Artikkelen utforsker hvorfor skvettlapper har forsvunnet fra bilene, til tross for en dobling i steinsprutskader de siste 20 årene. NAF og KNA påpeker at skvettlapper kan redusere skader, men at de har blitt ansett som mindre estetiske.
Rånere fremhever derimot skvettlapper som et statussymbol og viktig for å beskytte andre kjøretøy mot steinsprut.
Hyppige værskifter med strøing bidrar også til økningen i steinsprutskader, noe som gjør debatten om gjeninnføring av skvettlapper aktuell.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en kraftig økning i steinsprutskader på biler i Norge, hvor kostnadene i 2023 var 2,1 milliarder kroner. Forsikringsselskapene melder om en markant økning i år, og eksperter forklarer dette med værsvingninger, bruk av skarpere strømateriale og økt bruk av piggfrie dekk. Skader som ikke dekkes av forsikringen kan bli svært kostbare, spesielt på moderne biler med avansert teknologi. Artikkelen gir råd om hvordan man kan redusere risikoen for steinsprut, blant annet ved å holde god avstand og reparere skader raskt.
1 måned siden
Artikkelen omhandler en kraftig økning i steinsprutskader på biler. I 2023 ble det meldt inn 310 000 glasskader, og økningen fortsetter i år. Bruk av knust stein til strøing og piggfrie vinterdekk bidrar til problemet. Risikoen er størst på veier med påkjøringsfelt, der akselererende biler slynger stein. Artikkelen anbefaler å holde god avstand til andre kjøretøy for å unngå skader, som kan bli kostbare, spesielt hvis lykter eller lakk blir skadet.
1 måned siden
Artikkelen omhandler den økende forekomsten av glasskader på biler, spesielt som følge av steinsprut om våren. Forsikringsbransjen rapporterer om en betydelig kostnadsøkning knyttet til disse skadene. Det anbefales å holde tilstrekkelig avstand til andre kjøretøy for å redusere risikoen for steinsprut. Et praktisk råd er å umiddelbart dekke steinsprutskader med teip for å forhindre at smuss forverrer skaden. Hurtig reparasjon kan ofte utføres uten kostnad gjennom forsikringen, mens større skader kan medføre egenandel.
25 dager siden
Våren fører til flere steinsprutskader på norske veier. I fjor ble det satt ny rekord med over 318 000 registrerte glasskader, som kostet forsikringsselskapene 2,2 milliarder kroner. Tyngre elbiler bidrar til økningen, og montering av skvettlapper anbefales. Hold god avstand og reparer småskader raskt for å unngå større problemer.
1 måned siden
Artikkelen belyser økningen i bilskader, særlig i parkeringshus, og de tilhørende kostnadene. Siv Andresen deler sin erfaring der en bulk i et parkeringshus kostet henne 18.000 kroner. Trange parkeringsplasser kombinert med stadig større biler bidrar til problemet. Forsikringsselskapet Fremtind påpeker at mange skader skjer i lav fart, ofte som følge av kontakt med stolper. Svein Halland (87) etterlyser bredere parkeringsplasser og mer hensynsfull oppførsel fra bilister. De høye kostnadene ved bilskader fører til økte forsikringspremier for kundene, og flere parkeringshus har startet utvidelse av parkeringslukene.
2 måneder siden
Antall bilskader i Norge øker, til tross for at moderne biler har mer sikkerhetsutstyr. Enkelte eksperter mener at den økende andelen elbiler bidrar til dette. Elbiler har ofte kraftig akselerasjon og høyere vekt, noe som kan skape utfordringer, spesielt på vinterføre. Statistikker viser at elbiler er mer involvert i ulykker på vinterføre enn fossilbiler. Det understrekes at nye bilister bør gjøre seg kjent med bilens egenskaper for å unngå ulykker.
1 måned siden
Artikkelen belyser problemet med trange parkeringsplasser og økningen i parkeringsskader. Bilene har blitt bredere, mens mange parkeringsplasser har beholdt sin opprinnelige størrelse, noe som fører til bulking og skader. SINTEF har utarbeidet nye anbefalinger for parkeringsplassstørrelser, der de anbefaler en minimumsbredde på 2,6 meter for å sikre funksjonell parkering. Anbefalingene er imidlertid kun rådgivende, og forsikringsselskap anbefaler å ta seg god tid ved parkering.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg problemet med biler som blir stående forlatt gjennom vinteren i norske byer. Disse bilene hindrer trafikk, vanskeliggjør brøyting og kan føre til farlige situasjoner. I tillegg forfaller bilene, med fuktskader som fører til rust og råte. En verkstedseier forklarer hvordan batterier blir ødelagt, lakk skades og interiør mugner. Mangelen på garasjeplasser og høye parkeringskostnader bidrar til at biler blir stående.
1 måned siden
Artikkelen omhandler debatten rundt økende hjelmbruk i skøytesporten. Utøvere som Riccardo Lorello melder om bedre fokus og aerodynamikk, mens profiler som Sander Eitrem og Peder Kongshaug frykter at det vil anonymisere sporten og flytte fokus fra utøvernes ferdigheter. Tester i Norge har ikke entydig vist at hjelm gir bedre resultater. Kongshaug uttrykker bekymring for et økende utstyrsjag og ønsker at sporten heller skal fokusere på utøvernes skøyteferdigheter, og viser til liknende problemstillinger i hoppsporten.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler skader som oppstår på biler i vaskehaller, hvor det årlig registreres rundt 1000 skader i Norge. Vanlige årsaker er slitte børster som skraper opp lakken, eller at antenner og takstativ henger seg fast. Bileiere rådes til å lese bruksanvisningen nøye, fjerne løse deler, låse bilen og parkere korrekt for å unngå skader. Ved skade skal man dokumentere hendelsen, varsle betjeningen og melde skaden til forsikringsselskapet. Ansvarsfordelingen avhenger av om skaden skyldes feil ved maskinen eller manglende forberedelser fra bileieren.
2 måneder siden
Tyveri av dekk og felger har økt kraftig de siste årene, spesielt rettes det mot store elbiler med dyre hjulsett. Prisene på dekk og felger har steget, noe som gjør dem attraktive for tyver. Tyvene opererer frekt og stjeler hjul fra garasjer og parkerte biler. Forsikringsselskapet Tryg anbefaler å sikre hjulene med kjetting. Finans Norge rapporterer en kraftig økning i tyverier av bilutstyr, med kostnader estimert til 288 millioner kroner i 2024. Økningen forklares med at vinningskriminelle bander er tilbake etter corona-nedstengningen.
25 dager siden
Artikkelen omhandler irritasjonen mange føler rundt TPMS-systemet (Tyre Pressure Monitoring System) som overvåker dekktrykket i biler. Systemet ble påbudt i 2014 og skal hindre ulykker og redusere drivstofforbruk. Varsellampen tennes ofte etter hjulskift, grunnet trykkfall i dekkene under lagring. Kjøring med feil dekktrykk kan føre til økt dekkslitasje, redusert rekkevidde for elbiler og økt ulykkesrisiko. Tilbakestilling av varsellampen kan være komplisert og varierer mellom bilmodeller, noen ganger kreves verkstedbesøk.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler problemet med bruk av piggsko og brodder innendørs, som fører til kostbare skader på gulv og farlige situasjoner. Det påpekes at piggene, som er ment for å hindre fall utendørs, kan gjøre gulv glatte innendørs, spesielt på fliser. Skadene på gulv, både i private hjem og offentlige bygg, beløper seg til millioner årlig. Det oppfordres til økt bevissthet og ansvarlighet, samt tiltak som plakater, tørkematter og lånetøfler for å beskytte gulvene. Det understrekes at dette ikke bare er en uvane, men også hærverk.
2 måneder siden
Isbading har blitt svært populært de siste årene. Forskning gir imidlertid ikke entydige svar på om det har varige helseeffekter.
2 måneder siden
Artikkelen gir råd om hvordan man kan unngå fall på glattisen, der årlig 350 000 mennesker skader seg. Den presenterer ulike løsninger som brodder, støvler med antisklisåle og sko med forskjellige pigg-løsninger. Fordeler og ulemper ved hver løsning blir diskutert, inkludert pris, brukervennlighet og feste. Artikkelen understreker også viktigheten av å gå bestemt og fremoverlent for å oppnå best mulig grep, uavhengig av skotøy.