En russegruppe fra Oslo vest står i fare for å tape to millioner kroner etter at regjeringen foreslår et forbud mot russebusser med sidestilte seter. Gruppen har kjøpt en buss for russetiden i 2026, men frykter nå å sitte igjen med milliongjeld.
Regjeringen begrunner forslaget med sikkerhetshensyn, og viser til at bussene ofte er gamle og i dårlig teknisk stand. Russegruppen har forståelse for sikkerhetshensynet, men mener et totalforbud vil ødelegge russefeiringen og sette mange i økonomisk vanskelig situasjon.
De har allerede lånt penger og betalt inn store summer for bussen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
17 dager siden
En russegruppe står i fare for å tape betydelige summer hvis forslaget om å forby sidestilte seter i russebusser blir vedtatt. Russen hevder at forslaget kommer for sent og er i strid med Grunnloven, og har derfor sendt inn et høringsinnspill til regjeringen. Samferdselsdepartementet har på sin side advart mot å inngå kontrakter for slike busser. Statens vegvesen understreker sikkerhetsrisikoen knyttet til manglende bruk av sikkerhetsbelte, mens Forbrukerrådet støtter forbudet for å fremme en mer inkluderende russetid, selv om de erkjenner at det kan føre til økonomiske vanskeligheter for noen.
4 måneder siden
Regjeringen planlegger å forby russebusser med sidestilte seter og ståplasser fra 2026, med henvisning til trafikksikkerhet. Dette kan føre til at russen sitter igjen med betydelig gjeld, da mange har inngått kontrakter om kjøp og bruk av disse bussene. Bussene er populære og kostbare, og går ofte i arv mellom russekull. Russen mener forbudet er lite gjennomtenkt, og at de burde vært konsultert i forkant for å finne andre løsninger. De frykter at unge vil bli økonomisk ansvarlige for bussene de ikke lenger får bruke.
1 måned siden
Regjeringens forslag om å forby sidestilte seter og ståplasser i russebussene har ført til sterke reaksjoner fra 2007-kullet, som frykter store økonomiske tap. Mange har investert betydelige summer, ofte finansiert gjennom lån, i busser som nå kan bli ulovlige. Foreldre har engasjert seg og argumenterer for at forbudet kan være i strid med EØS-rett. Mens høringsinstanser som politiet og Trygg Trafikk støtter forslaget, domineres protestene av sinte russegutter i Osloområdet, som føler seg overkjørt av regjeringen.
3 måneder siden
Fylkespolitikere i Akershus foreslår at russebusser med ståplasser og sidestilte seter skal ha en fartsgrense på 50 km/t, istedenfor et forbud. De mener dette vil være en tryggere løsning og hindre forskjellsbehandling, da veteranbusser har samme fartsgrense. Russen støtter forslaget, da et forbud vil føre til store økonomiske tap for de som allerede har investert i slike busser. Samferdselsministeren har advart mot å inngå kontrakter for slike busser og vil ikke vurdere forslaget før etter høringsfristen, men gjentar regjeringens ønske om å forby denne typen busser på grunn av sikkerhetshensyn.
4 måneder siden
Regjeringen planlegger å forby russebusser med sidestilte seter og ståplasser fra 2026. Statens vegvesen har sendt ut et forslag til nye forskrifter som skal gjøre dette gjeldende. Bakgrunnen for forbudet er at mange av disse bussene er gamle, i dårlig teknisk stand, og brukes på en måte som ikke er i tråd med bussens tiltenkte bruk. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård påpeker at bussene fungerer som rullende diskotek i høy fart, og statsminister Jonas Gahr Støre understreker at de er farlige i trafikken. Det har ikke vært mulig å godkjenne sidestilte seter i busser etter 2004, men eldre busser med slik tillatelse har fortsatt vært i bruk.
1 måned siden
En ny bruksregel kan forby russebusser med sidevendte seter fra neste år, uavhengig av registreringsland. Mange russ frykter nå at investeringene deres er forgjeves, og kritiserer regjeringen for manglende forvarsel og dialog. Statens vegvesen presiserer at regelen gjelder alle busser med sidevendte seter, også veteranbusser. Samferdselsdepartementet hevder de har advart russen mot å inngå kontrakter for busser med sidevendte seter siden 2023, og understreker at trafikksikkerhet er viktig.
3 dager siden
Regjeringen planlegger store endringer for russefeiringen fra 2026. Russ samlet på Fredriksten Festning uttrykker bekymring for forslagene.
4 måneder siden
En artikkel kritiserer regjeringens forslag om å forby visse russebusser fra 2026, og hevder at forbudet ikke vil stoppe russen fra å feire. Forfatteren argumenterer for at russen er villig til å betale bøter og at forbudet kan føre til økonomisk tap for busseierne. Det hevdes også at russebussene bidrar til positiv utvikling hos ungdommen, og at et forbud kan føre til mer ekskludering. Artikkelen peker på at et forbud kan føre til prisøkning på de gjenværende bussene, noe som kan gjøre det vanskeligere for ungdom å delta.
4 måneder siden
Regjeringen innfører forbud mot sidestilte seter og ståplasser i russebusser fra 2026. Statsminister Jonas Gahr Støre begrunner tiltaket med at russebussene har utviklet seg til å bli farlige i trafikken, og at det har blitt sett mellom fingrene med dette altfor lenge. Vegvesenet vil sende ut et forslag til nye forskrifter på høring. Støre understreker at regjeringens ansvar er å sørge for at russetiden er trygg og inkluderende.
1 måned siden
Foreldre til russ vurderer søksmål mot staten etter regjeringens forslag om å forby russebuser med sidestilte seter. Forslaget, som skal tre i kraft etter årets russefeiring, har møtt sterke protester fra kommende russ som allerede har investert store summer i slike busser. Jurist og russepappa, Petter Lie Axelsen, bistår ungdommene og mener forbudet er urettferdig og muligens ulovlig, med henvisning til Grunnloven og forskjellsbehandling. Samferdselsdepartementet hevder de har advart mot å investere i busser med sidestilte seter og begrunner forbudet med trafikksikkerhet. Regjeringen vil vurdere saken etter å ha mottatt høringsoppsummeringen fra Statens vegvesen.
17 dager siden
Statens vegvesen forsøker å forhindre alvorlige ulykker med russebusser, spesielt med tanke på potensielle velt med usikrede passasjerer. De har kontaktet russetreffarrangører og russeselskaper for å prioritere busser med oblat og unngå samarbeid med busser uten godkjenning. Vegvesenet påpeker at mange busser har farlige modifikasjoner og oppfordrer til kontroll. Russedress AS støtter trafikksikkerhetskampanjen, men kan ikke innføre oblatkrav for årets kåring av beste buss.
1 måned siden
Fremskrittspartiet (Frp) ønsker et forbud mot kjøp av busser og kritisk infrastruktur fra Kina og andre land Norge ikke har et sikkerhetspolitisk samarbeid med. Frp-leder Sylvi Listhaug uttrykte bekymring for at kinesiskproduserte busser kan overstyres og dermed utgjøre en sikkerhetsrisiko, spesielt i krisesituasjoner. Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) er skeptisk til et totalforbud, men understreker at regjeringen er oppmerksom på sårbarheten knyttet til elektrifisering og potensielle trusler fra land som Kina. Han påpeker at Norge vil opprettholde handelen med Kina, men med økt årvåkenhet.
3 måneder siden
Håndballtrenere og foreldre i Finnmark er bekymret for sikkerheten ved å reise på idrettsarrangement om vinteren, etter at to lag fra Vadsø ble værfaste på grunn av snøskredfare. De mener at hyppigere uvær gjør det utfordrende å drive idrett, og foreslår å samle flere kamper i turneringer for å redusere reisebelastningen og kostnader. Idrettskretsen støtter forslaget og oppfordrer lag til å vurdere sikkerheten før de reiser. Lagene opplevde en skremmende situasjon da bussen deres ble stående fast i et område med rasfare, og måtte rygge flere kilometer for å komme i sikkerhet. Det er også et forslag om å legge de lengste reisene til starten eller slutten av sesongen.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
1 måned siden
Sverige har innført forbud mot kinesiske busser grunnet risiko for menneskerettighetsbrudd og tvangsarbeid. Samtidig importerer Norge et stort antall kinesiske busser, noe som vekker bekymring for potensiell fjernstyring fra Kina. Frp-leder Sylvi Listhaug krever nå en redegjørelse fra statsminister Jonas Gahr Støre om sikkerheten og beredskapsmessige implikasjoner. Ruter følger gjeldende anskaffelsesregelverk og har ingen planer om å innføre et tilsvarende forbud som i Sverige. Antallet kinesiske busser i Norge har økt kraftig det siste året.