Transportkomiteen på Stortinget har vedtatt å kreve en konsekvensutredning av regjeringens plan om å stenge 2G-nettet. Komiteen, med medlemmer fra flere partier, vil undersøke hvilke sikkerhets- og beredskapssystemer som vil slutte å fungere.
Fremskrittspartiet mener nedleggelsen skjer for raskt og at Stortinget overkjører regjeringen i saken. Telenor har utsatt sin 2G-nedleggelse til 2027, mens Telia fastholder stenging i august 2025.
Bilbransjen frykter at mange biler vil miste eCall-funksjonen, et automatisk nødsystem som kommuniserer via 2G, og at liv kan gå tapt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Stortinget har vedtatt en utredning av konsekvensene ved å stenge 2G-nettet i Norge. Vedtaket kommer etter bekymringer om beredskap og sikkerhet, da mange systemer som trygghetsalarmer og nødsystemet eCall i biler fortsatt bruker 2G. Telia planlegger å stenge sitt 2G-nett i august, mens Telenor har utsatt stengingen til 2027. Utredningen skal kartlegge hvilke systemer som vil bli berørt. FrP påpeker at Telia stenger nettet før utredningen er ferdig. Bilbransjen er bekymret for eCall-systemet i 700 000 norske biler, mens Telenor mener 2G er utdatert og at debatten mangler oppdaterte tall.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler konsekvensene av at 2G-nettet slukkes i Norge, spesielt for eCall-systemet i biler. Rundt 700 000 biler vil miste denne livreddende funksjonen. Telenor har utsatt stengningen til 2027, men Telia stenger sitt nett i august 2025. Bilimportørenes Landsforening frykter tap av liv og krever en konsekvensutredning. I tillegg til biler, er mange trygghetsalarmer, heiser og andre systemer avhengige av 2G-nettet, noe som skaper bekymring i kommunene. Overgangen til ny teknologi er komplisert og kostbar, og det finnes ingen enkle løsninger for å oppgradere eksisterende utstyr. Flere naboland har utsatt slukkingen av 2G-nettet.
2 måneder siden
Helsevesenet mangler en samlet oversikt over systemer som vil slutte å fungere når 2G-nettet stenges, inkludert trygghetsalarmer og medisinsk utstyr. Telenor utsetter stengningen til 2027, mens Telia stenger i august. Kommuner oppgraderer utstyr, noe som gir bedre kvalitet, men det er bekymring for tjenestebiler som mister eCall-systemet. Stortinget utreder konsekvensene for sikkerhet og beredskap, og vurderer utsettelse.
7 dager siden
Fremskrittspartiet krever at Stortinget utsetter den endelige behandlingen av den nye Sivilbeskyttelsesloven for å få svar på flere spørsmål, blant annet om lovens forhold til Grunnloven. Partileder Sylvi Listhaug mener det er uklokt å vedta loven uten grundigere avklaringer. Frp truer med å stemme mot loven dersom den ikke utsettes. Også Kristelig Folkeparti (KrF) har snudd og vil stemme nei, da de mener viktige spørsmål i den offentlige debatten må avklares først. Lovforslaget har skapt debatt om hvorvidt det gir regjeringen for vide fullmakter i beredskapssituasjoner, noe som flere frykter kan stride mot Grunnloven. Stortingsgruppene i begge partier ønsker en grundigere behandling før loven vedtas.
2 måneder siden
Stortinget vurderer å overkjøre regjeringen og vedta en utredning av alternativer til Helseplattformen. Et flertall bestående av alle partiene utenom Ap og Høyre ser ut til å samle seg om forslaget. Frp har signalisert at de vurderer å støtte forslaget grunnet bekymringer rundt systemets negative effekter på helsetjenestene. SV, som fremmet forslaget, mener pasientene taper på manglende langsiktige planer. Helseplattformen har fått kritikk fra flere hold, inkludert ansatte, Statsforvalteren og Helsetilsynet, som mener systemet har ført til økt risiko for svikt i pasientbehandlingen. Riksrevisjonen har også kritisert prosessen rundt Helseplattformen for svak styring og manglende risikovurderinger.
2 måneder siden
Regjeringen foreslår å forby varsling av trafikkontroller via apper og annet utstyr, med begrunnelsen at det øker risikoen for utrygge veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slik varsling undergraver hensikten med kontrollene, spesielt knyttet til ruskjøring og høy fart. Lovforslaget er sendt ut på høring med mål om vedtak før sommeren. Safedrive, en norsk aktør i markedet, argumenterer for at de bidrar positivt til trafikksikkerheten ved å varsle om farer som dyr og hindringer, og at de aktivt jobber for å unngå varsling av ruskontroller. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kritiserer forbudet og mener regjeringen burde samarbeide med Safedrive.
4 måneder siden
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) konkluderer etter en granskning at flere enn Telenor bør levere nødnummertjenester i Norge. Dette kommer etter fire hendelser i høst hvor Telenor hadde omfattende problemer som påvirket tilgangen til nødnumrene. Nkom anbefaler at det etableres et ESI-nett med NG112-funksjonalitet hos alle nødetatene, og at det opprettes en rask forbindelse til andre tilbydere som Telia og Lyse/Ice. Digitaliseringsminister Karianne Tung støtter Nkoms anbefalinger og understreker viktigheten av en tryggere løsning for nødnummertjenestene.
7 dager siden
Stortinget skulle behandle en lov som gir regjeringen fullmakter til å pålegge sivil arbeidsplikt i krigstid eller ved trussel mot rikets sikkerhet. Flere eksperter, inkludert jussprofessor Hans Petter Graver og tidligere hærsjef Robert Mood, advarer mot lovforslaget. De frykter at økt makt til regjeringen kan føre til misbruk, svekke Stortingets og domstolenes kontroll, og skape farlige presedenser. Mood trekker paralleller til Hitlers maktovertakelse i 1933 og understreker viktigheten av at Stortinget involveres i beslutningsprosesser. Flere politiske partier, som Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet, ønsker nå å utsette behandlingen. Kritikere mener det er problematisk at loven kan gi regjeringen vide fullmakter uten klare begrensninger, og at behandlingen skjer før en planlagt evaluering av krisehåndtering under pandemien. Ekspertene oppfordrer til en grundig utredning og bred politisk behandling før nye krisefullmakter vedtas.
7 dager siden
Fremskrittspartiet krever at Stortinget utsetter behandlingen av endringer i Sivilbeskyttelsesloven, som gir regjeringen utvidede fullmakter til å pålegge sivil arbeidsplikt i krigstid eller ved trussel mot landets sikkerhet. Partiet ønsker en grundigere vurdering av lovforslaget, spesielt med tanke på grunnlovsmessige spørsmål, og truer med å stemme nei dersom deres krav ikke blir tatt til følge. Professor Benedikte Moltumyr Høgberg advarer mot at fullmaktene i lovforslaget er mer omfattende enn noe tidligere sett i Norge, og kan gi regjeringen mulighet til å gripe inn i arbeidsforhold, stoppe arbeidskamp og pålegge arbeid til sivile i alderen 18 til 72 år.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge stoppet første juledag, noe som har ført til sterke reaksjoner fra flere politikere. Fremskrittspartiet (Frp) vil kalle samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) inn på teppet i Stortinget for å forklare situasjonen, og mener at togproblemene viser at utviklingen går i feil retning. De krever tydeligere svar på hvordan departementet skal følge opp Bane NOR. Også Senterpartiet (Sp) reagerer, og lederen i Transportkomiteen, Sigbjørn Gjelsvik (Sp), krever at folk som ikke har råd til alternativ transport får hjelp. Både Frp og Sp er kritiske til manglende informasjon til passasjerene og mener situasjonen er uakseptabel.
3 måneder siden
Regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet holder krisemøter på Stortinget grunnet uenighet om energipolitikken. Senterpartiet er sterkt imot å knytte seg tettere til EUs kraftmarked og mener det er feil vei å gå. Arbeiderpartiet ønsker å innføre tre EU-direktiver om energi, noe Senterpartiet er imot. Statsminister Støre sier han ikke ønsker å vrake regjeringen og håper de kan finne en løsning. Det er usikkert om partiene klarer å bli enige, og det er fare for at regjeringssamarbeidet kan gå i oppløsning. Senterpartiet har tradisjon for at stortingsgruppen fatter viktige beslutninger, mens Arbeiderpartiets sentralstyre har mer makt.
7 dager siden
Stortinget behandler endringer i Sivilbeskyttelsesloven som gir regjeringen fullmakter til å pålegge sivil arbeidsplikt i krigstid eller ved trussel mot landets sikkerhet. Fremskrittspartiet krever utsettelse av behandlingen og truer med å stemme mot hele loven, med henvisning til uklare forhold til Grunnloven. Også Rødt og KrF er kritiske og ønsker avklaring før vedtak, da de mener lovforslaget svekker Stortingets parlamentariske kontroll. Kritikere som tidligere forsvarstopp Robert Mood og professor Benedikte Moltumyr Høgberg har også uttrykt bekymring. Regjeringen avviser kritikken og understreker at fullmaktene vil være underlagt vanlig parlamentarisk kontroll, og at lovendringene er nødvendige for å ha et balansert regelverk i beredskapssituasjoner. Votering over lovendringene er planlagt torsdag.
28 dager siden
Flere ras på E6 har ført til stengninger og skaper utfordringer for både person- og godstrafikk. NAF kritiserer regjeringen for manglende skredsikring, og påpeker at mange veier stenges på grunn av ras. Samferdselsministeren svarer at regjeringen prioriterer sikkerhet og vil øke midlene til vedlikehold og skredsikring. Ordføreren i Sel kommune beskriver situasjonen som sårbar og etterlyser en tunnel gjennom Rosten som en langsiktig løsning.
3 måneder siden
Striden om EUs energidirektiver har ført til steile fronter mellom Arbeiderpartiet og Senterpartiet, og regjeringssamarbeidet er i fare. Senterpartiet frykter at direktivene vil svekke nasjonal kontroll over strømmarkedet, mens Arbeiderpartiet mener de er nødvendige for landets sikkerhet. Partilederne har forsøkt å forhandle, men ingen av partene ser ut til å ville gi etter. En forsker mener situasjonen er kritisk og at det kan være vanskelig å finne et kompromiss som begge partiene kan akseptere. Onsdag skal partilederne møte sine stortingsgrupper for å diskutere saken, og utfallet kan avgjøre regjeringens fremtid.
2 måneder siden
Regjeringen har kunngjort et lovforslag om å forby apper og systemer som varsler om trafikkontroller. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slike varslinger undergraver hensikten med trafikkontroller, som er å redusere risikoatferd som høy fart, rus og uoppmerksomhet i trafikken, og bidrar til å gjøre veiene mer utrygge. Lovforslaget vil bli sendt ut på høring i fire uker, og regjeringen håper Stortinget kan vedta loven før sommeren.