Antidoping Norge-kampanje for drøy for Instagram
Antidoping Norge har lansert en kampanje rettet mot unge menn, men en av videoene ble fjernet av Instagram. Kampanjen skal motvirke normalisering av dopingbruk, et problem organisasjonen mener er økende i målgruppen.

Kort oppsummert
- Antidoping Norges kampanje retter seg mot unge gutter (14-21 år) for å motvirke dopingnormalisering og gjøre Dopingkontakten kjent.
Antidoping Norges nye kampanje retter seg mot unge gutter mellom 14 og 21 år som trener og kan være i risikogruppen for dopingbruk. Målet er å dempe normaliseringen av doping og gjøre Dopingkontakten kjent. Organisasjonen ser en tendens til et mer liberalt forhold til doping blant unge menn, ofte knyttet til kroppsfokus.
Forskning støtter at ungdom har økt aksept for doping for muskelmasse eller vektnedgang, spesielt de som trener på treningssenter. En reklamevideo med scener av gutter som tisser på hverandre og gjør "helikopter" ble imidlertid fjernet av Instagram.
Ifølge reklamebyrået Morgenstern var årsaken at videoen ble ansett som for drøy for plattformens strenge krav til innhold og sladding. Kampanjen kjører likevel på andre kanaler med tilpasset innhold.
Ester Conings Vanvik
Anders Solheim
Alexander Mostue
Antidoping Norge
Høyskolen Kristiania
Morgenstern
Einar film & fortellinger
TikTok