Oslo skal høsten 2025 ta i bruk 76 nye elektriske busser fra den kinesiske leverandøren Yutong. Samferdselsbyråd Marit Vea (V) har uttalt at det ikke kan utelukkes at Kina kan overstyre bussene, til tross for advarsler fra norske sikkerhetsmyndigheter om økende etterretningstrusler.
Opposisjonen har uttrykt bekymring for at et fremmed land kan skru av og på bussystemet. Yutong hevder at data fra bussene lagres på servere i Frankfurt og håndteres i tråd med europeiske databeskyttelseslover.
Bussene skal settes i trafikk på 14 busslinjer i Oslo.
1 måned siden
Oslo skal til høsten ta i bruk 76 nye elbusser fra den kinesiske leverandøren Yutong. Samferdselsbyråd Marit Vea (V) har uttalt at det ikke kan utelukkes at Kina kan ta kontroll over bussene, til tross for advarsler fra norske sikkerhetsmyndigheter om etterretningstrussel. Opposisjonen har uttrykt bekymring for at et fremmed land kan skru av og på bussystemet. Yutong forsikrer at data fra bussene lagres på servere i Frankfurt og håndteres i henhold til europeiske databeskyttelseslover. De nye bussene skal settes i trafikk på 14 busslinjer i Oslo.
1 måned siden
Oslo skal høsten 2025 ta i bruk 76 nye elbusser fra den kinesiske leverandøren Yutong. Samferdselsbyråd Marit Vea (V) har uttalt at det ikke kan utelukkes at Kina kan overstyre bussene. Dette til tross for advarsler fra norske sikkerhetsmyndigheter om økende etterretningstrussel fra Kina. Opposisjonen i Oslo er bekymret for at et annet land kan skru av og på bussystemet. Selskapet selv hevder at data fra bussene lagres på servere i Frankfurt og håndteres i tråd med europeiske databeskyttelseslover. De nye bussene skal settes i trafikk på 14 busslinjer i Oslo.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!