En ny undersøkelse viser at 4 av 10 nordmenn foretrekker bensin- eller dieselbiler, noe som gjør målet om 100 prosent elbiler i Norge urealistisk. Analysesjef Jonathan Parr i Rebil mener at mange har behov som elbiler ikke dekker, som å trekke tunge tilhengere eller bor i områder med dårlig tilgang på hurtigladere.
Han peker også på at bortfall av elbilfordeler har gjort holdningen til elbiler mer negativ. Støtten til elbilfordeler er høyest blant de med god økonomi.
Selv om nybilsalget domineres av elbiler, er bruktbilmarkedet fortsatt preget av bensin- og dieselbiler. Usikkerhet rundt rekkevidde er også en faktor som påvirker bilvalget.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En ny undersøkelse viser at 4 av 10 foretrekker bensin- eller dieselbiler, noe analysesjef Jonathan Parr tolker som et tegn på at elbilmålet er urealistisk. Elbilforeningens leder, Christina Bu, mener derimot at undersøkelsen viser en overraskende sterk posisjon for elbiler, spesielt blant private kjøpere der 98 prosent velger elbil. Hun påpeker at bruktbilmarkedet snart vil flomme over av elbiler, og at teknologiutviklingen raskt vil løse eventuelle rekkevidde-problemer. Bu mener også at kommende avgiftsendringer vil gjøre fossilbiler dyrere og dermed øke elbilandelen ytterligere.
2 måneder siden
Analytiker Jonathan Parr og Elbilforeningen er uenige om elbilsatsingen i Norge. Parr mener Elbilforeningen gir et naivt inntrykk av utviklingen og at fordelene for elbiler reduseres, noe som vil påvirke etterspørselen. Han mener også at bruktbilmarkedet, som domineres av fossilbiler, overses i debatten. Christina Bu i Elbilforeningen mener derimot at det er stor interesse for elbiler og at Parr overser det høye antallet elbiler som selges. Parr tror valget i 2026 kan føre til politiske fordeler for fossilbileiere.
3 måneder siden
Nybilsalget i Norge har vært svakt i 2024, men elbilandelen har økt betydelig. 89 prosent av alle nye personbiler som ble registrert i 2024 var elbiler, en økning fra 82,4 prosent i 2023. Norge har den største elbilparken i verden. Elbilforeningen jubler over tallene og ser frem mot målet om kun nullutslippsbiler fra 2025. Bilimportørenes Landsforening forventer økt bilsalg de neste fem årene, med en forventet elbilandel på 99,6 prosent i 2030. De mener at veitransporten bidrar mest til reduksjon i klimautslipp, men at det fortsatt er et stykke igjen til målet.
2 måneder siden
En analyse av EU-kontroller i 2024 viser at elbiler har en høyere strykprosent enn bensin- og dieselbiler. Dette gjelder for alle årsmodeller fra 2012 til 2020. Hovedårsaken er bremsefeil, som skyldes mindre bruk av bremsene i elbiler, noe som fører til rust. Elbiler scorer også dårligere på hjuloppheng og dekk grunnet høyere vekt og kraftigere motor, mens bensin- og dieselbiler oftere har feil knyttet til støy og avgasser.
20 dager siden
FpU-leder Simen Velle reagerer på at en bensinstasjon i Oslo har blitt omgjort til en ladestasjon for elbiler. Han kritiserer ordfører Anne Lindboe (H) for å støtte dette, og mener det viser en bilfiendtlig holdning fra Høyre. Velle påpeker at mange Oslo-borgere er avhengige av bensinbiler og at de mister valgfrihet når bensinstasjoner forsvinner. Lindboe svarer at satsingen på ladestasjoner er viktig fordi elbil utgjør en stor andel av nybilsalget, og at det er viktig å legge til rette for de som ikke kan lade hjemme. Hun mener Frp overdriver problemet.
2 måneder siden
En fersk undersøkelse blant 500 norske Tesla-eiere avslører at et betydelig antall mener Elon Musk har en uheldig innflytelse på Tesla-merket, hvor 44 prosent svarer «svært negativt» på spørsmål om hans påvirkning. Likevel indikerer undersøkelsen at 55 prosent ville kjøpt en Tesla på nytt. Målingen ble gjennomført av NORSAT Express på vegne av Norstat. Lederen for Tesla Owners Club Norway uttrykker forståelse for at potensielle kjøpere kan finne det vanskelig å avgjøre om de skal investere i en Tesla.
2 dager siden
En ny undersøkelse avdekker et markant fall i lojaliteten blant norske Tesla-eiere. Kun litt over halvparten av dagens eiere sier de vil kjøpe merket igjen.
2 måneder siden
En ny måling indikerer at et betydelig antall norske Tesla-eiere mener Elon Musk har en negativ innvirkning på Tesla-merket. Nesten halvparten av de spurte mener Musks innflytelse er "svært negativ". Undersøkelsen ble gjennomført av NORSAT Express på vegne av Norstat blant 500 Tesla-eiere. Til tross for den negative vurderingen av Musk, svarer majoriteten at de ville kjøpt en Tesla igjen. Lederen for Tesla Owners Club Norway påpeker at det kan være vanskelig for mange å ta stilling til bilkjøp på grunn av Musks kontroversielle image.
2 måneder siden
En undersøkelse blant norske Tesla-eiere viser at et flertall mener Elon Musk har en negativ innvirkning på merkevaren, og at dette får konsekvenser for folks kjøpsbeslutninger. Medlemmer av Tesla Owners Club Norway tar avstand fra hærverk mot biler som følge av Musks handlinger, men forstår at noen reagerer. Samtidig mener eksperter at pris og teknologi fortsatt er viktigere for mange enn Musks politiske utspill.
2 måneder siden
Halvdan Sivertsen fra Nordland byttet ut sin Tesla med en europeisk elbil i protest mot Elon Musks angivelige nazilignende hilsen. Sivertsen ønsket ikke å bli assosiert med Musks handlinger. Flere Tesla-eiere deler Sivertsens følelser, noe som gjenspeiles i en meningsmåling som viser økt skepsis mot Tesla. Bilselgere i Bodø bekrefter at Musks image påvirker kundenes valg, selv om økonomi fortsatt er en viktig faktor. Tesla Norge har ikke kommentert saken. Bruktbilforhandlere melder at Tesla fortsatt selger greit, men at bruktbilprisene påvirkes av Teslas hyppige prisendringer på nye biler.
2 måneder siden
En fersk undersøkelse viser at et flertall av nordmenn fortsatt er skeptiske til EU-medlemskap, med 45 prosent som ville stemt nei i en folkeavstemning. En statsviter argumenterer for at Norge burde bli medlem av EU på grunn av demokratisk underskudd, sikkerhetspolitiske hensyn og potensiell straffetoll. EØS-avtalen gir fordeler som fri reise og arbeid i EU, men betyr også at Norge må følge EUs lover og regler. Et EU-medlemskap kan ha negative konsekvenser for norsk landbruk. Høyre mener Norge er best tjent med et fullt medlemskap, mens FrP advarer mot en EU-debatt som kan splitte befolkningen.
1 måned siden
Fremskrittspartiet (Frp) foreslår å kutte avgiftene på ladbare hybridbiler kraftig, noe som i gjennomsnitt vil gjøre dem 214.000 kroner billigere. Som et nytt argument fremhever partiet at en bilpark utelukkende bestående av elbiler utgjør et sikkerhetsproblem, spesielt ved strømbrudd i krisesituasjoner. Frp mener også at folk har ulike behov og at elbiler ikke passer for alle. Elbilforeningen kritiserer forslaget og mener det vil føre til redusert elbilsalg og økte utslipp, samtidig som de påpeker at forslaget vil favorisere fossilbiler. Frp avviser at forslaget går på tvers av Stortingets mål om kun elbilsalg i 2025, og understreker at dette var et mål, ikke et krav. Elbilforeningen minner om at Frp tidligere har støttet målet om full elektrifisering.
2 måneder siden
Antall bilskader i Norge øker, til tross for at moderne biler har mer sikkerhetsutstyr. Enkelte eksperter mener at den økende andelen elbiler bidrar til dette. Elbiler har ofte kraftig akselerasjon og høyere vekt, noe som kan skape utfordringer, spesielt på vinterføre. Statistikker viser at elbiler er mer involvert i ulykker på vinterføre enn fossilbiler. Det understrekes at nye bilister bør gjøre seg kjent med bilens egenskaper for å unngå ulykker.
3 måneder siden
NAF slår alarm om brannfare knyttet til feilaktig lading av elbiler. En undersøkelse viser at 8 prosent av norske elbilister, tilsvarende 64 000 personer, lader bilen hjemme ved hjelp av skjøteledning eller vanlig stikkontakt. Dette er ikke tillatt og kan føre til varmgang og brann. NAF understreker at ladekabler som følger med bilen kun er ment for nødlading, og at regelmessig lading hjemme krever installasjon av en ladeboks. De som lader feil risikerer også problemer med forsikringsselskapet ved eventuelle skader.
17 dager siden
Mange elbil-eiere risikerer overvekt, spesielt på ferieturer, på grunn av lav nyttelast kombinert med batterienes vekt. Statens vegvesen avdekker stadig tilfeller av overvekt, og flere populære elbilmodeller har overraskende lav nyttelast. Den oppgitte nyttelasten i brosjyrer stemmer ikke alltid med virkeligheten, da ekstrautstyr som tilhengerfeste reduserer den tillatte vekten. Å kjøre med overvekt kan være trafikkfarlig, føre til avkortning i forsikringen og potensielt brudd på garantivilkårene.