Nordnet opplevde tekniske problemer torsdag morgen, noe som rammet kunder i hele Norden. Problemene oppsto på grunn av svært høy aktivitet i markedet, særlig ved børsåpning.
En småsparer uttrykte frustrasjon over å ikke kunne handle aksjer grunnet treghet i systemet. Nordnet beklager hendelsen og forklarer at de opplevde rekordhøy pågang.
Selskapet har oppgradert systemene sine for å håndtere større volum i fremtiden og forebygge lignende hendelser.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
20 dager siden
Nordnet opplever store problemer med sin plattform torsdag morgen på grunn av ekstrem trafikk etter børsåpning. Mange brukere melder om problemer med å logge inn eller opplever treghet. Kommunikasjonsdirektør Johan Tidestad bekrefter at det er rekordmange innlogginger, og at situasjonen skyldes børsåpningen. Nordnet jobber med å løse problemene og forventer at situasjonen vil normalisere seg i løpet av kort tid.
20 dager siden
Nordnet opplever store problemer med sine nettsider og app torsdag morgen på grunn av ekstrem trafikk. Mange brukere melder om problemer med å logge inn eller opplever treghet. Kommunikasjonsdirektør Johan Tidestad i Nordnet bekrefter at de aldri har hatt så mange innlogginger før, og forklarer at den høye aktiviteten skyldes børsåpningen og tollsituasjonen. Nordnet jobber med å løse problemene og forventer at situasjonen vil normalisere seg i løpet av kort tid.
3 måneder siden
Mandag morgen oppsto det tekniske problemer som rammet flere store aktører i Norge. ID-porten, som er innloggingstjenesten for alle offentlige tjenester, er nede, noe som påvirker virksomheter som Skatteetaten og Nav. DNB har problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen, mens Vipps opplever problemer for enkelte brukere. Telenor melder også om feil som påvirker telefondekningen. Det er foreløpig ukjent hva som er årsaken til problemene, og om de har en sammenheng. Alle de berørte selskapene jobber med å løse problemene og beklager overfor sine kunder.
3 måneder siden
BankID opplevde omfattende problemer torsdag morgen og formiddag, noe som førte til at tjenesten var utilgjengelig for mange brukere. Kommunikasjonsrådgiver Olav Kjær i Stø (tidligere BankID/BankAxept) opplyste at feilen ble lokalisert og rettet rundt klokken 11.30, og at tjenesten nå fungerer som normalt igjen. Kodebrikkefunksjonen var tilgjengelig gjennom hele perioden, selv om en feil på nettsiden feilaktig viste den som utilgjengelig. Stø beklager ulempene dette medførte for brukerne.
2 måneder siden
En feil hos nettmegleren Nordnet berørte 350 norske kunder, som enten kunne se feil kontoinformasjon eller hadde sin egen konto synlig for andre. Handelsplattformen ble stengt i fire timer som et sikkerhetstiltak etter at kunder meldte om problemer. Ifølge Nordnet har ingen kunder opplevd uautoriserte handler. Selskapet beklager hendelsen og forsikrer at feilen er rettet og at en sikkerhetsmekanisme er installert. Svenske Finansinspektionen har uttalt at de ser alvorlig på saken og vil følge den opp.
2 måneder siden
Nordnet stengte sine plattformer etter et programvareproblem som førte til at noen kunder fikk se feil informasjon. Norgessjefen beklager hendelsen og understreker at selskapet prioriterer sikkerheten til kundenes data. Nordnet avviser at det har vært et sikkerhetsbrudd, men bekrefter at enkelte kunder har sett andres konti. Kunder som har blitt skadelidende oppfordres til å ta kontakt, og Nordnet vil vurdere kompensasjon i hvert enkelt tilfelle. Aksjen falt som følge av hendelsen.
2 måneder siden
Nordnet stengte sine plattformer etter et programvareproblem som førte til at et fåtall kunder fikk se feil informasjon. Selskapet beklager hendelsen og understreker at sikkerheten er viktigste prioritet. Nordnet avviser at de er hacket, men bekrefter at kunder har sett feil kontoer. De oppfordrer kunder som har blitt skadelidende til å ta kontakt for vurdering av kompensasjon. Aksjen har falt på børsen som følge av problemene, og Nasjonal sikkerhetsmyndighet er informert via media.
2 dager siden
Flere brukere opplever problemer med å logge inn hos Sparebank1. Banken bekrefter driftsproblemer og jobber med en løsning.
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Tietoevry, som er leverandør for flere banker og ID-porten, bekreftet en teknisk feil i sin infrastruktur som forårsaket problemene. Dette påvirket betalingstjenester som Vipps og nettbank, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen etter klokken 09.15. Telenor registrerte også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett, men BankID fungerte som normalt. Feilen ble rettet, og leverandørene beklaget ulempene for kundene.
1 måned siden
DNB og Sbanken stengte tirsdag formiddag aksjehandelen etter at en kunde oppdaget å ha fått tilgang til en annen kundes VPS-konto. Banken bekrefter at et fåtall innloggede aksjekunder i en begrenset periode kan ha sett opplysninger om andre kunder. Feilen oppsto etter en teknisk oppgradering av systemene. DNB understreker at ingen feilaktige overføringer ble gjennomført, og de gjennomgår nå alle aksjeordre for å forsikre seg om at ingen har lagt inn ordre på andres vegne. Aksjehandelen er nå åpnet igjen, og hendelsen er rapportert til Data- og Finanstilsynet. En kunde forteller at han opplevde det samme som tidligere har skjedd med Nordnet.
2 måneder siden
Nordnet bekrefter at det tirsdag var mulig for kunder å handle på andre kunders konto. Dette skjedde i ett dokumentert tilfelle der en uautorisert person plasserte en aksjeordre. Nordnet har tilbakeført transaksjonen og forsikrer at ingen kunder har lidt økonomisk tap. Handelsplattformen var utilgjengelig i omtrent fire timer tirsdag på grunn av et internt teknisk problem, og selskapet avviser at hendelsen skyldtes hacking.
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester i Norge ble rammet av tekniske problemer i morgentimene. Feilen, som oppsto hos Tietoevry, en leverandør for flere banker og ID-porten, førte til at betalinger og innloggingstjenester ikke fungerte som normalt. ID-porten, som gir tilgang til over 1000 offentlige tjenester, var utilgjengelig fra klokken 07.15. Banker som DNB, Sparebank 1 og Handelsbanken, samt betalingstjenesten Vipps, var også berørt. Ifølge Tietoevry ble feilen rettet fra klokken 09.15, og de vil ha ekstra oppfølging av alle tjenester utover dagen. Kortbetaling fungerte som reserveløsning i butikk. Telenor opplevde også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett.
2 måneder siden
Nettmegleren Nordnet opplever et sikkerhetsbrudd som har ført til at deres nettsider er utilgjengelige. Danske Ekstra Bladet melder at brukere skal ha fått tilgang til andre personers kontoer. Nordnet bekrefter hendelsen og opplyser at de undersøker saken og har iverksatt sikkerhetstiltak. Selskapet beklager det inntrufne. Nordnet har over to millioner kunder i Norden, hvorav over 430.000 er i Norge.
2 måneder siden
Nordea opplever tekniske problemer som påvirker nett- og mobilbanktjenestene. Kommunikasjonsrådgiver Frida Daae Hessen opplyser at banken jobber med å identifisere årsaken og rette feilen. Også Nordea i Sverige er rammet av problemene. Ifølge Expressen er det flere storbanker som har tekniske problemer.
3 måneder siden
DNB opplever tekniske problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen. Samtidig melder Vipps om problemer for enkelte brukere knyttet til kortbetalinger. Ifølge Vipps skyldes problemene en feil hos deres betalingsleverandør. Både DNB og Vipps jobber med å løse problemene så raskt som mulig. BankID er ikke berørt av problemene og fungerer som normalt.