En artikkel kritiserer regjeringens forslag om å forby visse russebusser fra 2026, og hevder at forbudet ikke vil stoppe russen fra å feire. Forfatteren argumenterer for at russen er villig til å betale bøter og at forbudet kan føre til økonomisk tap for busseierne.
Det hevdes også at russebussene bidrar til positiv utvikling hos ungdommen, og at et forbud kan føre til mer ekskludering.
Artikkelen peker på at et forbud kan føre til prisøkning på de gjenværende bussene, noe som kan gjøre det vanskeligere for ungdom å delta.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 dager siden
Regjeringen planlegger store endringer for russefeiringen fra 2026. Russ samlet på Fredriksten Festning uttrykker bekymring for forslagene.
4 måneder siden
Regjeringen planlegger å forby russebusser med sidestilte seter og ståplasser fra 2026, med henvisning til trafikksikkerhet. Dette kan føre til at russen sitter igjen med betydelig gjeld, da mange har inngått kontrakter om kjøp og bruk av disse bussene. Bussene er populære og kostbare, og går ofte i arv mellom russekull. Russen mener forbudet er lite gjennomtenkt, og at de burde vært konsultert i forkant for å finne andre løsninger. De frykter at unge vil bli økonomisk ansvarlige for bussene de ikke lenger får bruke.
1 måned siden
Regjeringens forslag om å forby sidestilte seter og ståplasser i russebussene har ført til sterke reaksjoner fra 2007-kullet, som frykter store økonomiske tap. Mange har investert betydelige summer, ofte finansiert gjennom lån, i busser som nå kan bli ulovlige. Foreldre har engasjert seg og argumenterer for at forbudet kan være i strid med EØS-rett. Mens høringsinstanser som politiet og Trygg Trafikk støtter forslaget, domineres protestene av sinte russegutter i Osloområdet, som føler seg overkjørt av regjeringen.
17 dager siden
En russegruppe står i fare for å tape betydelige summer hvis forslaget om å forby sidestilte seter i russebusser blir vedtatt. Russen hevder at forslaget kommer for sent og er i strid med Grunnloven, og har derfor sendt inn et høringsinnspill til regjeringen. Samferdselsdepartementet har på sin side advart mot å inngå kontrakter for slike busser. Statens vegvesen understreker sikkerhetsrisikoen knyttet til manglende bruk av sikkerhetsbelte, mens Forbrukerrådet støtter forbudet for å fremme en mer inkluderende russetid, selv om de erkjenner at det kan føre til økonomiske vanskeligheter for noen.
4 måneder siden
En russegruppe fra Oslo vest står i fare for å tape to millioner kroner etter at regjeringen foreslår et forbud mot russebusser med sidestilte seter. Gruppen har kjøpt en buss for russetiden i 2026, men frykter nå å sitte igjen med milliongjeld. Regjeringen begrunner forslaget med sikkerhetshensyn, og viser til at bussene ofte er gamle og i dårlig teknisk stand. Russegruppen har forståelse for sikkerhetshensynet, men mener et totalforbud vil ødelegge russefeiringen og sette mange i økonomisk vanskelig situasjon. De har allerede lånt penger og betalt inn store summer for bussen.
1 måned siden
Foreldre til russ vurderer søksmål mot staten etter regjeringens forslag om å forby russebuser med sidestilte seter. Forslaget, som skal tre i kraft etter årets russefeiring, har møtt sterke protester fra kommende russ som allerede har investert store summer i slike busser. Jurist og russepappa, Petter Lie Axelsen, bistår ungdommene og mener forbudet er urettferdig og muligens ulovlig, med henvisning til Grunnloven og forskjellsbehandling. Samferdselsdepartementet hevder de har advart mot å investere i busser med sidestilte seter og begrunner forbudet med trafikksikkerhet. Regjeringen vil vurdere saken etter å ha mottatt høringsoppsummeringen fra Statens vegvesen.
4 måneder siden
Regjeringen planlegger å forby russebusser med sidestilte seter og ståplasser fra 2026. Statens vegvesen har sendt ut et forslag til nye forskrifter som skal gjøre dette gjeldende. Bakgrunnen for forbudet er at mange av disse bussene er gamle, i dårlig teknisk stand, og brukes på en måte som ikke er i tråd med bussens tiltenkte bruk. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård påpeker at bussene fungerer som rullende diskotek i høy fart, og statsminister Jonas Gahr Støre understreker at de er farlige i trafikken. Det har ikke vært mulig å godkjenne sidestilte seter i busser etter 2004, men eldre busser med slik tillatelse har fortsatt vært i bruk.
3 måneder siden
Fylkespolitikere i Akershus foreslår at russebusser med ståplasser og sidestilte seter skal ha en fartsgrense på 50 km/t, istedenfor et forbud. De mener dette vil være en tryggere løsning og hindre forskjellsbehandling, da veteranbusser har samme fartsgrense. Russen støtter forslaget, da et forbud vil føre til store økonomiske tap for de som allerede har investert i slike busser. Samferdselsministeren har advart mot å inngå kontrakter for slike busser og vil ikke vurdere forslaget før etter høringsfristen, men gjentar regjeringens ønske om å forby denne typen busser på grunn av sikkerhetshensyn.
1 måned siden
En ny bruksregel kan forby russebusser med sidevendte seter fra neste år, uavhengig av registreringsland. Mange russ frykter nå at investeringene deres er forgjeves, og kritiserer regjeringen for manglende forvarsel og dialog. Statens vegvesen presiserer at regelen gjelder alle busser med sidevendte seter, også veteranbusser. Samferdselsdepartementet hevder de har advart russen mot å inngå kontrakter for busser med sidevendte seter siden 2023, og understreker at trafikksikkerhet er viktig.
4 måneder siden
Regjeringen innfører forbud mot sidestilte seter og ståplasser i russebusser fra 2026. Statsminister Jonas Gahr Støre begrunner tiltaket med at russebussene har utviklet seg til å bli farlige i trafikken, og at det har blitt sett mellom fingrene med dette altfor lenge. Vegvesenet vil sende ut et forslag til nye forskrifter på høring. Støre understreker at regjeringens ansvar er å sørge for at russetiden er trygg og inkluderende.
1 dag siden
Regjeringen foreslår endringer i barnehageloven som angår styring og finansiering av private barnehager. Forslaget sendes til Stortinget for rask behandling, noe artikkelforfatteren kritiserer sterkt.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende grupperingen og uniformeringen i skolen, som fører til utestenging og press blant elevene. Forfatteren understreker at kommersielle interesser forsterker denne utviklingen, og at det truer den norske fellesskolen. Det argumenteres for et forbud mot ekskluderende gruppeuniformering for å skape et tryggere skolemiljø. Regjeringen er innstilt på å bekjempe kommersielle krefter og fremme fellesskapet, da samfunnet er i ferd med å bli for individfokusert.
4 dager siden
KrF foreslår et nasjonalt forbud mot regnbueflagget på skoler. Forfatteren mener dette bidrar til intoleranse og utrygghet for skeive barn.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer Høyres forslag om strengere straffer for ungdomskriminalitet som populistisk og naivt. Det argumenteres for at forskning viser at strengere straffer ikke reduserer kriminaliteten, med USA som et negativt eksempel. Forfatteren tar til orde for å styrke barnevernet og sosialtjenestene for å gi ungdommene individuell oppfølging og rehabilitering, etter modell fra Team Oslo. Høyresiden anklages for å undergrave forebyggende tiltak gjennom velferdskutt, noe som kan føre til at flere ungdommer havner i kriminelle miljøer.
2 måneder siden
Artikkelforfatteren kritiserer VGs og kunnskapsministerens fremstilling av skolemiljøet ved Ullern og Bjørnholt videregående skoler, og mener fokuset på enkelthendelser og anonyme kilder gir et skjevt bilde. Kunnskapsministerens forslag om å forby russeklær blir sett på som overfladisk symbolpolitikk. Byrådet i Oslo fremhever egne tiltak for å bedre skolemiljøet, redusere utenforskap og sikre at flere elever fullfører videregående skole. De understreker at negative holdninger dannes utenfor skolen og at voksne må være gode rollemodeller, og inviterer kunnskapsministeren til å se helheten i Osloskolen.