Regjeringen har kunngjort et lovforslag om å forby apper og systemer som varsler om trafikkontroller.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slike varslinger undergraver hensikten med trafikkontroller, som er å redusere risikoatferd som høy fart, rus og uoppmerksomhet i trafikken, og bidrar til å gjøre veiene mer utrygge.
Lovforslaget vil bli sendt ut på høring i fire uker, og regjeringen håper Stortinget kan vedta loven før sommeren.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Regjeringen foreslår å forby varsling av trafikkontroller via apper og annet utstyr, med begrunnelsen at det øker risikoen for utrygge veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slik varsling undergraver hensikten med kontrollene, spesielt knyttet til ruskjøring og høy fart. Lovforslaget er sendt ut på høring med mål om vedtak før sommeren. Safedrive, en norsk aktør i markedet, argumenterer for at de bidrar positivt til trafikksikkerheten ved å varsle om farer som dyr og hindringer, og at de aktivt jobber for å unngå varsling av ruskontroller. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kritiserer forbudet og mener regjeringen burde samarbeide med Safedrive.
2 måneder siden
Samferdselsdepartementet nærmer seg et lovforslag om forbud mot varslingsenheter som Safedrive, som varsler om fotobokser og trafikkontroller. Over 100 000 kjøretøy er utstyrt med enheten. Safedrive argumenterer for at deres varslinger øker trafikksikkerheten, men UP og samferdselsministeren mener det svekker den preventive effekten av politikontroller. Det er politisk uenighet om forbudet, med FrP og Høyre som er kritiske.
1 måned siden
Regjeringen foreslår å forenkle inndragning av kjøretøy ved alvorlige trafikkbrudd, som ekstremt høy hastighet eller promillekjøring. Samferdselsministeren understreker at hensynsløs kjøring ikke aksepteres, og justisministeren påpeker at dagens straffer ikke er tilstrekkelig avskrekkende. Forslagene inkluderer også innstramminger i reglene for mobilbruk i bil. En arbeidsgruppe har vurdert regelendringer for å øke trafikksikkerheten, og forslagene sendes nå på høring.
28 dager siden
Selskapet Safedrive truer med å flytte virksomheten ut av Norge dersom regjeringen forbyr varsling av trafikkontroller. Regjeringen mener slike varslinger er trafikkfarlige og vil fremme et lovforslag om forbud. Safedrive mener på sin side at tjenesten virker preventivt og at regjeringen mangler et solid faktagrunnlag. Utrykningspolitiet støtter forbudet og mener varslingene undergraver effekten av uanmeldte kontroller, og viser til tilfeller der ruspåvirkede sjåfører har unngått kontroll. Safedrive frykter for tap av arbeidsplasser i Norge dersom forbudet trer i kraft.
1 måned siden
Regjeringen foreslår regelverksendringer for å redusere grov trafikkriminalitet, inkludert mer effektiv inndragning av kjøretøy ved alvorlige lovbrudd som råkjøring og ruskjøring. Utrykningspolitiet støtter forslaget, og viser til et stadig mer aggressivt bilmiljø hvor bøter og fengsel ikke er nok. Høyesterett har også åpnet for inndragning av kjøretøy i slike saker. Justis- og beredskapsministeren understreker at målet er å trygge norske veier, og at de ser til Danmark for å få bukt med villmannskjøring. Det er også foreslått innstramminger i reglene for bruk av mobiltelefon i bil.
23 dager siden
Det har oppstått en ordkrig mellom Safedrive og regjeringen angående et forslag om å forby varsling av trafikkontroller. Safedrive hevder at regjeringen i praksis vil forby deres tjeneste, noe regjeringen avviser kontant. Regjeringen ønsker å forby varsling av trafikkontroller som fart, rus og bilbelte, men vil tillate varsling av hindringer og dyr i veibanen. Safedrive mener dette vil ramme dem hardest fordi deres enhet er lett synlig i bilene, mens konkurrenter bruker apper. Politiet mener varsling av kontroller er en fordel for kriminelle. Saken har skapt stort engasjement, og Samferdselsdepartementet har mottatt mange høringssvar. Safedrive truer med å legge ned bedriften og miste 80 arbeidsplasser dersom forbudet innføres.
2 måneder siden
Politiet og regjeringen kritiserer varslingstjenester for trafikkontroller, da disse undergraver trafikksikkerheten. UP påpeker at bilister bruker varslingstjenestene aktivt, og at alle trafikkontroller også er ruskontroller. De frykter at ruspåvirkede sjåfører unngår kontroll, og minner om at rus er en faktor i mange dødsulykker.
4 måneder siden
Regjeringen innfører forbud mot sidestilte seter og ståplasser i russebusser fra 2026. Statsminister Jonas Gahr Støre begrunner tiltaket med at russebussene har utviklet seg til å bli farlige i trafikken, og at det har blitt sett mellom fingrene med dette altfor lenge. Vegvesenet vil sende ut et forslag til nye forskrifter på høring. Støre understreker at regjeringens ansvar er å sørge for at russetiden er trygg og inkluderende.
25 dager siden
Samferdselsdepartementet har sendt et forslag på høring om totalforbud mot å holde mobiltelefon i bil under kjøring, med mindre den er fastmontert. Utrykningspolitiet støtter forslaget, da de mener det vil forenkle håndhevingen av reglene. Undersøkelser viser at uoppmerksomhet i trafikken, inkludert ulovlig mobilbruk, er en betydelig sikkerhetsrisiko og en direkte årsak til dødsulykker. Forslaget åpner for et unntak der førere skal kunne styre musikk fra mobilen med et begrenset antall tastetrykk.
2 måneder siden
Safedrive, en tjeneste som varsler om politikontroller, kan bli forbudt. Samferdselsdepartementet jobber med et lovforslag for å hindre slik varsling, da de mener det svekker den preventive effekten av kontrollene. Safedrive ønsker å samarbeide med politiet og hevder at deres varsling øker trafikksikkerheten. Politiet avviser imidlertid samarbeid, og mener at alle deres kontroller er ruskontroller som skal være uforutsigbare. Selskapet hadde en inntekt på 200 millioner kroner i 2023. Frp og Høyre er kritiske til et forbud, og mener det vil føre til at utenlandske aktører tar over markedet.
2 måneder siden
Utrykningspolitiet (UP) oppfordrer bilister til å slutte å varsle om trafikkontroller via apper og trafikkalarmer. Assisterende distriktsleder Eivind Hellesund i UP Vest uttaler at slik varsling kan føre til at rusede bilister unngår kontroll. Han påpeker at alle UP-kontroller også er ruskontroller, og at varsling i praksis betyr at rusede førere kan velge alternative ruter. Hellesund viser til at rusrelaterte ulykker er et stort problem, og at UP i 2024 avdekket én rusfører per 150 kontrollerte biler. Han understreker at det ikke er sosialt akseptert å kjøre ruspåvirket, og appellerer til bilistene om å tenke seg om før de varsler om kontroller.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår betydelige økninger i bøtesatsene for trafikkovertredelser, med en bot på 10 450 kroner for mobilbruk bak rattet. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot forslaget, og mener dagens satser er tilstrekkelig avskrekkende. De argumenterer for at det er viktigere å øke risikoen for å bli tatt enn å øke bøtesatsene ytterligere. Norsk Lastebileier-Forbund er også kritisk, og påpeker at de nye satsene vil ramme unge og yrkessjåfører spesielt hardt. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtesatsene må justeres for å opprettholde sin forebyggende effekt over tid.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.
4 måneder siden
Regjeringen planlegger å forby russebusser med sidestilte seter og ståplasser fra 2026. Statens vegvesen har sendt ut et forslag til nye forskrifter som skal gjøre dette gjeldende. Bakgrunnen for forbudet er at mange av disse bussene er gamle, i dårlig teknisk stand, og brukes på en måte som ikke er i tråd med bussens tiltenkte bruk. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård påpeker at bussene fungerer som rullende diskotek i høy fart, og statsminister Jonas Gahr Støre understreker at de er farlige i trafikken. Det har ikke vært mulig å godkjenne sidestilte seter i busser etter 2004, men eldre busser med slik tillatelse har fortsatt vært i bruk.
25 dager siden
Samferdselsdepartementet har sendt et forslag på høring om et totalforbud mot å holde mobiltelefonen under bilkjøring. Forslaget innebærer at sjåfører ikke kan berøre telefonen med mindre den er fastmontert, og selv da er bruken begrenset til noen få tastetrykk for eksempelvis musikk eller samtaler. Utrykningspolitiet støtter forslaget, fordi de mener det vil gjøre det lettere å håndheve reglene og øke trafikksikkerheten. Selv om forslaget åpner for musikkavspilling, vil bruk av underholdningsapper som Snapchat og Facebook være forbudt under kjøring. Arbeidsgruppen har ikke vurdert reguleringer av bilens integrerte skjermer, kun håndholdt mobil.