
Svensk ingeniør designer ny rundkjøring: Forbyr feltskifte
20 dager siden siste oppdatering
1 min lesetid
20 dager siden siste oppdatering
1 min lesetid
En svensk ingeniør har utviklet en ny type rundkjøring, kalt «Hasselcirkeln», som skal eliminere diskusjoner om kjørefelt ved å forby feltskifte inne i rundkjøringen. Dette innovative designet, som snart implementeres i Uppsala, vekker interesse for potensialet til å forbedre trafikksikkerheten og flyten.
Den svenske ingeniøren Sebastian Hasselblom har designet en ny rundkjøringstype kalt «Hasselcirkeln», som skal løse konflikter om kjøreadferd. Hovedforskjellen er at bilister ikke kan bytte kjørefelt inne i rundkjøringen; de velger riktig felt ved innkjøring og holder seg der. Dette eliminerer behovet for å stoppe og skal gi en jevnere trafikkflyt.
Inspirasjonen kommer fra andre europeiske land, men Hasselblom har tilpasset modellen til svenske forhold. Den første «Hasselcirkeln» skal etableres i Uppsala. I Norge har Vegdirektoratet ingen umiddelbare planer om å innføre slike rundkjøringer, da svenske rundkjøringer ofte er større og brukes mer på hovedveier med høy trafikk.
Pressevakt Frida Gunnestad Johansen forklarer at store rundkjøringer med høyere fart kan føre til mer alvorlige ulykker. En kanalisering av trafikken, som i «Hasselcirkeln», kan imidlertid redusere konfliktpunkter og forbedre trafikksikkerheten i store rundkjøringer. Norske veimyndigheter vil trolig avvente erfaringer fra Sverige før de vurderer lignende endringer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!