Rapport peker på årsaker til MC-ulykker i Norge
En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt belyser årsakene til motorsykkelulykker i Norge. Mens bilulykker går ned, forblir antallet MC-ulykker stabilt høyt.
3 måneder siden siste oppdatering
4 min lesetid
Kort oppsummert
- Utforkjøringer, spesielt i venstrekurver, er den vanligste ulykkestypen for tung MC.
Sammendrag
En temaanalyse fra Transportøkonomisk institutt (TØI) for Statens vegvesen viser at antall ulykker med motorsykkel ikke reduseres, i motsetning til personbilulykker. Rapporten, basert på ulykker i perioden 2017–2022, peker på to hovedårsaker. Den viktigste årsaken til alvorlige ulykker er MC-førernes manglende beskyttelse.
Utforkjøringer, spesielt i venstrekurver, utgjør halvparten av ulykkene med tung MC. Høy fart, manglende erfaring og uoppmerksomhet hos føreren er hyppige årsaker til dødsulykker, som i all hovedsak utløses av motorsyklisten selv. Tung MC-førere i ulykker er typisk menn 40–59 år, mens førere av lett MC i ulykker ofte er unge menn 16–17 år.
Lett MC er betydelig farligere enn moped. Bedre opplæring, fokus på kurvekjøring, vurdering av bekledningskrav og foreldreinvolvering for unge førere foreslås for å redusere ulykkestallene.
Nøkkelentiteter
Guro Ranes
Anders Skaarer
Transportøkonomisk institutt
Statens vegvesen
Norges Trafikkskoleforbund
Statens havarikommisjon
Norge