
Foreldre frustrert: Digitale skoleløsninger vanskeliggjør oppfølging
3 måneder siden siste oppdatering
1 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
1 min lesetid
En ny undersøkelse viser at nesten halvparten av norske foreldre opplever at digitale løsninger i skolen vanskeliggjør oppfølging av barnas skolearbeid. Dette reiser spørsmål om tilgang og involvering, og utfordrer myndighetenes forventninger til foreldrenes rolle.
En undersøkelse utført av Opinion for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) avdekker at nesten halvparten, 46 prosent, av norske foreldre med barn i grunnskolen finner digitale skoleløsninger vanskelige å følge opp. Hele 43 prosent av de spurte foreldrene mangler tilgang til de digitale plattformene, noe som hindrer dem i å overvåke innleveringer og lærervurderinger.
Kun 18 prosent opplever at oppfølgingen er blitt enklere. FUG-leder Ståle Sand Kalkvik uttrykker bekymring over disse «nedslående tallene», og påpeker et betydelig misforhold mellom myndighetenes forventninger til foreldreinvolvering og foreldrenes faktiske mulighet til å bidra.
Den nye Opplæringsloven understreker viktigheten av foreldre- og barneinvolvering. Undersøkelsen offentliggjøres i forkant av en nasjonal IKT-konferanse i Trondheim.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!