
Mallorcas strandaktører skuffet: Turister bruker mindre penger
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Mallorca opplever en paradoksal turistsesong hvor besøkstallene er høye, men inntektene fra strand- og vannaktiviteter har falt betydelig. Dette skyldes blant annet økte priser og kritikk mot turismen, noe som truer lokale arbeidsplasser og øyas fremtidige attraktivitet.
Mallorca opplever en paradoksal turistsesong med mange besøkende, men redusert forbruk. Avinor registrerte en 13 prosent nedgang i norske reisende til øya de første sju månedene i år, fra 188 000 til 162 000 fra Oslo lufthavn, selv om Norwegian ser økt høstinteresse. Til tross for fulle strender, rapporterer Adopuma, foreningen for strand- og vannaktiviteter, om en inntektsnedgang på opptil 20 prosent i juli sammenlignet med fjoråret. Adopumas leder Onofre Fornés beskriver situasjonen som ugunstig siden mars.
Årsakene inkluderer en regnfull vår, høye hotell- og flypriser, samt omfattende medieoppslag og demonstrasjoner mot turismen. Dette har ført til markant lavere etterspørsel etter solstoler, parasoller og strandaktiviteter, spesielt på populære strender som Playa de Muro og Can Picafort. Fornés påpeker at selv med høyt hotellbelegg, reduseres etterspørselen etter lokale tjenester. Turister er mer tilbakeholdne med å bestille båtturer og vannaktiviteter, ofte ventende til siste øyeblikk.
Fornés kritiserer de «uansvarlige negative budskapene» mot turismen, som han mener skader både omdømmet og betalingsviljen. Han understreker at økte hotellpriser får mange til å spare på restaurantbesøk og andre tilleggstjenester. Adopuma ber myndighetene om å gripe inn med tiltak for å dempe prisveksten, ta avstand fra turismekritiske utspill og sikre kjøpekraften for tradisjonelle feriereisende, noe Fornés anser som avgjørende for sysselsettingen og Mallorcas fremtidige attraktivitet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!