Oslo kommune brukte i fjor nesten 2,1 millioner kroner på Ombruksuka, en festival som markeres som en motvekt til Black Week og Black Friday. Av dette beløpet gikk 1,2 millioner til markedsføring og innleie av kommunikasjonsbyrået Anti. Dette skjer samtidig som kommunen sliter økonomisk og varsler kutt i velferdstjenester, inkludert nedleggelse av skoler.
Miljørådgiver Kaja von Kwetzinsky-Stetzenkow fra Bymiljøetaten forklarer at Ombruksuka skal øke kunnskapen om gjenbruk og at 2024-utgaven, som var tiårsjubileum, hadde høyere utgifter enn 2023-budsjettet på 455. 000 kroner.
Til tross for pengebruken er det ikke gjennomført en systematisk evaluering av effekten. Frps førstekandidat i Oslo, Tor Mikkel Wara, kritiserer prioriteringene og mener det svekker byrådets argumentasjon om dårlig råd, og at kommunen ikke bør bruke penger på slike kampanjer som motarbeider lokalt næringsliv.