Flere båtmotorer må repareres fordi de har blitt lagret med feil type bensin, primært 95 E10 som inneholder etanol. Verksmester Ruben Meisal ved Fjordsenteret i Tvedestrand rapporterer om mange ødelagte forgassere, der reparasjonskostnadene kan komme opp mot 6000 kroner. Etanolen i bensinen fordamper og etterlater vann som tærer og irrer forgasseren.
Seniorrådgiver Thomas Nicolai Bjønness i Norboat bekrefter at hovedproblemet er lagring, og anbefaler å lagre båten med tom tank eller full tank med 98-oktan bensin, eventuelt med bensinstabilisator. 98-oktan anbefales spesielt for motorer fra 2001 eller eldre, inkludert spesifikke Mercury- og Yamaha-modeller.
Politisk er det debatt om fremtiden til 98-oktan, da norske myndigheter har innført omsetningskrav for biodrivstoff. MDG og Frp har fremmet forslag i Stortinget om å unnta 98-oktan fra dette kravet, en sak Stortinget skal avgjøre i juni.