
NRK
Feil bensin ødelegger båtmotorer: Eksperter anbefaler 98-oktan ved lagring
Flere båtmotorer må repareres grunnet skader forårsaket av feil type bensin, spesielt ved lagring over lengre tid. Eksperter advarer mot konsekvensene av etanol i drivstoffet og anbefaler spesifikke tiltak for å unngå kostbare reparasjoner.
1 måned siden
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Feil type bensin, spesielt 95 E10 med etanol, forårsaker skader på båtmotorers forgassere ved lagring.
Flere båtmotorer må repareres fordi de har blitt lagret med feil type bensin, primært 95 E10 som inneholder etanol. Verksmester Ruben Meisal ved Fjordsenteret i Tvedestrand rapporterer om mange ødelagte forgassere, der reparasjonskostnadene kan komme opp mot 6000 kroner. Etanolen i bensinen fordamper og etterlater vann som tærer og irrer forgasseren.
Seniorrådgiver Thomas Nicolai Bjønness i Norboat bekrefter at hovedproblemet er lagring, og anbefaler å lagre båten med tom tank eller full tank med 98-oktan bensin, eventuelt med bensinstabilisator. 98-oktan anbefales spesielt for motorer fra 2001 eller eldre, inkludert spesifikke Mercury- og Yamaha-modeller.
Politisk er det debatt om fremtiden til 98-oktan, da norske myndigheter har innført omsetningskrav for biodrivstoff. MDG og Frp har fremmet forslag i Stortinget om å unnta 98-oktan fra dette kravet, en sak Stortinget skal avgjøre i juni.
Ruben Meisal
Thomas Nicolai Bjønness
Øyvind Kristiansen
Marius Arion Nilsen
Fjordsenteret
Norboat
NRK
Miljøpartiet De Grønne
Stortinget
Frp
Tvedestrand
Norge