Kvinnegruppa Ottar protesterer mot mannlige strippeshow som Magic Men og Chippendales, og understreker at stripping uansett kjønn bidrar til sexindustrien, urealistiske kroppsidealer og objektivering. De har tidligere protestert mot Chippendales på 1990-tallet og i 2018.
Ottar mener strippeshow befester ideen om å betale for tilgang til andres kropper, og at dette rekrutterer kunder til sexindustrien.
De understreker at feminisme ikke er å gå på strippeshow, og ønsker engasjement fra menn mot slike arrangementer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Kvinnegruppa Ottar har erklært en «krig» mot strippeklubbers reklameplakater i Oslo sentrum, og beskriver dem som «porno i byrommet». De mener at slik reklame normaliserer stripping og bidrar til å gjøre byen utrygg for kvinner. Etter kritikk har String Showbar byttet ut sine plakater med en reklame av en mann i kyllingdrakt, men Kvinnegruppa Ottar mener problemet vedvarer så lenge strippeklubbene eksisterer og får lov til å reklamere. Forbrukertilsynet har reagert på reklamen og vurderer om den er i strid med markedsføringsloven, spesielt med tanke på kjønnsdiskriminering. String Showbar anklager også Kvinnegruppa Ottar for tyveri og hærverk.
1 dag siden
Et show med det australske manneshowet Magic Men i Oslo Spektrum har skapt sterke reaksjoner. Publikum og en kvinnegruppe reagerer på det de beskriver som blotting og seksualisert innhold på scenen.
1 måned siden
Stripper Nina Lyons reagerer på Kvinnegruppa Ottars kritikk av strippeklubbers reklameplakater i Karl Johan. Lyons føler seg angrepet og mener kritikken fratar menn ansvar for trakassering, og at den flytter ansvaret over på strippere og strippeklubber. Kvinnegruppa Ottar står fast på at sexindustrien påvirker menn negativt og flytter grenser, men understreker at menn selv er ansvarlige for sine handlinger. Lyons, som identifiserer seg som feminist, inviterer Kvinnegruppa Ottar til dialog, men føler seg ikke hørt. Lederen i Kvinnegruppa Ottar avviser invitasjonen. En FAFO-rapport fra 2013 viser at mange strippere i Norge er ressurssterke og tjener godt.
19 dager siden
Artikkelen utforsker hvorfor mannlige strippere synes å være mer akseptert enn kvinnelige, og argumenterer for at denne dobbeltmoralen kan ha negative følger for unge menn. Den belyser kroppspress og mangel på positive rollemodeller som gutter opplever, noe som kan drive dem mot skadelige miljøer. Forfatteren oppfordrer til økt oppmerksomhet rundt disse skjevhetene og en aktiv lytting til unge menns perspektiver, samt en refleksjon over underholdningsverdien av mannlige strippere.
1 måned siden
En teaterkritiker fra Bergens Tidende kalte Cirkus Agoras forestilling for sexistisk i en anmeldelse publisert på kvinnedagen, og reagerte spesielt på de lettkledde kostymene til de kvinnelige artistene. Kritikeren mente kostymene minnet om en strippeklubb, og stilte spørsmål ved hvorfor kvinner føler de må kle seg lettkledd for å være konkurransedyktige. Sirkusdirektøren avviser kritikken og understreker at glitter og glamour er en del av sirkusverdenen, og at artistene selv velger sine kostymer. Han får støtte fra teatersjefen ved Fyllingsdalen teater, som kaller kritikeren arrogant. Kritikeren står fast på sin vurdering og mener det er naivt å hevde at artistene fritt velger kostymer, da bransjenormen tilsier at kvinner er mer avkledde enn menn.
4 måneder siden
Artikkelen diskuterer en ny kvinnebevegelse, 4B, som oppfordrer kvinner til å boikotte menn. Bevegelsen, som startet i Sør-Korea som en protest mot vold mot kvinner, har spredt seg til USA i frykt for Donald Trumps presidentskap. Kvinner oppfordres til å ikke date, ha sex med, gifte seg med eller få barn med menn. Kritikere mener bevegelsen reduserer kvinner til seksuelle objekter og fremmer hat. Artikkelen argumenterer for at dialog og politisk arbeid er en bedre vei å gå enn boikott, og at dagens kvinner bør se til tidligere generasjoners kamp for likestilling.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler Bonnie Blue, som hadde sex med 1057 menn på 12 timer og filmet det for OnlyFans. Prosjektet har vakt oppsikt og bekymring, med advarsler fra helsepersonell om potensielle fysiske og psykiske skader. Artikkelen trekker paralleller til Linda Lovelace og kritiserer pornoindustrien for å skape urealistiske forventninger om kvinners seksualitet. Den stiller også spørsmål ved mangelen på likestilling, da mennene fikk skjule sine ansikter, mens Bonnie Blues identitet er kjent.
3 måneder siden
En reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp har skapt debatt om kroppspress og seksualisering. PR-profil Rune Brynhildsen mener kritikken er overdrevet og at reklamen er ment som humor, mens Forbrukertilsynet advarer mot kroppsfokus i reklame, spesielt rettet mot barn. Sunn idrett påpeker at det kan være lavere terskel for å spille på kropp i reklame med menn enn kvinner, og Reform uttrykker bekymring for en utvikling der unge menns kropper seksualiseres. Nidar valgte å trekke reklamen etter kritikken.
3 måneder siden
Orkla har valgt å trekke en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter å ha mottatt kritikk. Kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, sier de ikke ønsker å provosere og har lyttet til innspill. Marius Sjølyst fra Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press mener reklamen er unødvendig seksualisering og bidrar til kroppspress. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen kan være et brudd på markedsføringsloven, spesielt med tanke på at det er reklame for godteri rettet mot barn og unge.
16 dager siden
Janteloppet har fått kritikk etter å ha redusert premiepotten for kvinner. Astrid Øyre Slind reagerte med å brenne startnummeret sitt i protest mot det hun oppfatter som kjønnsdiskriminering. Petter Northug, en av grunnleggerne, avfeide kritikken, noe som førte til kraftige reaksjoner fra TV 2-ekspert Petter Skinstad. Samtidig spekuleres det i at Erling Braut Haaland kan bli Real Madrids hovedmål dersom Vinícius Jr. skulle forlate klubben til fordel for Saudi-Arabia, men dette avfeies som usannsynlig av Viaplay-kommentator Petter Veland.
16 dager siden
Janteloppet har møtt kritikk etter å ha redusert premiepotten for kvinner i det 40 kilometer lange rennet, noe som førte til protester fra blant andre Astrid Øyre Slind. TV 2-ekspert Petter Skinstad kalte avgjørelsen for kjønnsdiskriminering. Reda El Chaar, Janteloppets medeier, avviser kritikken og mener endringen skyldes for få påmeldte kvinner. Han anklager Skinstad for å bruke saken til å fremme seg selv. Flere utøvere, inkludert Ebba Andersson, har uttrykt misnøye med situasjonen, selv om El Chaar mener Janteloppet viser engasjement for kvinners deltakelse i sporten.
3 måneder siden
Bonnie Blue, kjent som Tia Billinger, tjener store penger på å dele videoer av seg selv som har sex med gifte menn og studenter. Hun hevder å forbedre menns seksuelle ferdigheter og dermed gjøre kvinner en tjeneste. Hun møter kritikk fra sexolog Tone Haldorsen, som mener hennes retorikk er rystende og bygger opp under gamle fordommer om at kvinner er «kjipe i senga». Haldorsen påpeker at utroskap kan ha alvorlige konsekvenser, og at sex ikke er det viktigste i et forhold. Bonnie Blue avfeier kritikken og sier at provokasjon er en del av hennes forretningsstrategi. Hun mener også at foreldre har ansvar for hva barna ser på nettet, og at sexundervisningen i skolen er mangelfull.
3 måneder siden
Orkla har trukket en reklamefilm for Nidar med langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk for seksualisering og kroppspress. PR-sjef Rune Brynhildsen reagerer sterkt på avgjørelsen og mener kritikken er oppkonstruert. Han får støtte fra sportskommentator Sverre Krogh Sundby, som ser på reklamen som humoristisk. Redd Barnas ungdomsorganisasjon mener derimot at reklamen bidrar til økt kroppspress, mens politisk kommentator Astrid Mæland kaller den harry. Brynhildsen mener det er blitt for lett å bli krenket og stiller spørsmål ved hvorfor akkurat denne reklamen får så mye oppmerksomhet, og foreslår en sladdet versjon.
2 måneder siden
I en kronikk reflekterer forfatteren over sin egen reaksjon på kvinner som tar mye plass, spesielt sexologen Iselin Guttormsen. Han innser at hans irritasjon kan stamme fra ubevisste kjønnsstereotyper, da han sjelden reagerer på menn som tar like mye plass. Han stiller spørsmål ved hvorfor kvinnelige profiler ofte møter hardere kritikk enn menn, og oppfordrer både menn og kvinner til å reflektere over egne fordommer uten å skamme seg. Målet bør være å fokusere på om man finner noe underholdende, uavhengig av kjønn.
3 måneder siden
En ny reklamekampanje fra Nidar, der langrennsløpere viser frem sine definerte kropper, har skapt sterke reaksjoner. Eksperter kritiserer reklamen for å være smakløs, seksualiserende og potensielt i strid med markedsføringsloven. Det hevdes at reklamen kan bidra til kroppspress, spesielt blant unge gutter som ser opp til idrettsutøverne. En advokat påpeker at reklamen kan bryte med lovens bestemmelser om kroppspress, særlig siden den markedsfører godteri. Nidar, på sin side, hevder at reklamen er ment som en humoristisk parodi og avviser at de har hatt til hensikt å bidra til kroppspress. De understreker at de lytter til innspill og tar det med seg videre.