Telenor ilagt rekordbot på 50 millioner for nødnummerproblemer høsten 2024
5 måneder siden siste oppdatering
6 artikler i saken
Kort oppsummert
- Nkom har ilagt Telenor et gebyr på 50 millioner kroner for brudd på ekomloven etter problemer med nødnummertjenesten.
Sammendrag
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ilagt Telenor et gebyr på 50 millioner kroner etter problemer med nødnumrene 110, 112 og 113 høsten 2024. Problemene oppsto ved fire anledninger i august, september, oktober og november, og i november ble nesten 1500 nødanrop berørt. Nkom kritiserer Telenor for manglende risikovurderinger, utilstrekkelige reserveløsninger og 22 brudd på ekomloven.
Nkom foreslår at flere leverandører bør tilby nødnummertjenester, mens Telenor mener én aktør bør ha totalansvaret. Telenor beklager hendelsene og er pålagt å utarbeide en handlingsplan innen 1. juni, som må godkjennes av Nkom.
Selskapet har frist til 17. mars for å gi tilbakemelding før et endelig vedtak fattes.
Artikler i saken
Nkom ilegger Telenor gebyr på 50 millioner etter nødnummertrøbbel
5 måneder siden

Nkom ilegger Telenor 50 millioner i gebyr for nødnummertrøbbel
5 måneder siden
Nkom ilegger Telenor gebyr på 50 millioner etter nødnummer-kaos
5 måneder siden

Telenor får rekordbot på 50 millioner for nødnummer-problemer
5 måneder siden
Nkom varsler Telenor gebyr på 50 millioner etter nødnummer-kaos
5 måneder siden
Telenor bøtelagt med 50 millioner for nødnummertrøbbel
5 måneder siden
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!