Oslo-penger sentraliserer valgkampen: 90 prosent fra hovedstadsregionen
8 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
8 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
En analyse fra Initiativ Vest viser at over 135 millioner kroner er donert til partienes valgkamp, hvorav 90 prosent av midlene til sentralleddene kommer fra Oslo og Akershus. Denne geografiske konsentrasjonen av finansiering bidrar til en sentralisering av politisk makt og kampanjestyring, noe som reiser spørsmål om demokratiets mangfold.
Initiativ Vest har gjennomgått pengebidragene til norske partier i årets valgkamp, og funnet at eksterne bidragsytere har tilført over 135 millioner kroner. Av de 109 millionene som er gitt til sentralleddene i de ni stortingspartiene, stammer hele 98 millioner, tilsvarende 90 prosent, fra Oslo eller Akershus. Denne dominansen gjelder også for midler fra næringsliv og privatpersoner, hvor 79 prosent kommer fra samme region. Videre viser analysen at 90 prosent av alle bidrag går til partienes sentrale hovedkontorer, mens kun 10 prosent når fylkes- og kommunelagene.
Fagbevegelsens bidrag er spesielt sentraliserende, med 96,4 prosent som går direkte til sentralleddet. Denne finansieringsstrukturen fører til mer sentralstyrte kampanjer, hvor kommunikasjonsrådgivere i hovedstaden i stor grad definerer budskap og reklame. Artikkelen argumenterer for at denne sentraliseringen av penger og makt i Oslo, forsterket av at riksmedia og interesseorganisasjoner også er hovedstadsbaserte, svekker mangfoldet i demokratiet og lokalpolitikernes innflytelse.
Tallene er hentet fra partifinansiering. no, med de siste dataene fra 25. august, og inkluderer en sammenslåing av Oslo og Akershus, hvorav 85 prosent stammer fra Oslo kommune.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!