
Dansk ananas-tiltak møter sterk kundemotstand
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
Danske Salling Group har innført et miljøtiltak der ananaser selges uten topp, noe som har utløst sterke reaksjoner blant kundene. Mens selskapet fremhever CO2-besparelser og praktiske fordeler, frykter forbrukerne dårligere holdbarhet og manglende evne til å vurdere fruktens modenhet.
Danske Salling Group, som driver supermarkedkjedene Netto, Føtex og Bilka, har begynt å selge ananas uten topp, et tiltak de presenterer som et miljøgrep. Målet er å spare CO2 med 10 prosent ved å redusere fraktplass og muliggjøre gjenplanting av opptil 20 prosent av toppene, samt unngå frynsete innkjøps- og avfallsposer.
Dette har imidlertid møtt massiv motstand fra kunder på sosiale medier, som kaller det en "vilt dårlig idé". Hovedbekymringen er at det blir umulig å vurdere ananasens modenhet uten toppen, og at frukten vil bli dårligere raskere.
Rema 1000 har tidligere testet samme konsept, men forkastet det på grunn av dårligere holdbarhet og mer mugg i snittflaten, ifølge kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes. Ernæringsrådgiver Iselin Sagen fra Opplysningskontoret for Frukt og Grønt (OFG) gir alternative tips for å sjekke modenhet, som gyllen farge, store flate "øyne", søt lukt på bunnen, fast men ettergivende konsistens, og at den føles tung for størrelsen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!