E134: Bygging av ny Røldalstunnel startet
Byggingen av en ny og etterlengtet tunnel på E134 mellom Østlandet og Sørvestlandet er endelig i gang. Prosjektet skal fjerne krevende partier og forkorte reisetiden, men har tatt flere tiår å realisere.

Kort oppsummert
- Byggingen av den 12,4 kilometer lange Røldalstunnelen på E134 har startet, markert av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Byggingen av en ny Røldalstunnel på E134 mellom Oslo og Sørvestlandet er offisielt i gang, markert av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Den 12,4 kilometer lange tunnelen, som skal erstatte dagens Røldalstunnel og Seljestadtunnelen, vil fjerne bratte stigninger og krevende partier, samt forkorte kjøreavstanden med 6,4 kilometer. Dette forventes å redusere reisetiden med 12 minutter for personbiler og 18 minutter for tungtransport.
Prosjektet, som har vært planlagt i flere tiår og koster 4 milliarder kroner, skal etter planen åpne i 2030. Ordfører i Ullensvang, Roald Aga Haug, har jobbet med prosjektet i 22 år.
Bygda Røldal vil bli liggende utenfor hovedveien, men lokale aktører forbereder seg på endringen. Utbyggingen har høye miljøambisjoner, med krav om omfattende bruk av utslippsfrie maskiner.
Jon-Ivar Nygård
Roald Aga Haug
Ove Turtveit
Asbjørn Espeset
Thord Paulsen
Frode Lykkebø
NRK
Ap
Vegforum Øst-Vest
National Geographic
Statens vegvesen
Oslo
Vestlandet
Sørvestlandet
Røldal
Ullensvang
Rogaland
Liamyrene