Grandiosa har lansert en mindre utgave av sin pizza, som veier 375 gram og er tydelig merket med størrelsen på pakken. Denne kampanjevarianten selges eksklusivt hos Rema 1000 i en begrenset periode.
Selv om kiloprisen er høyere enn for den vanlige Grandiosaen, får Orkla ros for tydelig merking og for å tilby en mindre porsjonsstørrelse som kan redusere matsvinn. Matinfluenser Kristoffer Tvilde fremhever at dette er positivt for de som bor alene.
Orkla har tidligere lansert spesialversjoner av Grandiosa eksklusivt for ulike dagligvarekjeder.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Grandiosa original er for tiden dyrest hos lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra, med en pris på 63,40 kr. Dette er den høyeste prisen registrert i 2024. Supermarkedkjeden Meny selger den samme pizzaen billigere med 30 prosent rabatt. Coop opplyser at 63,40 kr er normalprisen, men at Grandiosa ofte er på tilbud. Kiwi og Rema 1000 har kampanjer på andre Grandiosa-varianter, henholdsvis uten paprika og Hjertepizza.
3 måneder siden
Grandiosa Hjertepizza, en 'limited edition'-variant, avsluttes i februar 2025. Produktet skulle opprinnelig vært solgt ut september, men ble forlenget på grunn av popularitet. Den italienske pizzakokken Alain Rodriguez foretrakk hjertepizzaen fremfor originalen i en test. Samtidig lanserer Freia en ny Melkesjokolade med påskesmak. Orkla Foods bekrefter at hjertepizzaen vil være tilgjengelig i butikkene frem til uke 8.
4 måneder siden
En priskrig på frossenpizza preger dagligvarebutikkene i desember, der salget av pizza når sitt høydepunkt. Butikkene lokker med tilbud, men det er lett å bli lurt av misvisende priser. For eksempel kan en Grandiosa uten paprika være dyrere enn en vanlig variant. Peppes Triple Meat var et stort kupp til 28 kroner, men ble raskt utsolgt. Egne merkevarer er ikke alltid billigst, og prisene justeres raskt. Forbrukerne må være våkne for å få med seg de beste tilbudene i denne perioden med unormalt lave priser.
1 måned siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om de beste prisene på frossenpizza, spesielt Grandiosa og Big One. Bunnpris utmerker seg med 40 prosent rabatt på Big One, noe som gir den beste prisen. Coop Prix har et endagstilbud på Grandiosa til 30 kroner, mens Extra følger etter med 30 prosent rabatt på Grandiosa. Rema 1000 justerer prisene sine for å henge med i konkurransen, men har noen forsinkelser. Eksperter påpeker at Bunnpris burde være tydeligere med å oppgi førpriser i sine tilbud for å unngå forvirring.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler en priskrig på frossenpizza, der flere butikkjeder tilbyr store rabatter. Meny er billigst på Grandiosa, mens Mega har den største rabatten på Dr. Oetker Ristorante. Flere reagerer på at usunn mat er billigere enn sunn, og mener dette går ut over folkehelsen. Matvarekjedene forsvarer priskuttene med at de følger konkurransen, og at de også har tilbud på sunne varer. Kiwi, Rema 1000 og Coop fremhever at de har hatt kampanjer på sunne varer, men kutter også prisene på pizza. Enkelte kunder lar seg friste av de lave prisene på pizza, til tross for nyttårsforsetter om et sunnere kosthold.
4 måneder siden
En fersk undersøkelse viser at de fleste nordmenn hevder å ikke spise Grandiosa i julen, men salgstallene forteller en annen historie. Coop har hatt stor suksess med kampanjer der Grandiosa selges til redusert pris, og salget øker betydelig i førjulstiden. Til tross for at mange sier de ikke spiser pizzaen i julen, selges det store mengder, spesielt i forbindelse med kampanjer. Historiske data viser en økning i salget på rundt 20 prosent i juletiden, noe som tyder på at mange foretrekker raske og praktiske måltider i den travle førjulstiden.
20 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
1 måned siden
Freia har lansert en mindre melkesjokoladeplate som koster mer per kilo enn den større varianten, noe som er et eksempel på krympflasjon. Forbrukerrådet anbefaler forbrukere å sjekke enhetsprisen. Butikkene begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, mens Freia forklarer formen med gjenbruk av eksisterende formsett. Også Nidar har redusert størrelsen på sine produkter, noe som har ført til kritikk.
4 måneder siden
Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene. Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.
4 måneder siden
En ny undersøkelse viser at Grandiosa er populært i julen, med nesten en fjerdedel av befolkningen som spiser det. Salget øker med 20 prosent i denne perioden, og Coop Prix forventer rekord med et tilbud på 30 kroner. Grandiosa er en lokkevare som varierer i pris, og ernæringsfysiologer påpeker at pris påvirker folks matvalg. Coop forsvarer sine tilbud med at de også har kampanjer på sunnere alternativer, og hevder å ta samfunnsansvar.
4 måneder siden
Priskrigen i dagligvarebransjen har ført til at tynnribbe nå selges billigere enn hundemat. Lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 selger ribbe for 44,90 kr per kilo, noe som er under innkjøpspris. Dette er positivt for de med dårlig råd, men kan føre til overforbruk og matsvinn. Enkelte mener at hyppige tilbud er et problem og at jevne priser ville vært bedre. Dagligvarekjedene selv bekrefter at de selger ribbe med tap for å lokke kunder. De oppfordrer likevel kundene til å ikke handle mer enn de trenger.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene Extra, Kiwi og Rema 1000 har innført priskutt på sunne varer som fisk, frukt og grønt. Extra og Kiwi tilbyr 20 prosent rabatt på utvalgte fiskeprodukter ut januar, mens Rema 1000 kutter prisene med 50 prosent på fem utvalgte frukt- og grøntvarer. Markedsføringsekspert Karl-Fredrik Tangen er kritisk til de tidsbegrensede kampanjene og mener det er viktigere med lavere priser på sunne varer over tid. Han påpeker også at kjedene ikke bør skryte av å fremme folkehelse når butikkene er strukturert for å friste med usunne varer ved kassen. «Gjerrigknarken» Rune Kaino Nikolaisen ser på priskuttene som en gavepakke til kundene, men med en mistanke om at prisene øker på andre varer.
3 måneder siden
En dansk matvarekjede har lansert en ny type kjøttdeig bestående av 50% oksekjøtt og 50% kyllingkjøtt, med mål om å redusere CO2-avtrykket. Produktet er tilgjengelig i flere butikker i Danmark. Den nye deigen møter skepsis fra kokk Jan Henrik Syversen, som mener det er et økonomisk grep og ikke et kvalitetsprodukt. Norske dagligvarekjeder har foreløpig ingen planer om å lansere lignende produkter, men fokuserer på andre klimasmarte alternativer. Norske kjøttprodusenter fremhever også at norsk kjøtt har lavere utslipp enn internasjonalt gjennomsnitt.
1 måned siden
Rema 1000 og Extra solgte i en periode Freia melkesjokolade på 200g og 100g til samme pris, noe som skapte forvirring. En professor ved NHH mener dette kan være et bevisst grep for å øke salget, ved å appellere til prisbevisste kunder og samtidig tjene mer på de som kjøper den lille. Rema 1000 forklarer priskuttet med at de ønsker å tilby kundene gode priser før påske, men gir ingen klar forklaring på hvorfor de to størrelsene kostet det samme. Extra har i etterkant justert prisen på den minste sjokoladen slik at det skal lønne seg å kjøpe den største.
1 måned siden
Rema 1000 har startet en «storgodt»-kampanje der de reduserer prisen på frukt i løsvekt til 14,90 kroner per kilo. Dette som et svar på Kiwis bonusordning på frukt og grønt, og Extras priskutt på faste frukt- og grønttilbud. Rema 1000 ønsker å tilby et sunnere alternativ i påsken, og kampanjen gjelder populære frukter som klementiner, epler og pærer. Kiwi svarer med å sette ned prisen ytterligere til 14,80 kr/kg og fremhever sin bonusavtale for medlemmer. Begge kjedene oppfordrer kundene til å benytte seg av de lave prisene på frukt og grønt.