Veiene i Nordland beskrives som farlige, og ordførere krever handling før liv går tapt. Samferdselsministeren besøkte regionen, men kom uten nye løfter for kritiske veiprosjekter.
Artikkelen belyser situasjonen for farlige veier i Nordland, spesielt E10 i Lofoten og E6 i Saltdal. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård besøkte regionen for å markere byggestart for en vei i Sørfold, men hadde ingen nye løfter for de andre prosjektene.
En nylig steinblokkras på E10 i Lofoten understreker farene. Ordføreren i Vågan, Vidar Thom Benjaminsen, kritiserer manglende prioritering av distriktene.
E6-strekningen Sørelva-Borkamo i Saltdal har en lang historie med forsinkelser, inkludert overføring mellom Statens vegvesen og Nye Veier AS, og kan nå bli utsatt i ytterligere 10 år. Både Nygård og stortingsrepresentant Bjørnar Skjæran kommenterer forsinkelsene, mens ordføreren i Saltdal, Runar Løvdal Jensen, uttrykker sterk misnøye med den lange ventetiden på et prosjekt han mener burde vært ferdig for lenge siden.
Jon-Ivar Nygård
Vidar Thom Benjaminsen
Bjørnar Skjæran
Runar Løvdal Jensen
Christian Altmann
Regjeringen
Ap
Skanska
Statens vegvesen
Nye Veier AS
Nordland
Lofoten
Saltdal
Sørfold
Nord-Norge
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
28 dager siden
Flere ras på E6 har ført til stengninger og skaper utfordringer for både person- og godstrafikk. NAF kritiserer regjeringen for manglende skredsikring, og påpeker at mange veier stenges på grunn av ras. Samferdselsministeren svarer at regjeringen prioriterer sikkerhet og vil øke midlene til vedlikehold og skredsikring. Ordføreren i Sel kommune beskriver situasjonen som sårbar og etterlyser en tunnel gjennom Rosten som en langsiktig løsning.
4 dager siden
Et steinras på E10 i Lofoten førte til stengt vei og bekymring for sikkerheten. Ordføreren i Vågan krever nå nasjonale grep for å forbedre veistandarden.
22 dager siden
Askers ordfører, Lene Conradi, er svært kritisk til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på grunn av køkaoset på E18 etter at kollektivfeltet ble stengt for elbiler. Hun mener situasjonen er uholdbar for innbyggerne, med lange køer og overbelastede lokalveier. Reisetiden har økt betraktelig, med eksempelvis 56 minutter for en strekning på 1,7 kilometer. Conradi mener regjeringen neglisjerer situasjonen. Fremskrittspartiet har foreslått å gjenåpne kollektivfeltet, mens Høyre lover umiddelbar gjenåpning etter valget. Samferdselsministeren har foreløpig ikke kommentert saken.
3 måneder siden
Frps samferdselspolitiker Frank Sve kritiserer Statens vegvesen for manglende vintervedlikehold på E6, og beskriver føret som livsfarlig. Han opplevde selv skrens med piggdekk på speilblank vei. Sve mener veiene burde vært bedre vedlikeholdt to dager etter snøfallet, og krever svar fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Han mener det er uakseptabelt at det argumenteres med manglende kapasitet. Statssekretær Tom Kalsås (Ap) svarer at Statens vegvesen har hatt økt beredskap, og minner om at bilister må kjøre etter forholdene. Sve mener brøytemannskapene gjør en god jobb, men at det mangler kapasitet og organisering.
4 måneder siden
Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo. I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning. Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har besluttet å ikke åpne kollektivfeltet på E18 vest for Oslo for elbiler, til tross for omfattende køproblemer. Beslutningen har møtt sterk kritikk fra flere politikere, blant annet Høyres Trond Helleland som kaller avgjørelsen «hoderystende dum». Helleland mener at stengingen har ført til kø og belastning på det lokale veinettet, og varsler at Høyre vil åpne feltet for elbiler med passasjerer dersom de vinner valget. Asker-ordfører Lene Conradi (H) uttrykker også frustrasjon over svaret fra Nygård, og stiller spørsmål ved om myndighetene har tilstrekkelig kunnskap om situasjonen. Frps Frank Sve kritiserer regjeringen for å ikke ta ansvar for økt trafikk på lokalveier og foreslår sambruksfelt som løsning. Kollektivfeltet ble stengt for elbiler i mai i fjor og åpnet kun i helger etter protester, men er fortsatt ikke tilgjengelig for elbilpendlere på hverdager.
2 måneder siden
Artikkelen argumenterer for bygging av Nord-Norgebanen, et prosjekt som har vært diskutert i over hundre år. Forfatteren kritiserer manglende politisk vilje og prioritering, og mener at prosjektet stadig blir brukt som valgflesk i valgkamper. Han påpeker at Norge som et av verdens rikeste land burde ha råd til å investere i jernbane i Nord-Norge, og at det handler om prioriteringer. Nord-Norgebanen blir sett på som en viktig symbolsak for landsdelen, og Ap har nå en mulighet til å realisere prosjektet og vise at de tar landsdelen på alvor.
4 måneder siden
Yrkessjåfører kritiserer Statens vegvesen for å la midlertidige fartsskilt stå igjen etter veiarbeid, noe som skaper forvirring og potensielt farlige situasjoner. De mener dette fører til at bilister mister respekten for skilting. Norsk Lastebileierforbund støtter kritikken, mens Statens vegvesen hevder det kan være grunner til at skiltene blir stående, selv om arbeidet ikke er synlig. Frp krever at skiltene snus når det ikke er veiarbeid, med mindre det er alvorlige skader i veibanen.
4 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) møtte kritikk i Stortinget for manglende forbedring av togpunktligheten. Tall viser at punktligheten er dårligere i år enn i fjor, og næringslivet taper milliarder på forsinkelser. Nygård erkjente at han ikke har lykkes med sine tiltak, men påpekte økte bevilgninger til jernbanesektoren. Han forklarte at manglende vedlikehold over tid er en årsak til problemene. Representant fra Høyre, Liv Kari Eskeland, etterlyste resultater og uttrykte bekymring for de reisende. Hun påpekte at under 75 prosent av togene rundt Oslo var i rute i rushtiden i november.
3 måneder siden
Vegtilsynet retter sterk kritikk mot Statens vegvesen for mangelfullt vedlikehold av norske veier. Tilsynet påpeker at dårlig veioppmerking, tverrfall, veidekke og veiskulder har medvirket til 45 dødsulykker på riks- og europaveier mellom 2014 og 2022. I 2023 skyldtes hver fjerde dødsulykke delvis dårlige veier. Tilsynsrapporten avdekker betydelige mangler ved Vegvesenets styring og oppfølging av vedlikehold, spesielt systemet for evaluering og oppfølging. Vegtilsynet mener at ledelsen fokuserer for mye på økonomi og budsjett, og for lite på selve veivedlikeholdet. De dårlige veiforholdene antas også å ha bidratt til et betydelig antall ulykker med hardt skadede.
3 måneder siden
Norsk jernbane er i en kritisk tilstand med store problemer som forsinkelser, innstillinger og manglende vedlikehold. Riksrevisjonen kritiserer at iverksatte tiltak og bevilgninger ikke har gitt forventede resultater. Jernbanepolitikken er blitt en ideologisk slagmark, med uenighet om privatisering og anbud. Regjeringen og Vy forventer forbedringer fra 2028, men det vil ta tid å implementere nye togsett og digitalt signalsystem. Det er usikkert når jernbanen vil bli «god nok», og negative historier vil trolig dominere debatten i årene som kommer.
2 måneder siden
En artikkel fra Nettavisen belyser den manglende kraftutbyggingen i Norge til tross for strømkrisen. Fornybardirektør i Pareto, Lars Ove Skorpen, påpeker at utbyggingen har vært lavest på ti år, og at tillatelser for nye prosjekter har stoppet opp. Han kritiserer også at miljøhensyn hindrer oppgradering av eksisterende anlegg. Statkraft-sjef Birgitte Ringstad Vartdal forklarer at selskapet har økt sin verdi betydelig, men fokuserer på lønnsomhet og oppgradering av eksisterende vannkraft. Hun bekrefter at mer produksjon kan senke strømprisene, noe som kan påvirke lønnsomheten. Artikkelen avslutter med at Høyre og Frp ønsker å åpne for mer vannkraftutbygging i vernede vassdrag.
3 måneder siden
Artikkelen kritiserer nordmenns høye forventninger til offentlige tjenester og infrastruktur, og deres tendens til å klage over små problemer. Den hevder at nordmenn er blitt bortskjemte og ansvarsfraskrivende, og at det er et gap mellom forventninger og hva som er fysisk mulig å oppnå. Fylkesrådsleder Svein Øien Eggesvik stiller spørsmål ved de høye kravene som stilles til det offentlige. Artikkelen oppfordrer til å begrense klaging til reelle problemer og akseptere at uforutsette hendelser kan oppstå, samtidig som den anerkjenner at det finnes tilfeller der det er berettiget å klage.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
2 måneder siden
Ordførere i Vadsø og Sør-Varanger roper om hjelp på grunn av kraftkrise i Øst-Finnmark. De mener at mangel på strøm hindrer næringsutvikling og fører til fraflytting. Ordførerne kritiserer statlige etater for å stoppe lokale initiativer som vindkraft og fiskeoppdrett. Forsvaret motsetter seg vindmøller av hensyn til eget utstyr, mens NVEs saksbehandling av ny kraftlinje tar lang tid. Ordførerne etterlyser bistand fra regjeringen for å løse kraftmangelen og sikre regionens fremtid. De frykter at mangelen på strøm vil føre til ytterligere nedgang i folketallet og tap av arbeidsplasser.