Valgkampen preget av "guttastemning" og formuesskatt
7 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
7 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Den nylige valgkampen ble preget av en direkte og lite nyansert kommunikasjonsstil, ofte omtalt som "guttastemning", hvor formuesskatten dominerte debatten. Dette fokuset overskygget temaer velgerne anså som viktigere, samtidig som nye plattformer som TikTok og podkaster fikk betydelig innflytelse, noe som trolig sikrer Jonas Gahr Støre fire nye år som statsminister.
Jonas Gahr Støre forventes å fortsette som statsminister etter en valgkamp preget av en direkte og lite nyansert kommunikasjonsstil. Formuesskatten ble det sentrale temaet, til tross for at den direkte berører et mindretall av befolkningen. Tilhengere fremhevet omfordeling, mens motstandere fokuserte på Norges fremtidige inntektsgrunnlag etter oljealderen.
Denne tilnærmingen, karakterisert av "strake baller" og "steile kanter", prioriterte enkelhet over nyanser. Eksperter som Karen Helene Ulltveit-Moe fra UiO og Ola Grytten fra NHH etterlyste en bredere skattedebatt, samt mer fokus på fallende produktivitetsvekst og lave fødselstall. Sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets savnet debatter om hvordan flere kan komme i arbeid.
En Aftenposten-undersøkelse viste at velgerne prioriterte sosiale forskjeller, økonomi, arbeidsliv og helse høyere enn skatter og avgifter. Valgkampen manglet politisk spill og ble i stedet dominert av "spillet om spillet", ifølge Jon Georg Dale fra First House, med mye personfokus, som debatten om Sylvi Listhaugs statsministeregnethet og MDGs åpne bruk av taktisk stemming. Redaktørstyrte medier fikk også konkurranse fra nye plattformer; Gutta-podkasten ble en norsk parallell til Joe Rogans podkast, og fanget oppmerksomhet blant unge velgere.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!