
Antidoping Norge-kampanje for drøy for Instagram
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
Antidoping Norge har lansert en kampanje rettet mot unge menn, men en av videoene ble fjernet av Instagram. Kampanjen skal motvirke normalisering av dopingbruk, et problem organisasjonen mener er økende i målgruppen.
Antidoping Norges nye kampanje retter seg mot unge gutter mellom 14 og 21 år som trener og kan være i risikogruppen for dopingbruk. Målet er å dempe normaliseringen av doping og gjøre Dopingkontakten kjent. Organisasjonen ser en tendens til et mer liberalt forhold til doping blant unge menn, ofte knyttet til kroppsfokus.
Forskning støtter at ungdom har økt aksept for doping for muskelmasse eller vektnedgang, spesielt de som trener på treningssenter. En reklamevideo med scener av gutter som tisser på hverandre og gjør "helikopter" ble imidlertid fjernet av Instagram.
Ifølge reklamebyrået Morgenstern var årsaken at videoen ble ansett som for drøy for plattformens strenge krav til innhold og sladding. Kampanjen kjører likevel på andre kanaler med tilpasset innhold.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!