Nyhetssaker
Dagbladet nyheter: Dansk ananas-tiltak møter sterk kundemotstand
Artikkel

Dansk ananas-tiltak møter sterk kundemotstand

Danske Salling Group har innført et miljøtiltak der ananaser selges uten topp, noe som har utløst sterke reaksjoner blant kundene. Mens selskapet fremhever CO2-besparelser og praktiske fordeler, frykter forbrukerne dårligere holdbarhet og manglende evne til å vurdere fruktens modenhet.

20 timer siden siste oppdatering

2 min lesetid

Dagbladet logo

Kort oppsummert

  • Salling Group kutter ananastoppen som miljøtiltak for å spare CO2 og plass, men møter massiv kundemotstand.

Sammendrag

Danske Salling Group, som driver supermarkedkjedene Netto, Føtex og Bilka, har begynt å selge ananas uten topp, et tiltak de presenterer som et miljøgrep. Målet er å spare CO2 med 10 prosent ved å redusere fraktplass og muliggjøre gjenplanting av opptil 20 prosent av toppene, samt unngå frynsete innkjøps- og avfallsposer.

Dette har imidlertid møtt massiv motstand fra kunder på sosiale medier, som kaller det en "vilt dårlig idé". Hovedbekymringen er at det blir umulig å vurdere ananasens modenhet uten toppen, og at frukten vil bli dårligere raskere.

Rema 1000 har tidligere testet samme konsept, men forkastet det på grunn av dårligere holdbarhet og mer mugg i snittflaten, ifølge kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes. Ernæringsrådgiver Iselin Sagen fra Opplysningskontoret for Frukt og Grønt (OFG) gir alternative tips for å sjekke modenhet, som gyllen farge, store flate "øyne", søt lukt på bunnen, fast men ettergivende konsistens, og at den føles tung for størrelsen.

Kontekst

Bakgrunn

Rema 1000 testet å selge ananas uten topp for noen år siden, men opplevde dårligere holdbarhet og mer mugg, og gikk derfor tilbake til ananas med topp.

Perspektiver

  • Salling Group: Presenterer toppløs ananas som et miljøtiltak for å spare CO2 og plass, samt unngå frynsete poser.

  • Kunder: Mener det er en dårlig idé fordi de mister evnen til å vurdere modenhet og frykter raskere forringelse.

  • Line Aarnes (Rema 1000): Erfarte dårligere holdbarhet og mer mugg ved salg av ananas uten topp, og bekrefter toppens nytte for modenhetsvurdering.

  • Iselin Sagen (OFG): Gir alternative metoder for å sjekke ananasens modenhet, som farge, "øyne", lukt, konsistens og vekt.

Line Aarnes

Iselin Sagen

Salling Group

Rema 1000

Netto

Føtex

Bilka

Danmark