Oslo skal til høsten ta i bruk 76 nye elbusser fra den kinesiske leverandøren Yutong. Samferdselsbyråd Marit Vea (V) har uttalt at det ikke kan utelukkes at Kina kan ta kontroll over bussene, til tross for advarsler fra norske sikkerhetsmyndigheter om etterretningstrussel.
Opposisjonen har uttrykt bekymring for at et fremmed land kan skru av og på bussystemet. Yutong forsikrer at data fra bussene lagres på servere i Frankfurt og håndteres i henhold til europeiske databeskyttelseslover.
De nye bussene skal settes i trafikk på 14 busslinjer i Oslo.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Oslo skal høsten 2025 ta i bruk 76 nye elbusser fra den kinesiske leverandøren Yutong. Samferdselsbyråd Marit Vea (V) har uttalt at det ikke kan utelukkes at Kina kan overstyre bussene. Dette til tross for advarsler fra norske sikkerhetsmyndigheter om økende etterretningstrussel fra Kina. Opposisjonen i Oslo er bekymret for at et annet land kan skru av og på bussystemet. Selskapet selv hevder at data fra bussene lagres på servere i Frankfurt og håndteres i tråd med europeiske databeskyttelseslover. De nye bussene skal settes i trafikk på 14 busslinjer i Oslo.
1 måned siden
Fremskrittspartiet (Frp) ønsker et forbud mot kjøp av busser og kritisk infrastruktur fra Kina og andre land Norge ikke har et sikkerhetspolitisk samarbeid med. Frp-leder Sylvi Listhaug uttrykte bekymring for at kinesiskproduserte busser kan overstyres og dermed utgjøre en sikkerhetsrisiko, spesielt i krisesituasjoner. Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) er skeptisk til et totalforbud, men understreker at regjeringen er oppmerksom på sårbarheten knyttet til elektrifisering og potensielle trusler fra land som Kina. Han påpeker at Norge vil opprettholde handelen med Kina, men med økt årvåkenhet.
1 måned siden
Sverige har innført forbud mot kinesiske busser grunnet risiko for menneskerettighetsbrudd og tvangsarbeid. Samtidig importerer Norge et stort antall kinesiske busser, noe som vekker bekymring for potensiell fjernstyring fra Kina. Frp-leder Sylvi Listhaug krever nå en redegjørelse fra statsminister Jonas Gahr Støre om sikkerheten og beredskapsmessige implikasjoner. Ruter følger gjeldende anskaffelsesregelverk og har ingen planer om å innføre et tilsvarende forbud som i Sverige. Antallet kinesiske busser i Norge har økt kraftig det siste året.
2 måneder siden
Oslo kommune har innført forbud mot kinesiske kameraer i kommunale idrettsanlegg, begrunnet med sikkerhetshensyn. Idrettslag må fjerne fastmonterte kameraer innen 10. mars, og strømming av breddeidrett er ikke tillatt. Strømming av toppidrett kan godkjennes, men ikke med kinesiske kameraer. Kjelsås Håndball frykter økte kostnader da de kan bli nødt til å leie private haller for å strømme elitekamper. Samtidig bruker politiet utstyr fra et selskap delvis eid av Hikvision, til tross for sikkerhetsbekymringer knyttet til kinesisk teknologi.
16 dager siden
Sikkerhetseksperter advarer om at moderne biler er sårbare for hacking og datamisbruk. Bilene samler inn store mengder data via kameraer og sensorer, som kan brukes til overvåking eller manipulering. Spesielt kinesiskproduserte biler utgjør en risiko, gitt Kinas statlige overvåkingskapasitet. Bileiere kan uforvarende bli ansvarlige for ulovlig filming. Det er også bekymring for at data fra biler kan brukes til å kartlegge trafikkmønstre og true sikkerheten ved statsbesøk. Nasjonal sikkerhetsmyndighet erkjenner utfordringen og oppfordrer til åpenhet rundt risikoen.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
2 måneder siden
Brannvernforeningen slår alarm om brannfaren knyttet til elsparkesykler på kollektivtransport i Oslo, og påpeker at flere storbyer har innført forbud. Bekymringen skyldes at skadde elsparkesykler kan selvantenne. Oslo Sporveier har foreløpig ikke innført forbud, men vurderer situasjonen på nytt etter økningen av elsparkesykler i bybildet og ny kunnskap om brannrisiko. Passasjerer uttrykker støtte til et eventuelt forbud, begrunnet med både sikkerhet og plassmangel.
2 måneder siden
Nasjonale trusselvurderinger avdekker sårbarheter knyttet til moderne kjøretøy. NSM advarer mot sensitive samtaler i biler, da de kan overvåkes og misbrukes. Fjernstyring av kjøretøy kan misbrukes, og Kina mistenkes for å kunne stenge ned kinesiske biler i Norge. Salget av Bergen Engines til Russland kunne gitt dem kontroll over norsk marine. Biler samler inn data om samtaler, vekt, puls og lokasjoner, som sendes til produsentene. Kinesisk cyberstyrke utvikler kapasitet til å sabotere vestlig infrastruktur.
2 måneder siden
Oslo kommune kansellerte kontrakter med Pro Tech AS etter å ha oppdaget overvåkningskameraer fra det kinesiske selskapet Hikvision på Stubberud. Kommunen fryktet at sensitiv informasjon kunne havne hos kinesisk etterretning, og ønsket å bytte ut kameraene, noe Pro Tech AS nektet. Et nytt firma ble engasjert for å fjerne og destruere kameraene. Kommunen fraråder nå bruk av Hikvision-produkter. Politiet kjøper kikkerter fra et selskap delvis eid av Hikvision, men anser dette som uproblematisk.
3 måneder siden
Til tross for at veiene var brøytet, var det redusert busstilbud i Oslo. Dronebilder viste 40 parkerte busser ved Nobinas anlegg på Mortensrud. Årsaken er ikke snø, men mangel på tilgjengelige busser grunnet verkstedkø, lading og problemer med eldre busser i kulde. Nobina har hatt leveringsproblemer med nye elbusser og bruker derfor brukte og leide busser. Nye elbusser er bestilt, men leveres først høsten 2025. Nobina jobber med å øke kapasiteten gradvis.
3 måneder siden
Den nye kinesiske KI-tekstroboten DeepSeek har skapt bekymring blant eksperter på grunn av personvernhensyn. Tjenesten lagrer data i Kina og sensurerer Kina-kritisk innhold. Datatilsynet har foreløpig ikke nok informasjon til å vurdere om DeepSeek overholder europeisk personvernlovgivning. Det advares mot å dele sensitiv informasjon med tjenesten. DeepSeek har åpen kildekode, men er ikke trygg å bruke for de uten teknisk kompetanse.
20 dager siden
FpU-leder Simen Velle reagerer på at en bensinstasjon i Oslo har blitt omgjort til en ladestasjon for elbiler. Han kritiserer ordfører Anne Lindboe (H) for å støtte dette, og mener det viser en bilfiendtlig holdning fra Høyre. Velle påpeker at mange Oslo-borgere er avhengige av bensinbiler og at de mister valgfrihet når bensinstasjoner forsvinner. Lindboe svarer at satsingen på ladestasjoner er viktig fordi elbil utgjør en stor andel av nybilsalget, og at det er viktig å legge til rette for de som ikke kan lade hjemme. Hun mener Frp overdriver problemet.
1 måned siden
Nye retningslinjer i Oslo kommune forbyr fastmonterte kameraer i idrettsanlegg, noe som har skapt sterke reaksjoner. Begrunnelsen er hensynet til personvern for barn og unge. Idrettsklubber, som Manglerud Star, frykter at dette vil ramme både toppidretten og muligheten til å vise seg frem. Oslo Idrettskrets jobber med et forslag om kameraer som kan lukkes inne, for å løse kommunens bekymringer. Kommunen er åpen for å diskutere løsninger som sikrer personvern og sikkerhet, spesielt etter avsløringer om at mange av de tidligere kameraene var kinesiske.
1 måned siden
Oslo står overfor omfattende T-baneoppgraderinger som vil føre til betydelige forstyrrelser for reisende. Fra og med denne helgen og frem til november vil flere linjer være stengt i perioder, og erstattes med buss. De mest omfattende endringene gjelder linje 2 og 3, som vil være stengt mellom Borgen og Majorstuen i over syv måneder. Ruter oppfordrer reisende til å bruke deres interaktive T-banekart for å få oversikt over endringene, og ber om tålmodighet mens oppgraderingene pågår.
2 måneder siden
Oslo Taxi og Norges Taxiforbund er sterkt kritiske til en ny bestillingsløsning for taxi på Oslo S, som de mener omgår den nylig innførte maksimalpris-forskriften. De hevder at de nye automatene er et fordyrende mellomledd som vil føre til høyere priser for kundene. Bane Nor har inngått en avtale med selskapet Fast Travel, som også står for taxibestillinger på Gardermoen, uten at det har vært en anbudsprosess. Taxiforbundet frykter at dette vil føre til en rekke gebyrer for drosjeeierne, og at ordningen vil spre seg til andre steder i landet. Fast Travel slår tilbake og hevder at deres system gir lavere priser og løser kaoset på togstasjoner og flyplasser. De mener søksmålet er et forsøk på å hindre konkurranse.