Artikkelen undersøker hvorfor interiørbutikker som Kid og Princess tilsynelatende alltid har salg. Hyppige kampanjer brukes for å holde butikkene attraktive og redusere lagerbehov.
Forbrukerrådet påpeker at man må være oppmerksom på oppblåste førpriser, og at salgsstrategiene kan føre til dårlige kjøp hvis man trenger produkter som ikke er på tilbud. Økte råvarepriser påvirker også prisene, men kjedene hevder at de følger regelverket for priskampanjer.
Eksperter anbefaler å planlegge innkjøp og handle før sesongen starter for å sikre gode kjøp.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
Israel planlegger en ny, intensiv offensiv i Gaza for å erobre området, noe som vekker frykt for katastrofale humanitære følger og etnisk rensning. Samtidig krever 18 norske artister, inkludert Mari Boine og Sondre Lerche, at NRK ber EBU utestenge Israel fra Eurovision Song Contest på grunn av landets krigføring.
Stortinget behandler den omstridte elektrifiseringen av Equinors Melkøya-anlegg, et prosjekt med betydelig politisk motstand grunnet frykt for økte strømpriser og press på kraftoverskuddet. Samtidig blir strøm- og kraftpolitikk, inkludert krav om "Norgespris" og reforhandling av utenlandskabler, et sentralt tema på den kommende LO-kongressen.
Tidligere visepresident Mike Pence kritiserer Donald Trumps Ukraina-politikk og håndtering av 6. januar-hendelsene. Samtidig har Trump-administrasjonen fryst føderale bevilgninger til Harvard-universitetet grunnet anklager om radikal ideologi, og leketøysprodusenten Mattel varsler prisøkninger i USA som følge av Trumps tollpolitikk.
For tredje dag på rad er Sudans viktigste havneby, Port Sudan, rammet av eksplosjoner og brann. Byen, som huser regjeringen og er et knutepunkt for humanitær hjelp, har tidligere vært skånet for direkte krigshandlinger i borgerkrigen som brøt ut i april 2023. Militærkilder skylder på RSF-militsen for tidligere angrep.
USA opplever en kraftig økning i kikhostetilfeller, med over 35 000 rapporterte tilfeller i 2024 og minst fire dødsfall siden oktober. Økningen kan skyldes naturlige sykluser, endret vaksine og fallende vaksinasjonsrater. Også i Norge har FHI sett en økning, og gravide anbefales vaksine for å beskytte spedbarn.
Flytrafikken ved flere flyplasser i Moskva ble midlertidig stanset natt til tirsdag etter meldinger om droneangrep. Moskvas ordfører hevdet at russisk luftvern skjøt ned minst ti ukrainske droner.
3 måneder siden
En undersøkelse fra Nettavisen avdekker store prisforskjeller på tilbudsvarer i dagligvarebutikker. Spesielt gulrøtter hos Kiwi er over dobbelt så dyre som hos Bunnpris. Spareøkonom Kornelia Minsaas advarer mot å stole blindt på tilbudsaviser, da butikkene bruker psykologiske knep for å få kundene til å tro at de gjør et godt kjøp. Størrelsen på tilbudsvarene varierer også, noe som gjør det vanskelig å sammenligne priser. Minsaas anbefaler å planlegge ukehandlingen for å unngå unødvendige kjøp og spare penger.
23 dager siden
Artikkelen omhandler priskrig på påskegodt og dens potensielle negative konsekvenser. Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen advarer mot overdreven konsum og anbefaler å vente med godteinntaket til påskeaften for å bevare kosen. Mari-Mette Graff fra Landsforeningen for overvektige kritiserer butikkene for å prioritere salg av usunne varer fremfor folkehelsen, mens butikkjedene selv fremhever at de også tilbyr rabatter på sunnere alternativer som frukt og grønt.
26 dager siden
Artikkelen omhandler en priskrig på påskegodteri, der prisene reduseres fra time til time. "Gjerrigknarken" anbefaler å kjøpe favorittgodteriet tidlig før det blir utsolgt. Prisene på Non Stop og M har rast ned hos Kiwi og Extra, mens Rema 1000 kan komme etter. Prisene på enkelte typer påskemarsipan er nesten halvert, men kan falle ytterligere. Smågodt er også satt ned i pris. Kjedene lover at de har kjøpt inn godt med varer, men Kiwi åpner for maksbegrensning. Lavpriskjedene fremhever også sine frukt- og grøntkampanjer i forbindelse med påsken.
4 måneder siden
Artikkelen avdekker hvordan butikkjeder lurer kunder med tilsynelatende gode tilbud på julevarer. Prisene varierer sterkt mellom ulike størrelser av samme produkt, og kunder kan ende opp med å betale betydelig mer enn forventet. For eksempel kan en liter gløgg være fem ganger dyrere enn en halvliter. Mange kunder opplever dette som forvirrende og vanskelig å navigere, og de er sjokkerte over prisforskjellene. Butikkene forsikrer at de fyller på med varer, men enkelte juleprodukter er begrenset.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler dagligvarekjedenes priskrig på julemat, der ekstremt lave priser, som 2,70 kr for en kilo pepperkakedeig, er et resultat av konkurranse og kundenes betalingsvilje. Kjedene bruker lokketilbud og kampanjepriser for å tiltrekke kunder, men dette kan føre til en nedgang i respekt for maten og matprodusentene, samt økt matsvinn. Artikkelen hevder at matprisene ikke har steget like mye som lønningene, og at vi er på vei ut av dyrtiden.
3 måneder siden
En prissjekk utført av Nettavisen viser store prisforskjeller på dagligvarer mellom ulike butikkjeder. Lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra kommer ofte dårligst ut, mens Bunnpris har de beste tilbudene på flere varer. Forbrukerøkonomer mener det er villedende at lavpriskjedene ofte er dyrest, og oppfordrer folk til å bruke apper for å finne de beste tilbudene. Prisforskjellene er store, og det er mye penger å spare ved å være bevisst på hvor man handler. Kundeavisene kan være forvirrende da de blander tilbud med vanlige priser.
25 dager siden
Matvareeksperter anbefaler å starte påskehandelen tidlig, da priskrigen allerede er i gang, drevet av forventninger om pristester i media. Selv om priskrigen er mest synlig på typiske påskevarer, utgjør disse en liten del av den totale handlekurven. Snømangel kan føre til at flere tilbringer påsken ved kysten, noe som kan påvirke varehandelen lokalt. Den svake norske kronen kan også redusere grensehandelen til Sverige. Samtidig gir dagligvarebutikkenes lojalitetsprogrammer betydelige rabatter, noe som reiser spørsmål om nøyaktigheten i prisindeksene.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler de høye prisene på påskegodteri tidlig i butikkene. Forbrukerjurist Thomas Iversen forklarer at butikkene etablerer høye priser for å kunne tilby større salg nærmere påske. Prisene har allerede begynt å bevege seg nedover. De fleste påskevarene er i butikk fra uke åtte, mens ferskvarer som lam kommer senere. Butikkene understreker at mye av påskegodteriet er varer som selges hele året, men får større plass i butikkene frem mot påske.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
3 måneder siden
En gjennomgang av dagligvarekjedenes tilbud viser store prisforskjeller på en rekke varer. Kjøttdeig er et eksempel der Rema 1000s tilbud ikke er konkurransedyktig, mens Prix og Matkroken tilbyr en betydelig lavere pris. Det advares mot å stole blindt på kundeavisenes tilbud, da det ikke alltid er de beste prisene. Bunnpris, Spar og Joker fremheves som butikker med gode tilbud på grønnsaker. Toalettpapir er en annen vare med store prisforskjeller, der Kiwi er billigst og Coop Mega dyrest. Forbrukere anbefales å sammenligne priser og handle i flere butikker for å spare penger.
28 dager siden
Flere dagligvarekjeder har startet en priskrig på smågodt før påske, men eksperter råder forbrukerne til å være oppmerksomme på at tilbudene varierer. De mest oversiktlige tilbudene finner man hos Bunnpris, Europris, Obs og Coop Mega, som tilbyr smågodt for 9,90 kroner per hekto. Joker har en lavere pris, men krever medlemskap og bruk av kupong i appen. Rema 1000 tilbyr en fyllekopp-løsning, men her er det vanskelig å beregne kiloprisen. Coop Prix og Matkroken har tilbud kun på fredager. Forbrukerne bør være oppmerksomme på vilkårene for å unngå å betale mer enn forventet.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg de høye prisene på påskesjokolade tidlig i butikkene, og årsakene bak denne strategien. En professor ved BI forklarer at kjedene forsøker å etablere en «mental pris» hos forbrukerne, for å øke betalingsvilligheten. Prisene er nå opptil åtte ganger høyere enn i fjor, men forventes å synke nærmere påske. Norgesgruppen argumenterer med økte råvarepriser på kakao som en påvirkende faktor, mens bloggeren «Gjerrigknarken» er skeptisk til en omfattende priskrig.
4 måneder siden
Priskrigen i dagligvarebransjen har ført til at tynnribbe nå selges billigere enn hundemat. Lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 selger ribbe for 44,90 kr per kilo, noe som er under innkjøpspris. Dette er positivt for de med dårlig råd, men kan føre til overforbruk og matsvinn. Enkelte mener at hyppige tilbud er et problem og at jevne priser ville vært bedre. Dagligvarekjedene selv bekrefter at de selger ribbe med tap for å lokke kunder. De oppfordrer likevel kundene til å ikke handle mer enn de trenger.
1 måned siden
Artikkelen viser hvordan nettbutikker opererer med ulike priser avhengig av om kunden kommer via Prisjakt eller direkte. E24 har funnet prisforskjeller på kontaktlinser hos Lenson og Lensit. Privatøkonom Endre Jo Reite mener dette favoriserer ressurssterke kunder med digital kompetanse, mens andre taper. Prisjakt er kritisk til praksisen og oppfordrer nettbutikkene til å tilby den laveste prisen til alle. Mister Spex, som eier Lensit, bekrefter bruk av dynamisk prising og kanalspesifikke kampanjer, men avviser at det er et forsøk på å manipulere statistikk.
24 dager siden
TV 2 hjelper deg har undersøkt tilgjengeligheten av billig påskegodteri i lavprisbutikker. Mange butikker, spesielt Extra og Kiwi, er utsolgt for populære varer som marsipanegg etter å ha satt ned prisene. Kunder har reagert med frustrasjon, og butikkansatte forteller om vanskelige situasjoner. Rema 1000 har fortsatt god beholdning, men til noe høyere priser. Kjedene lover å fylle på med annet godteri, men det er usikkert om det kommer mer påskegodt, da leverandørene melder om at de ikke har mer på lager.