En svensk investor kjøpte det norske tankskipet «Solviken» og solgte det videre etter åtte måneder med en fortjeneste på 153 millioner kroner. Skipet ble deretter en del av Putins skyggeflåte og brukt til å frakte russisk olje, noe som resulterte i britiske sanksjoner.
Investoren hevder at han ikke var klar over skipets endelige bruk. Salget er en del av en større trend der norske redere har tjent milliarder på salg av skip til selskaper som mistenkes for å omgå sanksjoner mot Russland.
Økningen i verdi på eldre tankskip skyldes økt etterspørsel etter oljetransport og skipenes evne til å operere i islagte farvann.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Krigsforsker Kåre Dahl Martinsen retter kritikk mot milliardærene Arne Blystad og Trond Mohn for salg av tankskip som havnet i Russlands skyggeflåte. Martinsen mener profitt har veid tyngre enn å unngå å finansiere Russlands krigføring. En NRK-avsløring viser at minst 11 skip har gått fra norske hender til kjøpere med tilknytning til skyggeflåten. Rederiforbundet uttrykker bekymring for utviklingen, da denne flåten representerer en trussel mot miljøet og den regulerte skipsfarten. Advokater som bistår ved salg kan bli erstatningsansvarlige ved uaktsom rådgivning, og en sikkerhetsrådgiver påpeker at Russland utnytter smutthull i norske virksomheters regelverk.
3 måneder siden
Tankskipet «Mulan», som antas å være en del av Russlands skyggeflåte, har siden 2. juledag seilt i et uregelmessig mønster utenfor norskekysten. Skipet, som er registrert i Panama, frakter flytende naturgass (LNG) og skal ifølge rapporter være på vei fra Russland til Egypt. Både Kystverket og Forsvaret følger nøye med på skipets bevegelser. Natt til lørdag endret «Mulan» kurs og seiler nå nordvestover langs kysten av Egersund. Skipet har en uklar eierstruktur, men er knyttet til sanksjonerte russiske selskaper og frakter angivelig sanksjonert russisk gass. Det er økt oppmerksomhet rundt skipets bevegelser på grunn av den sensitive undersjøiske infrastrukturen i området.
3 måneder siden
Oslo Børs åpnet med en nedgang, mens oljeprisen steg. Det har vært flere selskapsspesifikke nyheter, inkludert et stort aksjesalg i Hafnia og en nedjustering av Norsk Skog-aksjen. Frontline-aksjen svinger rundt null, men har steget markant i 2025 etter et svakt halvår. Dette skyldes økt sanksjonspress mot skyggeflåten, som har ført til økt etterspørsel etter ikke-sanksjonerte tankskip og doblet tankrater. Forvalter forventer fortsatt høye tankrater i 2025, men påpeker at Frontline-aksjen nå er priset til nybyggingsparitet. Aksjer innen produkttank og kjemikalietank er fortsatt priset med rabatt.
3 måneder siden
Tankskipet «Mulan», tilhørende Russlands skyggeflåte, har vakt oppsikt etter å ha sirklet i Skagerak siden 2. juledag. Skipet endret kurs nordvestover etter flere dager i Nordsjøen. Opprinnelig var destinasjonen Port Said i Egypt, men oppdraget ble endret til «for orders», noe som indikerer at skipet er tilgjengelig for nye oppdrag. Kystverket har vært i kontakt med skipet, som oppga å vente på ordre. «Mulan» har en uklar eierstruktur og er på amerikanske sanksjonslister. Før sirklingen i Skagerak skal skipet ha losset LNG over til en sanksjonert lagringsenhet i Ura Guba-bukta.
3 måneder siden
Til tross for omfattende sanksjoner mot russisk olje og gass, fortsetter tankskipstrafikken fra Russland som før. Sjøtrafikksentralen i Vardø observerer en jevn strøm av skip, og Russland har funnet nye kjøpere i Kina og India, selv om de må selge til lavere priser. Sanksjonene har ført til fremvekst av en skyggeflåte som omgår reglene med uklart eierskap og hyppige flaggskifter. Paradoksalt nok har noen sanksjoner styrket Russlands økonomi ved å hindre kapitalflukt og arbeidskraftutvandring. Samtidig understreker krigsforbrytelser i Ukraina alvoret i situasjonen og behovet for å vurdere effekten av sanksjonene.
3 måneder siden
Tankskipet «Mulan», som tilhører Russlands skyggeflåte, har siden andre juledag sirklet i Nordsjøen utenfor norskekysten. Skipet, som frakter flytende naturgass (LNG) fra Russland til Egypt, har en uklar eierstruktur og er registrert i flere land. Både Kystverket og Forsvaret følger nøye med på skipets bevegelser. «Mulan» skal ha lastet LNG fra en sanksjonert lagringsenhet i Russland før det satte kursen mot Egypt. Skipets aktivitet knyttes til omgåelse av sanksjoner mot russisk olje- og gassindustri, og det er en del av den såkalte skyggeflåten. Kystverket bekrefter at de følger ekstra nøye med på skipet.
3 måneder siden
Oslo Børs åpnet med nedgang, mens oljeprisen steg. Frontline-aksjen er i fokus etter en markant stigning i 2025, drevet av økt sanksjonspress mot skyggeflåten og økt etterspørsel etter ikke-sanksjonerte tankskip. Dette har ført til en dobling av tankratene i spotmarkedet. Forvalter Hans Thrane Nielsen påpeker at markedet er stramt, med økt oljeetterspørsel og begrensede tankskip-leveranser. Han mener at Frontline-aksjen nå er priset til nybyggingsparitet, mens aksjer innen produkttank fortsatt har en betydelig substansrabatt.
4 måneder siden
Oljetankeren «Eagle S», som seiler under flagg fra Cookøyene, mistenkes for å ha forårsaket skade på en sjøkabel i Østersjøen. Skipet er en del av den russiske skyggeflåten og har en uklar eierstruktur. Det har tidligere vært involvert i flere ulykker og har skiftet navn flere ganger. Finske myndigheter etterforsker hendelsen som sabotasje, og mannskapet er avhørt. Det er også funnet spor etter sleping av anker langs havbunnen. Skipet var lastet med bensin og mulig spionutstyr. Motivet for sabotasjen er uklart, da Russlands oljetransport er en viktig inntektskilde.
2 måneder siden
SV kritiserer regjeringen for å ikke ta tilstrekkelig tak i at norske skip har havnet i Russlands skyggeflåte. Etter avsløringer om at minst 11 skip har gått fra norske hender til kjøpere knyttet til den russiske skyggeflåten, oppfordrer SV regjeringen til handling og vurdering av innstramminger i lovverket. Utenriksdepartementet understreker at norsk lov gjelder, men oppfordrer også til etiske vurderinger. Meldeplikt er innført for salg av tankskip til land utenfor EØS/EU, og UD har meldt saker til PST. PST ser skyggeflåten som en sikkerhetsutfordring, mens DNB stopper transaksjoner ved mistanke om sanksjonsomgåelse og anbefaler grundige bakgrunnssjekker.
2 måneder siden
Et tankskip antatt tilknyttet Russlands «skyggeflåte», «North Light LNG», ankom Honningsvåg for mannskapsbytte. Skipet har tidligere oppholdt seg i arktisk farvann og frakter flytende naturgass. Det er mulig at skipet er på vei til Murmansk eller en LNG-terminal i Russland. «Skyggeflåten» frakter russiske produkter i strid med vestlige sanksjoner. EU forbereder en ny sanksjonspakke, men den vil ikke inneholde et fullstendig forbud mot import av russisk LNG. De nye sanksjonene vil begrense russisk gass til europeiske LNG-terminaler som ikke er koblet til EUs gassystem.
3 måneder siden
Oslo Børs opplever en oppgang, hovedsakelig drevet av shipping- og tankaksjer. Frontline leder an med kraftig stigning, mens Sea1 Offshore varsler et betydelig utbytte som resulterer i en markant aksjeoppgang. Sanksjoner mot kinesiske rederier bidrar til positiv utvikling i shippingsektoren. Samtidig har Leonhard Nilsen og Sønner solgt en stor andel aksjer i Rana Gruber, noe som fører til kursfall. Det er også rykter om planlagt kursmanipulasjon i Bergen Carbon Solutions-aksjen, som har hatt en betydelig oppgang den siste tiden.
3 måneder siden
Tankskipet Mulan har i ti dager seilt i sirkler sør for Norge, noe som har vakt oppsikt. Skipet antas å frakte gass fra Russland og forsøker trolig å omgå sanksjoner. Eksperter mener skipets merkelige bevegelser skyldes vanskeligheter med å finne havner for avlasting, da mange havner er skeptiske til å ta imot russisk gass. Flere lignende tankskip er observert i Barentshavet med samme bevegelsesmønster. Russland sliter med å eksportere gass etter at rørledninger er stengt og sanksjoner er innført, noe som gjør at flytende gass er et viktig alternativ. Skipets mannskap hevder de venter på bedre vær, men dette avvises av meteorologiske institutt.
4 måneder siden
Et russisk tankskip, «Volgoneft 212», som tilhører den såkalte «skyggeflåten», brakk i to i Svartehavet under en storm. Et annet tankskip gikk på grunn, og et tredje sendte ut nødsignaler. De to førstnevnte hadde til sammen 62.000 fat olje om bord, og store mengder har lekket ut og forurenset strender. Hendelsen har ført til unntakstilstand i flere distrikter langs kysten. Skipene er en del av en flåte som brukes for å omgå sanksjoner mot russisk oljeeksport. Nordeuropeiske land har nå besluttet å granske forsikringspapirene til denne flåten, og vurderer strengere tiltak.
1 måned siden
Oslo Børs åpner med oppgang, men Schibsted opplever nedgang etter at Blommenholm Industrier har solgt aksjer for nesten 2,6 milliarder kroner. Salmar kjøper ut Kjell Inge Røkke fra Salmar Aker Ocean for 650 millioner kroner, og blir dermed eneeier av oppdrettssatsingen. Norwegian fraktet 1,3 millioner passasjerer i februar, men med en nedgang i fyllingsgraden. Oljeprisen ligger på rundt 69,7 dollar fatet. Saga Pure har økt sitt aksjetilbud i S.D. Standard ETC.
3 måneder siden
Norges Rederiforbund og forsikringsselskaper slår alarm om en voksende skyggeflåte av tankskip som frakter russisk olje, utenfor det internasjonale forsikringssystemet. Sanksjoner mot Russland har ført til at denne flåten har vokst kraftig, og det er nå anslått at den består av mellom 500 og 1000 skip. Mange av disse skipene er gamle og i dårlig forfatning, noe som øker risikoen for ulykker. Bekymringen er at det ved en eventuell ulykke vil være vanskelig å stille noen til ansvar, og at norske myndigheter kan måtte ta regningen for opprydding. Daglig passerer rundt ti av disse skipene Sørlandskysten på vei ut i Nordsjøen.