Nav-kritiker: Systemet må vurderes skrotet
En kritiker anklager Nav-direktør Hans-Christian Holte for å bagatellisere etatens problemer og avvise forslag om en grundig gjennomgang. Debatten reiser spørsmålet om Navs eksistens og behovet for et helt nytt, tillitsbasert system for å hjelpe de mest sårbare.
4 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Nav-direktør Holte anklages for å bagatellisere etatens problemer og avvise forslag om en total gjennomgang av systemet.
Sammendrag
En kritiker svarer Nav-direktør Hans-Christian Holte, som anklages for å bagatellisere etatens problemer og avvise forslag om en omfattende gjennomgang. Kritikeren tilbakeviser Holtes påstand om at en slik gjennomgang blir for kostbar, og viser til Navs budsjettoverskridelse på 300 millioner kroner i fjor og det langsiktige sparepotensialet. Det hevdes at Navs egen fornøydhetsundersøkelse, som viser at 8 av 10 er fornøyde, er metodisk svak med kun 13% svarprosent og selektiv fremstilling.
Undersøkelsen skal også ha vist at over halvparten av brukerne ble stresset av kommunikasjon, 1 av 5 følte seg urettferdig behandlet, og 22% var misfornøyde. Kritikeren argumenterer for at Navs system er overbyråkratisk, komplisert og preget av mistillit, og at små justeringer ikke er nok.
Det foreslås en objektiv vurdering av Navs eksistens, lignende prosessen som førte til dagens system i 2004, for å skape et tillitsbasert system som setter mennesket i sentrum. Kritikken mot Nav kommer fra flere hold, inkludert Riksrevisjonen, politikere og brukere.
Nøkkelentiteter
Hans-Christian Holte
Nav
Riksrevisjonen