Shells bensinstasjoner i Norge forsvinner etter over 100 år, og erstattes av den finske kjeden St1. St1 overtok Shell allerede i 2015, men har latt stasjonene drives videre under Shells navn via en lisensordning.
Nå samles alle stasjonene i Norden under St1s egen merkevare. 265 stasjoner vil få nytt navn og logo i løpet av året.
Butikkene på stasjonene vil hete «Réal», men kundene kan fortsatt kjøpe den populære hvetebollen, som vil bli solgt under navnet «réal-bollen».
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Shells tid i Norge er over etter 112 år. Alle landets 300 Shell-stasjoner skal nå bli St1-stasjoner. St1 tok over Shell-stasjonene for ti år siden, og nå skal endelig selskapets egen merkevare bli synlig i Norge. De første stasjonene som får nytt navn er lokalisert på Østlandet og i Trøndelag. Stasjonene vil holde åpent under omprofileringen. Også i Sverige gjennomføres det samme navneskiftet.
27 dager siden
St1 starter denne uken overgangen fra Shell-stasjoner til St1-stasjoner i Norge. St1 kjøpte Shell-stasjonene for ti år siden, og nå gjennomføres et navnebytte. Det vil ikke bli store endringer i tilbudet, men butikkene vil få nytt navn, «réal». St1 satser også på å lansere et eget konsept for hurtiglading av elbiler.
1 måned siden
Merkevaren Møllerens forsvinner fra butikkhyllene fra mars 2025. Norgesmøllene ønsker å tydeliggjøre at de er et norsk selskap eid av norske bønder, da undersøkelser viser at mange kunder ikke er klar over dette. Navnebyttet kommer etter at Norgesmøllene mistet en stor avtale med Norgesgruppen til svenske Lantmännen Ceralia. Målet er å gjøre det lettere for kundene å finne den norske produsenten av mel- og kornprodukter. Først ut med nytt navn er 2 kg Siktet Hvetemel. Norgesmøllene er eid av Felleskjøpet Agri og Stiftelsen Fritt Ord.
2 måneder siden
Norsk Tipping avvikler salg av Lotto, Vikinglotto og Tipping i butikk fra 2028 på grunn av økt digitalisering. Stadig færre kunder leverer kuponger i butikk, og mange kommisjonærer sier opp sine verv. Selskapet anser det ikke som økonomisk forsvarlig å utvikle nye terminalløsninger. Flaxlodd vil fortsatt være tilgjengelig i butikk, og Norsk Tipping vil bistå kunder med overgangen til digitale løsninger.
2 måneder siden
Frossenpizzaen «Skikkelig hot pizza» med ananas, kjøttboller og meksikansk saus forsvinner fra frysediskene. Årsaken er at produsenten, Mat-Team AS, er meldt oppløst. Meny selger ut restlageret til halv pris. Pizzaen har hatt en trofast fanskare, men nå må tilhengerne finne seg en annen favoritt. Flere andre produkter forsvinner også fra butikkhyllene i disse dager for å gjøre plass til nye varer. Blant annet er det slutt for Kavli kaviar og Grandiosa Hjertepizza. Butikkene gjør plass til hundrevis av nye matvarer som kommer i hyllene.
1 måned siden
Dagligvaremarkedet i Norge vokste til 266 milliarder kroner i 2024, en økning på 5,1 prosent, hovedsakelig drevet av prisvekst. Tradisjonelle dagligvarebutikker som Kiwi og Rema 1000 står for størstedelen av salget, men lavprisbutikker øker sin markedsandel. Samtidig viser rapporten en nedgang i antall nærbutikker, bredsortimentsbutikker, bensinstasjoner og kiosker. Kjedenes egne merkevarer har også hatt en liten økning i omsetning.
1 måned siden
Norgesmøllene avvikler merkevaren «Møllerens» for å tydeliggjøre sin posisjon som en norsk produsent eid av norske bønder. Dette skjer etter at de mistet en viktig avtale med Norgesgruppen til Lantmännen Ceralia. Norgesmøllene ønsker å fremheve sin norske identitet og produksjon. Norgesgruppen forsikrer kundene om at overgangen til Regal-mel ikke vil redusere bruken av norsk korn i produktene.
3 måneder siden
Posten har besluttet å avslutte sin satsing på hjemleveringstjenesten Amoi etter å ha tapt over 100 millioner kroner på tre år. Tjenesten, som ble etablert i 2020 under pandemien, leverte varer fra restauranter og butikker i Oslo, Stockholm og Bergen. Til tross for popularitet blant kundene, har Amoi ikke vært lønnsom. Posten må kutte kostnader og årsverk, noe som har påvirket beslutningen om å avslutte Amoi. Tjenesten vil nå relanseres i en mindre skala med nye eiere, inkludert Annis Pølsemakeri og Mathallen Oslo. De nye eierne overtar selskapet, teknologien og kundene, men ingen ansatte.
1 dag siden
Norsk radio feirer 100 år som et samlende medium. Til tross for digitalisering beholder radioen sin sterke posisjon.
1 måned siden
Over 100 Ringnes-sjåfører mister jobben som følge av at dagligvarekjedene Asko, Coop og Rema 1000 overtar varedistribusjonen fra 1. mars neste år. Kun 30 sjåfører får beholde jobben. I tillegg forsvinner rundt 60 stillinger på lagersiden, mens 125 ansatte fortsetter. Distribusjonen vil kun skje fra anlegget på Gjelleråsen, noe som betyr at arbeidsplassene til sjåførene i flere byer forsvinner. Fellesklubben i Ringnes uttaler at hele arbeidsmiljøer vil gå tapt, og klubblederen er kritisk til beslutningen om å kun beholde distribusjon fra Gjelleråsen.
1 måned siden
Finland oppretter 300 «beredskapsbutikker» som skal fungere selv om strøm, nettverk og logistikk svikter. Butikkene skal sikre at befolkningen har tilgang til mat og drivstoff i krisetider. Beredskapssentralen FBC bidrar med reservegeneratorer, mens butikkene selv dekker eventuelle ekstrakostnader. De første butikkene skal være klare i år, og hele systemet skal være ferdigstilt innen 2028. Finland har allerede kornlagre som dekker ni måneders forbruk, mens Norge, som avviklet sine kornlagre tidlig på 2000-tallet, nå bygger dem opp igjen for å dekke tre måneders forbruk innen 2029.
2 måneder siden
Kleskjeden Monki stenger fire av sine syv butikker i Norge i løpet av våren 2025. Butikkene som rammes er lokalisert i Tromsø, Oslo (Storo), Stavanger og Bergen. Dette skjer etter at eierselskapet H&M i fjor høst varslet at Monki skulle legges ned. Samtidig melder H&M om planer om å stenge 190 butikker i etablerte markeder og åpne 80 nye i fremvoksende markeder. Nyheten om nedleggelsene førte til et fall i H&M-aksjen, men den har siden hentet seg noe inn igjen. H&M har en markedsverdi på 210,5 milliarder svenske kroner og står også bak andre merker som Cos og Arket.
2 måneder siden
BMI Group, Europas største leverandør av taktekking, avvikler sin norske virksomhet etter betydelige tap de siste årene. Selskapet, med tradisjonsrike merkenavn som Icopal og Zanda, rammer 159 ansatte i BMI Norge, BMI Produksjon Norge og IcopalTak. Utfordrende markedsforhold i Norge og store økonomiske tap er årsaken. Advokat Ellen Schult Ulriksen er oppnevnt som rekonstruktør for å håndtere salg av eiendeler og avvikling. Oslo tingrett har godkjent rekonstruksjonen, men BMI Group fortsetter driften i Sverige, Danmark og Finland.
2 måneder siden
Fra 1. januar 2028 vil det ikke lenger være mulig å tippe eller levere lottokuponger i butikk. Norsk Tipping faser ut denne tjenesten på grunn av synkende omsetning i fysiske utsalgssteder og en økende andel digitalt salg. Kun Flax-lodd vil fortsatt være tilgjengelig over disk. Kundedirektør Roger Soleim uttaler at dette markerer slutten på en æra, men at digitaliseringen tvinger frem nødvendige valg. I dag står digitalt salg for rundt 90 prosent av Norsk Tippings totale salg.
3 måneder siden
Rema 1000 oppdaterer sin kundeprogram-app og fjerner navnet Æ. Appen vil nå hete Rema 1000, som er et navn som er tettere knyttet til merkevaren. I tillegg til navneendringen vil appen også få en ny funksjon med en konto for oppspart bonus, som ligner på Norgesgruppens Trumf-program. Rema 1000 lanserte Æ-appen i 2017 som et kundefordelsprogram, og den gang ble den presentert som en revolusjon innen dagligvarebransjen. Rema 1000 mener at navneendringen vil forenkle brukeropplevelsen for kundene.