Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ilagt Telenor et gebyr på 50 millioner kroner etter problemer med nødnumrene 110, 112 og 113 høsten 2024. Problemene oppsto ved fire anledninger i august, september, oktober og november, og i november ble nesten 1500 nødanrop berørt. Nkom kritiserer Telenor for manglende risikovurderinger, utilstrekkelige reserveløsninger og 22 brudd på ekomloven.
Nkom foreslår at flere leverandører bør tilby nødnummertjenester, mens Telenor mener én aktør bør ha totalansvaret. Telenor beklager hendelsene og er pålagt å utarbeide en handlingsplan innen 1. juni, som må godkjennes av Nkom.
Selskapet har frist til 17. mars for å gi tilbakemelding før et endelig vedtak fattes.
3 måneder siden
e24
3 måneder siden
Nettavisen
3 måneder siden
VG
3 måneder siden
NRK
3 måneder siden
e24
3 måneder siden
TV2
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!