Ny stavemetode gir ikke-talende barn stemme møter skepsis
En ny stavemetode gir håp for ikke-talende barn med autisme, men møter også skepsis i fagmiljøene. Metoden har hjulpet flere barn med å uttrykke seg etter mange år i stillhet.
En ny stavemetode gir håp for ikke-talende barn med autisme, men møter også skepsis i fagmiljøene. Metoden har hjulpet flere barn med å uttrykke seg etter mange år i stillhet.
Artikkelen presenterer stavemetoden Spelling to Communicate (S2C), som gir ikke-talende barn på autismespekteret en mulighet til å kommunisere. Isak Wisth Torgersen (11) og Edward Lorentzen (12), som begge mistet språket i ung alder, har lært metoden og uttrykker at den har endret livene deres ved å gi dem en stemme.
Styreleder i Autismeforeningen, Ruth Gravdal, anerkjenner metodens potensial for å hjelpe autistiske personer med å uttrykke seg, men understreker behovet for evidensbasert kunnskap. I USA har metoden ifølge grunnlegger Elizabeth Vosseller hjulpet tusenvis, men den amerikanske organisasjonen ASHA advarer mot den, med bekymring for manglende vitenskapelig grunnlag og mulig påvirkning fra hjelpere.
Vosseller og det norske Stavekoden kompetansesenter, drevet av Hilde Lorentzen og Vilde Ottem-Guii, avviser kritikken og hevder metoden har klare regler og grundig opplæring for å sikre at det er barnet selv som kommuniserer.
Isak Wisth Torgersen
Edward Lorentzen
Ruth Gravdal
Elizabeth Vosseller
Hilde Lorentzen
VG
Autismeforeningen
International Association for Spelling as Communication (I-ASC)
ASHA
Stavekoden kompetansesenter
USA
Norge
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
NRK
4 dager siden
TV2
28 dager siden
NRK
1 måned siden
Dagbladet
1 måned siden
NRK
1 måned siden
NRK
26 dager siden
TV2
16 dager siden
Dagbladet
3 måneder siden
NRK
1 måned siden
VG
1 måned siden
Dagbladet
6 dager siden
Nettavisen
9 dager siden
TV2
9 dager siden
VG
15 dager siden
TV2