Politiet og regjeringen kritiserer varslingstjenester for trafikkontroller, da disse undergraver trafikksikkerheten.
UP påpeker at bilister bruker varslingstjenestene aktivt, og at alle trafikkontroller også er ruskontroller.
De frykter at ruspåvirkede sjåfører unngår kontroll, og minner om at rus er en faktor i mange dødsulykker.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Utrykningspolitiet (UP) oppfordrer bilister til å slutte å varsle om trafikkontroller via apper og trafikkalarmer. Assisterende distriktsleder Eivind Hellesund i UP Vest uttaler at slik varsling kan føre til at rusede bilister unngår kontroll. Han påpeker at alle UP-kontroller også er ruskontroller, og at varsling i praksis betyr at rusede førere kan velge alternative ruter. Hellesund viser til at rusrelaterte ulykker er et stort problem, og at UP i 2024 avdekket én rusfører per 150 kontrollerte biler. Han understreker at det ikke er sosialt akseptert å kjøre ruspåvirket, og appellerer til bilistene om å tenke seg om før de varsler om kontroller.
2 måneder siden
Regjeringen foreslår å forby varsling av trafikkontroller via apper og annet utstyr, med begrunnelsen at det øker risikoen for utrygge veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slik varsling undergraver hensikten med kontrollene, spesielt knyttet til ruskjøring og høy fart. Lovforslaget er sendt ut på høring med mål om vedtak før sommeren. Safedrive, en norsk aktør i markedet, argumenterer for at de bidrar positivt til trafikksikkerheten ved å varsle om farer som dyr og hindringer, og at de aktivt jobber for å unngå varsling av ruskontroller. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kritiserer forbudet og mener regjeringen burde samarbeide med Safedrive.
2 måneder siden
UP advarer bilister mot å varsle om fartskontroller, da dette kan hjelpe ruspåvirkede sjåfører å unngå å bli tatt. En hendelse der en promillekjører med barn i bilen ble stoppet, illustrerer viktigheten av uforutsigbare kontroller. UP-sjefen understreker at ruskjøring er en hyppig årsak til alvorlige ulykker, og at varslingstjenester gjør det lettere for ruspåvirkede sjåfører å unngå kontroll. Samferdselsdepartementet vurderer nå et lovforslag om forbud mot slike varslingsenheter for å bedre trafikksikkerheten.
28 dager siden
Politiet mener varslingstjenester for politikontroller er en gavepakke for kriminelle, som bruker det i alvorlig kriminalitet. Tidligere samferdselsminister og styreleder i Safedrive, Ketil Solvik-Olsen, avviser dette og mener det ikke har betydning for kriminalitet. Samferdselsdepartementet har startet en høring om forbud mot varsling av politikontroller, noe Safedrive kritiserer og kaller en kampanje fra regjeringen. Safedrive, som har 140.000 abonnenter, har kjørt en reklamekampanje i forkant av høringsfristen. Under en UP-kontroll i Malvik ble den første bilen med aktiv varsling observert etter åtte minutter.
2 måneder siden
Regjeringen har kunngjort et lovforslag om å forby apper og systemer som varsler om trafikkontroller. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slike varslinger undergraver hensikten med trafikkontroller, som er å redusere risikoatferd som høy fart, rus og uoppmerksomhet i trafikken, og bidrar til å gjøre veiene mer utrygge. Lovforslaget vil bli sendt ut på høring i fire uker, og regjeringen håper Stortinget kan vedta loven før sommeren.
28 dager siden
Selskapet Safedrive truer med å flytte virksomheten ut av Norge dersom regjeringen forbyr varsling av trafikkontroller. Regjeringen mener slike varslinger er trafikkfarlige og vil fremme et lovforslag om forbud. Safedrive mener på sin side at tjenesten virker preventivt og at regjeringen mangler et solid faktagrunnlag. Utrykningspolitiet støtter forbudet og mener varslingene undergraver effekten av uanmeldte kontroller, og viser til tilfeller der ruspåvirkede sjåfører har unngått kontroll. Safedrive frykter for tap av arbeidsplasser i Norge dersom forbudet trer i kraft.
2 måneder siden
Safedrive, en tjeneste som varsler om politikontroller, kan bli forbudt. Samferdselsdepartementet jobber med et lovforslag for å hindre slik varsling, da de mener det svekker den preventive effekten av kontrollene. Safedrive ønsker å samarbeide med politiet og hevder at deres varsling øker trafikksikkerheten. Politiet avviser imidlertid samarbeid, og mener at alle deres kontroller er ruskontroller som skal være uforutsigbare. Selskapet hadde en inntekt på 200 millioner kroner i 2023. Frp og Høyre er kritiske til et forbud, og mener det vil føre til at utenlandske aktører tar over markedet.
2 måneder siden
Samferdselsdepartementet nærmer seg et lovforslag om forbud mot varslingsenheter som Safedrive, som varsler om fotobokser og trafikkontroller. Over 100 000 kjøretøy er utstyrt med enheten. Safedrive argumenterer for at deres varslinger øker trafikksikkerheten, men UP og samferdselsministeren mener det svekker den preventive effekten av politikontroller. Det er politisk uenighet om forbudet, med FrP og Høyre som er kritiske.
23 dager siden
Utrykningspolitiet har varslet en aksjonsuke med fartskontroller over hele landet før påskeutfarten. Kontrollene vil prioritere motorsyklister, da fart, risikoatferd og førerfeil ofte er årsaker til alvorlige MC-ulykker. UP-sjef Knut Smedsrud oppfordrer motorsyklister til å sørge for å være synlige i trafikken og ta trygge valg. Politiet minner også andre sjåfører om å ta hensyn til tohjulingene i trafikken.
23 dager siden
Utrykningspolitiet (UP) varsler en ny storkontroll denne uken med hovedfokus på motorsyklister og fart. Bakgrunnen er ulykkesstatistikken som viser at fart, risikoatferd og førerfeil ofte er årsaker til alvorlige MC-ulykker. I fjor omkom 20 motorsyklister i trafikken, og 129 ble hardt skadet. UP-sjef Knut Smedsrud oppfordrer alle MC-førere til å være ekstra oppmerksomme i trafikken og ta trygge valg. Under en tidligere storaksjon ble hundrevis av bilførere tatt for mobilbruk og manglende bruk av bilbelte, noe som resulterte i bøter.
23 dager siden
Det har oppstått en ordkrig mellom Safedrive og regjeringen angående et forslag om å forby varsling av trafikkontroller. Safedrive hevder at regjeringen i praksis vil forby deres tjeneste, noe regjeringen avviser kontant. Regjeringen ønsker å forby varsling av trafikkontroller som fart, rus og bilbelte, men vil tillate varsling av hindringer og dyr i veibanen. Safedrive mener dette vil ramme dem hardest fordi deres enhet er lett synlig i bilene, mens konkurrenter bruker apper. Politiet mener varsling av kontroller er en fordel for kriminelle. Saken har skapt stort engasjement, og Samferdselsdepartementet har mottatt mange høringssvar. Safedrive truer med å legge ned bedriften og miste 80 arbeidsplasser dersom forbudet innføres.
23 dager siden
Utrykningspolitiet (UP) har varslet en aksjonsuke med fartskontroller over hele landet før påske, med et spesielt fokus på motorsyklister. Bakgrunnen for kontrollene er at fart, risikofylt atferd og førerfeil ofte er medvirkende årsaker til alvorlige motorsykkelulykker. UP-sjef Knut Smedsrud oppfordrer motorsyklister til å sørge for å være synlige i trafikken og ta trygge valg. Politiet oppfordrer også andre trafikanter til å vise hensyn til tohjulingene i trafikken.
25 dager siden
Samferdselsdepartementet har sendt et forslag på høring om totalforbud mot å holde mobiltelefon i bil under kjøring, med mindre den er fastmontert. Utrykningspolitiet støtter forslaget, da de mener det vil forenkle håndhevingen av reglene. Undersøkelser viser at uoppmerksomhet i trafikken, inkludert ulovlig mobilbruk, er en betydelig sikkerhetsrisiko og en direkte årsak til dødsulykker. Forslaget åpner for et unntak der førere skal kunne styre musikk fra mobilen med et begrenset antall tastetrykk.
1 måned siden
Regjeringen øker flere trafikkbøter, inkludert boten for mobilbruk i bil, noe som møter kritikk fra politiet og NAF. Kritikere mener økningen er for liten og at hyppigere politikontroller er et mer effektivt tiltak. Unge sjåfører tror økningen kan ha en viss effekt, men er enige i at hyppige kontroller er viktigere. Regjeringen forsvarer økningen med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres etter prisutviklingen.
1 måned siden
Regjeringen foreslår regelverksendringer for å redusere grov trafikkriminalitet, inkludert mer effektiv inndragning av kjøretøy ved alvorlige lovbrudd som råkjøring og ruskjøring. Utrykningspolitiet støtter forslaget, og viser til et stadig mer aggressivt bilmiljø hvor bøter og fengsel ikke er nok. Høyesterett har også åpnet for inndragning av kjøretøy i slike saker. Justis- og beredskapsministeren understreker at målet er å trygge norske veier, og at de ser til Danmark for å få bukt med villmannskjøring. Det er også foreslått innstramminger i reglene for bruk av mobiltelefon i bil.