
Medier forklarer dekning av kjendiskjæledyrs død: Engasjement driver klikk
Norske medier forsvarer sin dekning av kjendisers kjæledyrdød, et tema som ofte møtes med kritikk fra lesere. Til tross for oppgitthet i kommentarfelt, forklarer mediene hvorfor slike saker likevel genererer stort engasjement og lesertall.
Kort oppsummert
- Medier dekker kjendisers kjæledyrdød fordi sakene genererer mange klikk og høy lesertid, noe som er viktig for inntekter og formål om å bli lest.
Norske medier forsvarer sin praksis med å omtale kjendisers kjæledyrdød, til tross for utbredt kritikk fra lesere som mener det finnes viktigere nyheter. Artikkelen argumenterer for at slike saker genererer betydelig engasjement og høye lesertall, noe som er avgjørende for medienes økonomi og formål om å bli lest. Det påpekes at selv de som klager ofte leser sakene i detalj.
Tre hovedgrunner fremheves: For det første er kjæledyr viktige familiemedlemmer for mange. For det andre er sorgen over et tapt dyr reell og menneskelig, uavhengig av hva andre måtte mene.
For det tredje er folk faktisk opptatt av kjendiser, spesielt når de viser menneskelighet og sårbarhet. Mediene vil derfor fortsette å dekke disse historiene så lenge de berører og engasjerer publikum.
Linnéa Myhre
Anita Skorgan
Markus Rooth
Ingrid Bjørnov