Foreldre frustrert: Digitale skoleløsninger vanskeliggjør oppfølging
En ny undersøkelse viser at nesten halvparten av norske foreldre opplever at digitale løsninger i skolen vanskeliggjør oppfølging av barnas skolearbeid. Dette reiser spørsmål om tilgang og involvering, og utfordrer myndighetenes forventninger til foreldrenes rolle.

Kort oppsummert
- 46 prosent av norske foreldre med barn i grunnskolen mener digitale løsninger kompliserer oppfølging av skolearbeidet.
En undersøkelse utført av Opinion for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) avdekker at nesten halvparten, 46 prosent, av norske foreldre med barn i grunnskolen finner digitale skoleløsninger vanskelige å følge opp. Hele 43 prosent av de spurte foreldrene mangler tilgang til de digitale plattformene, noe som hindrer dem i å overvåke innleveringer og lærervurderinger.
Kun 18 prosent opplever at oppfølgingen er blitt enklere. FUG-leder Ståle Sand Kalkvik uttrykker bekymring over disse «nedslående tallene», og påpeker et betydelig misforhold mellom myndighetenes forventninger til foreldreinvolvering og foreldrenes faktiske mulighet til å bidra.
Den nye Opplæringsloven understreker viktigheten av foreldre- og barneinvolvering. Undersøkelsen offentliggjøres i forkant av en nasjonal IKT-konferanse i Trondheim.
Ståle Sand Kalkvik
Opinion
Foreldreutvalget for grunnopplæringen
Dagsavisen
Trondheim