Fire nordmenn reiste til Sunny Beach i Bulgaria i slutten av september, men oppdaget at feriestedet var stengt for sesongen. Alle restauranter og butikker var stengt, og været var dårlig.
De kontaktet Apollo for å komme hjem, men måtte betale selv. De krevde refusjon fra Apollo for deler av reisen på 35 000 kr, men fikk avslag.
Pakkereisenemnda ga Apollo medhold, og viste til at Apollos nettsider inneholder informasjon om varierende tilbud på reisemålene, avhengig av tidspunktet for reisen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En familie på åtte personer, som hadde bestilt en «all inclusive»-tur til Kypros gjennom Apollo, fikk ferien sin ødelagt da de ikke fant bestillingen sin ved innsjekkingsautomaten på Oslo lufthavn. Apollos kundetelefon var stengt, og familien måtte vente over et døgn for å få hjelp. De endte opp med å bestille nye billetter selv og kom seg til Kypros to dager forsinket. Pakkereisenemnda har konkludert med at Apollo er ansvarlig for feilen og må betale erstatning til familien. Apollo beklager hendelsen og sier de vil følge nemndas beslutning.
4 måneder siden
En familie fra Fredrikstad opplevde en rekke problemer på sin planlagte ferietur til Kreta. Flyet deres ble kansellert, og på grunn av feil kontaktinformasjon mottok de ikke beskjed om nye billetter. De måtte selv kjøpe nye billetter og reise via flere mellomlandinger, og bagasjen deres ble forsinket. Familien var utslitt og frustrert over manglende kommunikasjon og oppfølging fra både Norwegian og Mixx travel. Etter å ha kontaktet media, har begge selskapene beklaget hendelsen og lovet å dekke familiens utgifter. Forbrukerrådet støtter familien og understreker at de har rett på kompensasjon for tapte feriedager.
3 måneder siden
Familien Thorvaldsen fra Drøbak opplevde en ferie preget av kaos og frustrasjon på Gran Canaria. De hadde booket tre ulike leiligheter, men den andre leiligheten viste seg å være solgt uten at Booking.com var informert. Dette førte til at familien ikke fikk sjekket inn og måtte finne alternative løsninger. En ny leilighet ble booket, men den var reservert for en annen dato. Datteren i familien måtte reise hjem for å løse plassmangel i en midlertidig leilighet. Booking.com beklager situasjonen og sier de handlet raskt etter å ha blitt varslet om salget av leiligheten, men at manglende varsel fra eiendomseieren var årsaken til problemene.
4 måneder siden
Uvær i Nord-Norge har skapt reiseutfordringer, og familien Johnsen opplevde å få sitt fly fra Alta til Oslo kansellert. Dette medførte at de mistet sin videreforbindelse til Bangkok, og deres planlagte juleferie i Thailand er i fare. Norwegian bekrefter at kanselleringen skyldes værforholdene og jobber med ombooking av de reisende. Familien Johnsen har imidlertid booket sin reise via en tredjepart, noe som gjør situasjonen mer komplisert. De vurderer nå å betale over 30.000 kroner for nye billetter for å likevel kunne reise til Thailand, hvor de skal feire jul, nyttår og et 20-årsjubileum.
16 dager siden
Mange nordmenn som reiser til Syden i påsken må forberede seg på regn. Destinasjoner som Las Palmas, Gran Canaria, Mallorca, Nice og Roma er meldt med nedbør. Reiseekspert Odd Roar Lange råder reisende til å utforske lokale attraksjoner istedenfor strender, og påpeker at klimaendringer kan føre til mer ustabilt vær i fremtiden. Refusjon er vanligvis ikke mulig på grunn av dårlig vær, men unntak gjelder ved kansellerte fly eller ved kjøp av pakkereiser.
4 måneder siden
Fire britiske turister opplevde en uventet start på sin julemarkedstur til Frankfurt da de landet på Frankfurt-Hahn flyplass, 130 kilometer unna Frankfurt sentrum. De hadde ved en feil bestilt billetter til denne flyplassen, en tidligere militær flyplass, i stedet for den sentrale flyplassen. Dette resulterte i en kostbar taxitur på 700 euro for å komme seg til Frankfurt. Turistene kritiserer Ryanair for å villede kundene, mens flyselskapet avviser kritikken og påpeker at flyplassnavnene er tydelig oppgitt på deres nettside. Ryanair understreker at det er passasjerens ansvar å sjekke destinasjonen nøye.
1 måned siden
Artikkelen handler om Bulgarias økende popularitet som feriedestinasjon for nordmenn. Økonomiske utfordringer gjør at mange søker rimeligere alternativer for sydenferien, og Bulgaria fremstår som et attraktivt valg med lavere priser og levekostnader enn Spania og Hellas. Flere reiseselskaper rapporterer om en betydelig økning i bestillinger til Bulgaria. Nordmenn prioriterer fortsatt sommerferie med solgaranti, og Bulgaria tilbyr et budsjettvennlig alternativ. Reisearrangører anbefaler å følge med på kampanjer og reise utenom høysesongen for å spare penger.
4 måneder siden
Pål Bakke ble nektet ombordstigning på et SAS-fly fra Ålesund til Oslo, til tross for å ha en billett. Han skulle på guttetur til Kiel, men ble stoppet ved gaten og fikk beskjed om at han hadde en standby-billett. Dette skjedde selv om kompisene hans, som kom seg om bord, rapporterte om flere ledige seter. Bakke mottok kompensasjon og taxi hjem, men er skuffet over manglende forklaring fra SAS. Flyet hadde også en mellomlanding i Kristiansund, og det var fortsatt ledige seter etter dette. SAS har bekreftet å ha mottatt en henvendelse fra TV 2 om saken, men har foreløpig ikke gitt noen kommentar.
4 måneder siden
Pål Bakke og en kameratgjeng fra Ålesund skulle på den årlige Kiel-turen. Ved innsjekk på Vigra flyplass ble Bakke og fem andre passasjerer nektet ombordstigning på flyet til Oslo, som skulle mellomlande i Kristiansund. Dette til tross for at det var ledige plasser ombord. De tre andre kompisene fikk reise, men er frustrerte over hendelsen. Bakke måtte dra hjem med kofferten, mens kompisene er på vei til Kiel. SAS har ikke gitt noen forklaring på hvorfor passasjerene ble nektet ombordstigning.
1 måned siden
Tre venninner opplevde problemer med SAS da de mistet flyet sitt til Orlando på grunn av forsinkelser og manglende assistanse i Miami. SAS avviste først krav om refusjon for leiebil, hotell og mat, og tilbød kun 33 kroner i kompensasjon. Etter at TV 2 hjelper deg tok tak i saken, og Forbrukerrådet uttalte at venninnene hadde rett på erstatning, snudde SAS og tilbød dem drøyt 7000 kroner hver i kompensasjon. SAS beklager manglende oppfølging og viser til stor trafikkbelastning som årsak til forsinkelsen.
29 dager siden
Flere fjellstuer, inkludert Sikkilsdalseter fjellstue i Nord-Fron, må holde stengt i påsken på grunn av snømangel. Dette fører til økonomiske tap for de berørte. Den Norske Turistforening (DNT) melder også om stengte hytter grunnet vanskelige forhold, mens reiseselskaper som Ving opplever fulle fly til varmere destinasjoner. Driveren av Sikkilsdalseter er likevel optimistisk og viser til tidligere perioder med mildvær.
2 måneder siden
Lars Richard Bache og reisefølget, inkludert fotballaget Drøbak Frogn, er strandet i Alanya, Tyrkia, etter at SAS-flyet deres ble kansellert på grunn av sterk vind. De har tilbrakt natten på flyplassen uten tilbud om mat, drikke eller hotell. Bache kritiserer SAS for manglende informasjon og alternative transportløsninger, som for eksempel busstransport til Antalya. SAS beklager situasjonen og forklarer at dårlig vær har ført til betydelige forstyrrelser, men understreker at sikkerheten til passasjerene er deres prioritet.
8 dager siden
Flere gjester i Trysilfjellet, inkludert Emilie Poulsen og Rose Ojeda, opplever at SkiStar gir et feilaktig bilde av snøforholdene i påsken. De mener at bilder og informasjon fra SkiStar gir inntrykk av bedre forhold enn det som faktisk er til stede, med store barflekker og smale bakker som skaper utfordringer for skikjørerne. En lokal hytteeier påpeker at SkiStars app viser åpne løyper som burde vært stengt. SkiStars destinasjonssjef, Gudrun Sanaker Lohne, avviser at det er en bevisst strategi å villede gjestene, og forklarer at de har forsøkt å gi oppdatert informasjon og har stengt bakker uten snøproduksjon. Hun understreker at de jobber hardt for å bevare snøen og holde anlegget åpent, og at det ikke er aktuelt med kompensasjon da snøgarantien oppfylles.
2 måneder siden
En norsk familie klaget til TUI etter å ha opplevd katter som spiste fra buffeten og manglende renhold på et hotell i Tyrkia. Familien krevde over 20 000 kroner i kompensasjon, men TUI tilbød et prisavslag på 7000 kroner. Saken ble behandlet av Pakkereisenemnda, som ga familien delvis medhold for kattene i restauranten, men fant ikke tilstrekkelig bevis for manglende renhold på rommet. Nemnda avviste også kravet om kompensasjon for en forsinket hjemreise og konkluderte med at TUI ikke trengte å betale ytterligere kompensasjon.
4 måneder siden
En familie opplevde en rekke problemer på sin ferie til Kapp Verde med Ving, inkludert en sønn som kuttet seg på en skarp flis i bassenget, og at ni av tretten i reisefølget ble syke med mageproblemer. Familien hevder at Ving ikke tok ansvar og at hotellets hygiene var utilstrekkelig. Ving beklager hendelsene, men sier at sykdom er en forsikringssak og at de ikke har ansvar for hotellets hygiene. De tilbyr kompensasjon for manglende bademuligheter og rengjøring, men ikke for sykdom.