Nye og mindre aktører i det norske dagligvaremarkedet, som Fudi AS, møter betydelige hindringer, inkludert høye priser fra norske leverandører. Daglig leder Mathias Havgar i Fudi forteller at de ofte finner det billigere å kjøpe varer fra andre europeiske land, selv om varene produseres i Norge. Han bruker energidrikken Monster, som eies av Coca-Cola, som et eksempel.
Fudi fant forhandlingene med Coca-Cola Norge vanskelige og prisene for høye for salg i matbutikk, og importerer derfor Monster fra land som Sverige, Danmark, Nederland og Tyskland. Konkurransetilsynet har tidligere pekt på etableringshindringer og store prisforskjeller i markedet, som domineres av tre store kjeder.
Tidligere næringsminister Jan Christian Vestre vurderte et forbud mot usaklig prisdiskriminering, men Nærings- og fiskeridepartementet har ennå ikke konkludert i saken. Store distributører som Asko, eid av Norgesgruppen, har også en dominerende posisjon, og Fudi opplever manglende innsyn i prisdetaljer selv der.