Skatteetaten har beklaget at 3200 skattemeldinger ble sendt til barn under 13 år, hvorav den yngste var under ett år. Feilen ble oppdaget av etaten selv og er nå rettet.
Foreldre har meldt om hendelsen i sosiale medier.
Skatteetaten forsikrer at feilen ikke får noen konsekvenser for de berørte, og at ingen tiltak er nødvendig.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Nordea opplevde en teknisk feil som førte til at noen kunder mottok årsoppgaver som tilhørte andre. Feilen er nå rettet, og de feilsendte oppgavene er slettet fra den digitale postkassen E-boks. Kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen beklager hendelsen og forsikrer at de vil følge opp de berørte kundene. Nordea vil også rapportere saken til relevante myndigheter, inkludert Datatilsynet og Finanstilsynet. Banken har ikke opplyst om hvor mange som er berørt eller hva som var årsaken til feilen.
4 måneder siden
FotoKnudsen har beklaget en feil som førte til at rundt 1000 kunder fikk tilsendt familiekalendere med bilder av andre familier. Feilen skyldes en programvareoppdatering. Kunder har uttrykt sjokk og ubehag over at private bilder av deres barn kan ha kommet på avveie. FotoKnudsen har kontaktet de berørte kundene for å beklage og tilby kompensasjon, samt retur av feilleveransen. Datatilsynet er varslet om saken og undersøker om det har skjedd brudd på personvernreglene. Forbrukerrådet understreker at kundene har rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake.
4 måneder siden
FotoKnudsen har sendt ut feil fotokalendere til rundt 1000 kunder. Feilen har ført til at kunder har mottatt andres kalendere. Selskapet har kontaktet de berørte kundene for å beklage, tilby kompensasjon og sørge for retur av feilleveransene. Datatilsynet er også varslet om saken.
2 måneder siden
Meta beklager etter at en feil på Instagram førte til at brukere ble eksponert for voldelige videoer i Reels-funksjonen. Selskapet sier de har rettet feilen og beklager hendelsen. KrF vil fremme et forslag i Stortinget om 16-års aldersgrense med verifisering på sosiale medier. En medieviter advarte brukere mot å se innholdet.
4 måneder siden
En småbarnspappa fra Ålesund bestilte en fotokalender med bilder av barna sine, men mottok en kalender med pikante soveromsbilder av et ukjent par. Dette er ikke en isolert hendelse, da Fotoknudsen har sendt feil kalendere til over 1000 kunder. Flere har mottatt kalendere med bilder av fremmede, inkludert lettkledde og barn. Fotoknudsen beklager feilen, tilbyr nye kalendere og kompensasjon, og har meldt saken til Datatilsynet. Datatilsynet undersøker saken og krever tiltak for å hindre gjentakelse. En kunde hadde også opplevd lignende feil i fjor, hvor hennes private bilder ble sendt til en fremmed i Sverige.
4 måneder siden
Fotoknudsen har beklaget etter å ha levert feil fotokalendere til over 1000 kunder. Flere kunder mottok kalendere med bilder av fremmede, inkludert menn i lederhosen og en nakenbadende tenåring. Feilen skyldes en programvareoppdatering. Selskapet beklager sterkt og tilbyr kompensasjon i form av et gavekort på 500 kroner, samt nye kalendere. Datatilsynet undersøker saken etter meldinger om brudd på personopplysningssikkerheten. Selskapet hevder at de berørte vil motta sine korrekte kalendere før jul.
4 måneder siden
Nav opplevde tekniske problemer på sine nettsider søndag, noe som førte til at flere brukere ikke fikk sendt inn meldekort. Dette kunne potensielt ført til forsinkede utbetalinger for de som er avhengige av dagpenger. Nav beklager feilen og opplyser at den nå er rettet. Brukere som opplevde problemer, kan sende inn meldekort via en alternativ lenke. Nav har publisert informasjon om hendelsen på sine nettsider og meldekort-sider. Feilen skyldtes problemer med tilgangen til meldekortet via «Min side» på Nav.no.
1 måned siden
Skatteetaten opplever at enkelte brukere får en feilmelding om at de ikke har skattemelding for 2024. Dette gjelder de som logger inn på Skatteetatens nettsider før meldingen er klar. Seniorrådgiver Stig Flesland i Skatteetaten opplyser at de er kjent med problemet, og at de som får meldingen kan se bort fra den. De siste skattemeldingene sendes ut denne uken, og alle skal ha mottatt sin innen 4. april. Så langt har over 3,2 millioner sjekket sin skattemelding, og rundt 1,6 millioner har allerede sendt den inn.
4 måneder siden
FotoKnudsen har opplevd en feil der rundt 1000 kunder kan ha mottatt fotokalendere med bilder av andre. Selskapet har beklaget feilen og kontaktet de berørte kundene for å tilby kompensasjon og retur av feilleveransene. Datatilsynet har mottatt flere henvendelser om saken, inkludert en avviksmelding fra Storio Group, som leverer bilder for FotoKnudsen. De vil nå undersøke hendelsen for å kartlegge årsak, omfang og hvilke opplysninger som er berørt. En kunde forteller at hun mottok en kalender med feil bilder, til tross for at forsiden var korrekt.
2 måneder siden
Stavanger universitetssjukehus (SUS) har ved en feiltakelse sendt ut en liste med navn på mellom sju og elleve pasienter som var blitt tvangsinnlagt. Listen ble sendt til 29 unge personer som deltar i et forskningsprosjekt i regi av Nordlandsforskning, til tross for at de var lovet full diskresjon. En av pasientene som mottok listen vurderer nå å trekke seg fra forskningsprosjektet og anmelde forholdet til politiet. Sykehuset beklager hendelsen og har selv meldt saken til Datatilsynet og Statsforvalteren. Klinikksjefen ved SUS beskriver feilen som alvorlig og beklager på det sterkeste.
4 måneder siden
Flere Nav-brukere opplevde tekniske problemer som hindret dem i å levere meldekort. Nav bekrefter problemene og beklager ulempene, men opplyser at feilen nå er rettet. De ber berørte brukere om å sende inn meldekortene på nytt for å sikre normal utbetaling. Mange var bekymret for om de ville få utbetalinger før jul, da meldekort må leveres hver fjortende dag for å motta dagpenger, arbeidsavklaringspenger eller tiltakspenger.
4 måneder siden
Nav beklager tekniske problemer som har hindret brukere i å levere meldekort. Dette har skapt bekymring for utbetalinger før jul. Problemene oppsto ved tilgang til meldekort via 'Min side', men er nå løst. Nav oppfordrer berørte brukere til å sende inn meldekort så snart som mulig for å sikre normal utbetaling. Informasjon om problemene ble delt på Navs nettsider og meldekortsider. Nav beklager ulempene dette har medført for brukerne.
1 måned siden
DNB har beklaget at rundt 3.000 fondskunder har fått feil kurs og kursdato etter en teknisk oppussing og overgang til en ny spareløsning. Feilen gjelder handler utført fredag 7. mars, og banken lover å rette opp dette innen to uker. I tillegg opplevde noen kunder at transaksjoner fra 6. og 7. mars ikke var synlige, men dette er nå rettet. DNB korrigerer også kursdatoer der det er fordelaktig for kunden. Rundt 1.000 kunder venter fortsatt på å bli flyttet over til den nye løsningen, men de kan handle fond ved å kontakte banken.
21 timer siden
NRK beklager at de kringkastet alvorlige anklager mot Fellesforbundets leder Jørn Eggum. Fellesforbundet sier de ikke fikk mulighet til å svare før påstandene ble fremsatt.
1 måned siden
Tromsø kommune har iverksatt en ekstern gransking av sin bruk av kunstig intelligens etter å ha blitt tatt i å bruke falske kilder i en rapport om skolestruktur. Kommunedirektøren har beklaget hendelsen og erkjent at manglende kvalitetssikring av KI-generert innhold er årsaken. Kommunen vil nå gjennomgå alle større saker for å sikre at KI brukes i tråd med retningslinjene. Opposisjonen er kritisk og krever konsekvenser, mens digitaliseringsministeren roser kommunens åpenhet og håndtering av saken. Saken er utsatt i seks måneder for å rette opp feilen.