Nyhetssaker
Nettavisen nyheter: Klæbo-film kritiseres: Ikke en dokumentar ifølge Choi
Artikkel

Klæbo-film kritiseres: Ikke en dokumentar ifølge Choi

Redaktør Danby Choi kritiserer filmen «Klæbo» om skiløper Johannes Høsflot Klæbo, og mener den ikke kan kalles en dokumentar. Han peker på selvfinansiering og familieinvolvering som årsaker, mens Klæbo-brødrene forsvarer prosjektet med produksjonsselskapets bidrag og unik tilgang.

3 dager siden siste oppdatering

3 min lesetid

Nettavisen logo

Kort oppsummert

  • Danby Choi kritiserer filmen «Klæbo» for å være reklame, ikke dokumentar, grunnet selvfinansiering og familieinvolvering.

Sammendrag

Danby Choi, redaktør i Subjekt, uttrykker sterk kritikk mot filmen «Klæbo» om skiløper Johannes Høsflot Klæbo, som har premiere 14. november. Choi argumenterer for at filmen, som Klæbo selv finansierer og hvor lillebror Ola Høsflot Klæbo er medregissør, ikke kan kalles en dokumentar, men snarere reklame.

Han understreker at journalistikk og dokumentarer krever uavhengig finansiering og habilitet for å sikre sannhetssøken, og stiller spørsmål ved om en selvfinansiert film av en bror kan være objektiv. Filmen skal vise bak kulissene fra Klæbos seks VM-gull på hjemmebane og oppladningen til mesterskapet. Johannes Høsflot Klæbo respekterer Chois mening, men fremhever at produksjonsselskapet Antipode har kommet inn i prosjektet med et kritisk blikk og tar produsentansvar.

Han forklarer selvfinansieringen med at de måtte kaste seg rundt uten lang planlegging. Ola Høsflot Klæbo støtter dette og mener brødreforholdet gir unik og ærlig tilgang til hovedpersonen, noe som er en styrke for filmen. Debatten belyser viktige presseetiske spørsmål rundt uavhengighet og definisjonen av dokumentar i en tid hvor innholdsproduksjon blir stadig mer mangfoldig.

Nøkkelentiteter

Johannes Høsflot Klæbo

Danby Choi

Ola Høsflot Klæbo

Stian Engh

Subjekt

Antipode

Nettavisen

Norsk filminstitutt

NTB

Oslo Sentrum

Norge