Passasjerer må alltid sette telefonen i flymodus på flyreiser. Dette skyldes bekymringer for forstyrrelser og unødvendig batteribruk.
Artikkelen forklarer årsakene til at passasjerer må aktivere flymodus på mobiltelefoner under flyvning. Hovedgrunnen er bekymring for at mobilsignaler kan forstyrre flyets instrumenter og kommunikasjon mellom piloter og flygeledere, spesielt under avgang og landing.
I tillegg vil telefonen tømme batteriet raskt ved å lete etter mobilmaster på bakken. Norske flyselskaper følger internasjonal praksis og krever flymodus av sikkerhetshensyn.
Selv om det sjelden forårsaker alvorlig skade, kan det skape forstyrrelser. Teknologien utvikler seg, og EU har åpnet for bruk av 5G om bord via installerte 'picoceller', men implementering avhenger av hvert enkelt flyselskap og er en omfattende prosess.
Odd Roar Lange
Eline Hyggen Skari
DinSide
Dagbladet
Norwegian
Dailypassport
Federal Communications Commission (FCC)
EU
EU-kommisjonen
USA
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En test av nødvarsel på mobiltelefoner sendes ut over hele landet klokken 12. Formålet er å varsle befolkningen om akutte hendelser. De fleste vil motta varselet, men det krever en nyere telefon med 4G- eller 5G-dekning. Eldre telefoner eller de uten dekning vil ikke bli varslet. For å unngå varselet må telefonen slås av eller settes i flymodus. Nødvarselet bruker ikke personlig informasjon, men sendes til alle i et gitt geografisk område. Det er viktig å ta varslingen på alvor, selv om det er en test.
3 måneder siden
Artikkelen gir råd om hvordan man kan begrense sporing fra mobiltelefonen. Det anbefales å slå av annonsesporing, slette ubrukte apper og kontoer, begrense appers tilgang til personlig informasjon, og vurdere annonseblokkering. Videre foreslås det å bruke personvernvennlige nettlesere og søkemotorer, samt VPN for å skjule IP-adressen. Inkognitomodus gir begrenset beskyttelse, mens flymodus kan være nyttig i spesifikke situasjoner, selv om GPS fortsatt kan spore lokasjon. Det understrekes at fullstendig beskyttelse er vanskelig, og at politiske tiltak også er nødvendig.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler konsekvensene av at 2G-nettet slukkes i Norge, spesielt for eCall-systemet i biler. Rundt 700 000 biler vil miste denne livreddende funksjonen. Telenor har utsatt stengningen til 2027, men Telia stenger sitt nett i august 2025. Bilimportørenes Landsforening frykter tap av liv og krever en konsekvensutredning. I tillegg til biler, er mange trygghetsalarmer, heiser og andre systemer avhengige av 2G-nettet, noe som skaper bekymring i kommunene. Overgangen til ny teknologi er komplisert og kostbar, og det finnes ingen enkle løsninger for å oppgradere eksisterende utstyr. Flere naboland har utsatt slukkingen av 2G-nettet.
13 dager siden
Artikkelen gir tips om hvordan du bruker mobilen smart på fjelltur i påsken. Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, anbefaler å alltid ha med en fulladet strømbank, da mobilen bruker mye strøm når den er uten dekning. Det er viktig å ringe når du har dekning, ikke stole på at det er dekning overalt, og aldri slå av telefonen, slik at redningshelikopter kan søke etter den. Unngå å søke dekning i høyden på grunn av rasfare, og oppbevar mobilen inntil kroppen for å forlenge batteriets levetid. Du kan også få dekning fra andre operatører i nødsituasjoner, og appen Hjelp 113 kan brukes for å oppgi posisjonen din.
3 måneder siden
En SAS-pilot forklarer vanlige lyder i fly som ofte skremmer passasjerer. Lyder som dunk, rumling, summing og pipelyder har naturlige forklaringer knyttet til flyets mekanikk og systemer. Understellet lager dunkelyder ved avgang og landing, mens «speed brakes» forårsaker rumling under nedstigning. Hydraulikken som styrer flaps gir summende lyder, og bagasjeluker som sikres kan gi dunk. En «bjeffelyd» kommer fra et drivstoffsparende system, og en pipelyd under taxingen skyldes bruk av kun én motor. Mange passasjerer blir roligere når de forstår årsaken til lydene.
4 måneder siden
Et Norwegian-fly kjørte av rullebanen ved landing i Molde, og var nær vannkanten. Ingen ble skadet. Norsk Flygerforbund ønsker EMAS-systemet, som finnes på Kjevik lufthavn, installert på flere flyplasser. EMAS består av lettbetongklosser som bremser fly som er på vei av rullebanen. Forbundet mener dette er en viktig sikkerhetsforanstaltning, spesielt med tanke på klimaendringer som gir mer uforutsigbart vær. Avinor har ikke planer om å utvide med EMAS, og viser til andre sikkerhetstiltak som rillede rullebaner og elektroniske hjelpemidler.
2 måneder siden
Artikkelen forklarer hvorfor reisende glemmer igjen eiendeler på flyplasser, spesielt på Oslo lufthavn Gardermoen, hvor nesten 50.000 gjenstander havnet på hittegodskontoret i fjor. Psykolog Martin Bystad forklarer at stress og rutinesvikt fører til redusert oppmerksomhet og hukommelsessvikt. Kvinner har en liten fordel når det gjelder hukommelse. Elektronikk er den vanligste typen hittegods, men folk glemmer også ofte klær og personlige eiendeler. Teamleder for hittegods på Gardermoen forteller at stress og tidsnød bidrar til at folk glemmer ting. Psykologen anbefaler å være ekstra oppmerksom og ha god tid for å unngå å glemme eiendeler.
1 måned siden
Artikkelen omhandler den overraskende lave bruken av eSIM i Norge, til tross for de mange fordelene det tilbyr sammenlignet med tradisjonelle SIM-kort. Statistikken viser at kun 2,18 prosent av mobilabonnementene benytter seg av eSIM-teknologien. Blant fordelene som trekkes frem er miljøvennlighet, økt sikkerhet, og fleksibilitet ved bytte av operatør samt muligheten for å ha flere telefonnummer på samme enhet. De store mobilselskapene Telenor og Telia rapporterer om en økende interesse for eSIM, og de forventer at det vil bli standard etter hvert som flere mobiltelefoner lanseres uten mulighet for fysisk SIM-kort.
1 måned siden
Artikkelen omhandler en økning i mobiltyverier, både i Norge og i utlandet, spesielt i ferieperioder og på steder med mange mennesker. Forsikringsselskapet Tryg Forsikring melder om tyverier for nesten ni millioner kroner i 2024, og trenden ser ut til å fortsette. Eksperter anbefaler å oppbevare mobilen sikkert, unngå å ha den i baklommen, og være ekstra forsiktig på steder med trengsel. Alkoholbruk øker også risikoen for tyveri. Det anbefales å ha kontaktinformasjon til reisefølget lett tilgjengelig på mobilen.
1 måned siden
Artikkelen omhandler Saltvern skoles innføring av totalforbud mot mobiltelefoner, et initiativ fra FAU. Målet er å skape et tryggere og mer oppmerksomt skolemiljø, hvor elevene ikke distraheres av mobiler eller frykter å bli filmet. Skribenten argumenterer for at selv om dette kan møte motstand fra foreldre som ønsker konstant kontakt med barna sine, er det en nødvendig kamp for å fremme sosial interaksjon og redusere skjermbruk. Artikkelen oppfordrer andre FAU-er til å vurdere lignende tiltak for å bedre elevenes hverdag, og utfordrer dem til å ta debatten om mobilbruk i skolen.
2 måneder siden
Etter en brannhendelse der en powerbank antas å være årsaken, har Air Busan forbudt disse i håndbagasjen. Flere flyselskaper vurderer nå lignende restriksjoner på grunn av frykt for brann om bord. Frykten er at en overopphetet powerbank kan føre til brann i kabinen, noe som kan få katastrofale følger. Passasjerer anbefales å sjekke reglene hos sitt flyselskap før avreise, og det er ikke tillatt å lade med powerbank om bord i flyet.
3 måneder siden
Nødvarsel testes i hele Norge klokken 12:00, der mobiltelefoner vil vibrere og spille av et høyt lydsignal. Testen er ment for å øke bevisstheten rundt systemet og sikre at det fungerer. Psykologer påpeker at utsatte grupper som krigsflyktninger, barn og personer med voldsalarm kan reagere sterkt på varselet. Det anbefales å snakke med noen om opplevelsen. Trygg Trafikk har ingen store bekymringer for trafikksikkerheten. For å unngå varselet må telefonen slås av eller settes i flymodus.
3 måneder siden
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har avdekket alvorlige GPS-forstyrrelser i Øst-Finnmark, inkludert manipulasjon av GPS-signaler (spoofing) i lavere lufthøyde. Tidligere har det vært jamming, men nå er det også registrert spoofing, som innebærer at falske signaler sendes ut for å lure navigasjonssystemer. Dette skaper en sikkerhetsutfordring, spesielt for fly som er avhengige av nøyaktige navigasjonsdata. Luftfartstilsynet anser dette som en økende sikkerhetsutfordring, og PST er informert om situasjonen. Widerøe bekrefter at deres piloter opplever både jamming og spoofing, og at forstyrrelsene nå tidvis oppleves nærmere bakkenivå.
3 måneder siden
En nasjonal test av nødvarsel ble gjennomført på mobil og Sivilforsvarets varslingsanlegg. Ikke alle mottok varselet på mobilen, da det kreves en nyere og oppdatert telefon med 4G/5G-tilkobling. De som ikke ønsket å motta varselet, kunne skru av telefonen eller sette den i flymodus. Hensikten med testen er å gjøre befolkningen kjent med nødvarsel og å sikre at systemet fungerer som det skal. Sivilforsvaret testet også sine tyfoner med signalet «Viktig melding – søk informasjon».
2 måneder siden
Artikkelen omhandler foreldres muligheter for å kontrollere barnas mobilbruk, særlig i skolesammenheng, ved hjelp av verktøy som Google Family Link og Apples Familiedeling. Disse verktøyene tilbyr funksjoner for å begrense skjermtid, overvåke appbruk og filtrere innhold. En undersøkelse viser at norske foreldre er opptatt av nettvett og tar ansvar ved å snakke med barna om sikkerhet på nett. Mange skoler har innført mobilforbud, i tråd med Utdanningsdirektoratets anbefalinger om å regulere mobilbruk for å forbedre læringsmiljøet. Oslo har innført et kommunalt mobilforbud i barne- og ungdomsskolene.