens et samkjøringsfelt for elbiler med minst to personer foreslås mellom Holmen og Sandvika. Samferdselsministeren sier tiltakene skal bedre trafikkflyten etter stengingen av Ring 1. Statens vegvesen anbefaler tiltakene, og departementet opplyser at fartsgrensen i tungtrafikkfeltet vil variere. Forslagene skal på høring etter påske, og de nye feltene er planlagt åpnet sommeren 2025.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
3 måneder siden
Riksvei 7 gjennom Hallingdal er snart nedbetalt, men lokalpolitikere ønsker å forlenge bompengeinnkrevingen i fire nye år for å finansiere utbedring av veien videre. Veistrekningen mellom Sokna og Ørgenvika er nedbetalt fire år før tiden på grunn av høyere trafikk enn forventet. Et flertall i kommunene i Hallingdal støtter forslaget, med begrunnelse i at veien er farlig og trenger utbedring. Fremskrittspartiet er sterkt imot og mener bommen må fjernes når veien er nedbetalt. Saken skal behandles av Stortinget. Det er enighet om at veien trenger utbedring, men uenighet om finansieringsmetoden.
1 måned siden
Oslo byråd ønsker å flytte utenlandsferjene til Kongshavn, og mener Vippetangen hindrer byutvikling og vil føre til trafikkaos. Oslo Havn er uenig og vil samle ferjene på Vippetangen, da de mener Kongshavn vil gå på bekostning av godshåndtering og miljøhensyn. Byrådets anbefaling er presentert for bystyret, men en endelig løsning kan ligge 10-15 år frem i tid.
3 måneder siden
Regjeringen åpner flere kollektivfelt for elbiler i helgene rundt Oslo etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i forbindelse med byggingen av nytt regjeringskvartal har ført til økt trafikkbelastning på andre veier. For å avhjelpe situasjonen, åpnes nå flere strekninger på E6, E18 og Ring 3 for elbiler i helgene. Tillatelsen gjelder fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, og skilting forventes å være på plass innen midten av februar. Elbilister oppfordres til å være oppmerksomme på skiltingen før de benytter kollektivfeltene.
2 måneder siden
Byfjordtunnelen, Norges mest trafikkerte undersjøiske tunnel, har hatt mange stengninger de siste årene, noe som fører til frustrasjon og forsinkelser for pendlere og næringstransport. I fjor ble tunnelen stengt 96 ganger, hovedsakelig på grunn av stans i kjøretøy og gjenstander i veibanen. Statens vegvesen forsøker nå å løse problemet ved å installere kjørefeltlys, som muliggjør stenging av kun ett kjørefelt. Lokalbefolkningen er likevel skeptisk. En ny tunnel, Rogfast, er planlagt å erstatte de eksisterende tunnelene i 2033, og vil ha en slakere stigning for å redusere antall stans.
18 dager siden
For å redusere køproblemene på E18 vest for Oslo planlegger Samferdselsdepartementet å etablere et tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt et samkjøringsfelt for elbiler mellom Holmen og Sandvika. Norges Lastebileier-Forbund støtter i utgangspunktet tiltaket, men regionsjef Kristian Bjerke mener at effekten for nyttetransporten vil reduseres dersom tungtrafikkfeltet deles med elbiler. Han viser til gode erfaringer med egne tungbilfelt på E6. Bjerke understreker at godstransport er avgjørende, og at selv korte tungtrafikkfelt vil ha en positiv effekt i rushtiden.
3 måneder siden
Oslo og Bergen har klart å stanse veksten i biltrafikken, mens Trondheim og Nord-Jæren opplever økning til tross for statlige midler. Bybanen i Bergen og kollektivsatsing i Oslo har bidratt til nullvekst. Samtidig øker trafikken i flere andre byer og distrikter, og det er et økende krav om at ubrukte midler fra byvekstavtalene kan brukes for å bedre kollektivtilbudet og redusere bilbruken utenfor storbyene. En forsker understreker at både gode kollektivtilbud og restriktive tiltak er nødvendig for å oppnå nullvekst. Samferdselsdepartementet åpner for flere byvekstavtaler i fremtiden.
2 måneder siden
Oslo og Bærum står overfor omfattende T-banearbeid som vil føre til stengninger og redusert kapasitet. Fornebubanen skal kobles til, og Majorstuen stasjon bygges om, noe som påvirker flere linjer. Buss for T-bane vil erstatte deler av strekningen, men med færre passasjerplasser. Reisende oppfordres til å finne alternative ruter og beregne ekstra tid. Arbeidet beskrives som en nødvendig oppgradering for fremtidens kollektivtilbud, men vil gi en krevende periode for de reisende.
3 måneder siden
I 2025 vil Oslos T-banenett oppleve omfattende stengninger og avvik på grunn av den største utbyggingen siden 1960-tallet. Fra 27. januar til 13. mars vil T-banen ikke gå gjennom sentrum etter klokken 21 søndag til torsdag. Alle linjer vil bli berørt av buss for bane i perioder gjennom året, og Majorstuen stasjon stenges helt eller delvis i tre måneder fra sankthans. Ifølge samferdselsbyråden vil dette bli mer krevende for befolkningen enn stengningen av Ring 1. Utbyggingen skal øke kapasiteten med 20 prosent, slik at T-banen kan frakte over 20 millioner flere reisende årlig.
4 måneder siden
Oslo-byrådet foreslår å kutte over én milliard kroner i bydelene, noe som rammer fritidsklubber, hjemmetjenester og aktivitetstilbud for demente. Samtidig beholder byrådsleder og ordfører sine lønninger på over 1,6 millioner kroner, noe SV mener er provoserende. SV foreslår å redusere politikerlønningene med opptil en halv million kroner, noe som kan spare kommunen 7,8 millioner kroner. Byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) avviser forslaget og peker på at bystyret vedtar lønningene. Oslo-budsjettet skal vedtas onsdag, men forhandlingene mellom partiene har vært vanskelige.
4 måneder siden
Oslo-byrådet står i fare for å bli felt etter et mistillitsforslag mot kultur- og næringsbyråd Anita Leirvik North (H). Forslaget, fremmet av de rødgrønne partiene Ap, SV, Rødt og MDG, gjelder hennes håndtering av kutt i tilskuddet til Oslo Nye Teater. Byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) har varslet at han vil stille kabinettsspørsmål, noe som kan føre til at hele byrådet går av ved flertall for mistilliten. Frp, som har tre avgjørende stemmer, vil kunngjøre sin beslutning onsdag. Samtidig er det uenighet om Oslo-budsjettet, og MDG har åpnet for dialog for å finne løsninger.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å åpne kollektivfeltet på E18 for elbiler igjen, til tross for køproblemene mellom Asker og Oslo. Elbilforbudet i kollektivfeltene ble innført 6. mai 2024 for å bedre fremkommeligheten for busser og redusere biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Nygård understreker at Asker og Bærum kommuner har hovedansvaret for å forbedre køsituasjonen gjennom lokale tiltak og tilrettelegging for kollektivtrafikk. Han åpner likevel for muligheten til elbil-samkjøring mellom Holmen og Sandvika. Asker-ordfører Lene Conradi har kjempet for å få kollektivfeltet åpnet for elbiler igjen, og det har allerede blitt åpnet for elbiler i helgene.