Turbulens øker: Fjellområder verst for flytrafikk
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Turbulens i flytrafikken blir stadig vanligere og mer intens, en utvikling eksperter knytter til klimaendringer og økte ekstreme værhendelser. Dette fører til ubehagelige opplevelser og skader, spesielt på ruter som krysser fjellkjeder, noe som gjør det viktig å forstå hvor risikoen er størst.
Turbulens i flytrafikken blir et stadig større problem, og professor Ramis Örlü ved OsloMet advarer om at dette vil skje oftere i fremtiden på grunn av klimaendringer. Han opplevde selv kraftig turbulens på en flygning fra København til Oslo i sommer. I Norge ble tre kabinansatte skadet i mai 2022 under kraftig turbulens på en flygning fra Stavanger til Oslo, noe som trolig fører til at Luftfartstilsynets mål for ulykker overskrides.
Internasjonalt døde én person og 50 ble skadet på en flygning fra London til Singapore i 2024. Ifølge nettsiden Turbli, som har analysert 10. 000 ruter med data fra amerikanske og britiske værbyråer, var de fire mest turbulente strekningene i fjor alle i Sør-Amerika.
Fellesnevneren for de mest turbulente rutene globalt er fjellkjeder som Andesfjellene, Himalaya, Alpene og Rocky Mountains. Örlü forklarer at fjell tvinger sterke vinder oppover og skaper turbulente områder. Den mest problematiske formen er «clear air turbulence» (CAT), som er vanskelig å oppdage og forutsi, ofte forårsaket av vindskjær rundt jetstrømmer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!