Nyhetssaker
NRK nyheter: UP vil heve aldersgrense for lett MC til 18 år
Artikkel

UP vil heve aldersgrense for lett MC til 18 år

UP-sjefen foreslår å heve aldersgrensen for lett motorsykkel fra 16 til 18 år, etter at nær 1100 ulykker har skjedd de siste fem årene. Forslaget møter motstand fra ungdom og MC-organisasjoner, som frykter uønskede konsekvenser for unge førere.

9 timer siden siste oppdatering

3 min lesetid

NRK logo

Kort oppsummert

  • UP foreslår å heve aldersgrensen for lett MC til 18 år grunnet 1100 ulykker på fem år.

Sammendrag

UP-sjef Knut Smedsrud foreslår å heve aldersgrensen for lett motorsykkel (lett MC) fra 16 til 18 år, begrunnet med høye ulykkestall. De siste fem årene har det vært nær 1100 ulykker med lett MC, og over 1500 unge motorsyklister har blitt skadd, mens 20 har mistet livet de siste åtte årene. I fjor ble 251 personer drept eller skadd, det høyeste registrerte tallet. Smedsrud fremhever at lett MC er 60 ganger farligere enn bil og seks ganger farligere enn moped, ofte på grunn av høy hastighet.

Guro Ranes fra Statens vegvesen deler bekymringen og peker på at unge førere mangler erfaring og risikoforståelse. Statens havarikommisjon har også slått alarm etter fire tenåringsdødsfall i fjor, hvorav tre var 16 år, og har funnet tekniske feil på relativt nye sykler. Forslaget møter motstand fra ungdom som Amalie Rød, som frykter at unge da vil velge mellomtunge sykler med høyere fart, eller mopeder som er farligere i trafikken.

Marcus Lægreid Andersen og August Thorbjørnsen fremhever lett MCs praktiske fordeler i distriktene. Jan Line fra NMCU Rogaland mener lett MC er tryggere enn moped og at mer UP-tilstedeværelse er løsningen, og tviler på at forslaget blir en realitet da EU har 16-årsgrense. Debatten belyser spenningen mellom trafikksikkerhet og ungdoms mobilitetsbehov.

Nøkkelentiteter

Knut Smedsrud

Guro Ranes

Amalie Rød

Jan Line

Ingvild K. Ytrehus

UP (Utrykningspolitiet)

Statens vegvesen

NMCU (Norsk Motorcykkel Union)

Statens havarikommisjon

Norge

Arendal

Rogaland