Et medisinsk laboratorium rapporterte feilaktig positive klamydiasvar for 60 prøver. En teknisk feil ved laboratoriet forårsaket problemet.
Fürst medisinsk laboratorium opplevde en teknisk feil som førte til at 60 negative klamydiaprøver feilaktig ble rapportert som positive. Hendelsen skjedde ved laboratoriets anlegg i Oslo.
Administrerende direktør Håvard Selby Ebbestad bekrefter feilen og opplyser at den nå er rettet. Laboratoriet har kontaktet alle rekvirerende leger for å informere om de feilaktige prøvesvarene.
Ebbestad beklager hendelsen sterkt og uttrykker håp om at få rakk å motta feil svar før korreksjonen ble sendt ut.
Håvard Selby Ebbestad
Fürst medisinsk laboratorium
NTB
Oslo
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Nordea opplevde en teknisk feil som førte til at noen kunder mottok årsoppgaver som tilhørte andre. Feilen er nå rettet, og de feilsendte oppgavene er slettet fra den digitale postkassen E-boks. Kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen beklager hendelsen og forsikrer at de vil følge opp de berørte kundene. Nordea vil også rapportere saken til relevante myndigheter, inkludert Datatilsynet og Finanstilsynet. Banken har ikke opplyst om hvor mange som er berørt eller hva som var årsaken til feilen.
29 dager siden
En feil i personregisteret til Norsk helsenett (NHN) førte til at kunder ikke kunne hente ut reseptbelagte medisiner på apotek. Feilen rammet alle elektroniske resepter, men papirresepter kunne brukes i hastetilfeller. Apotekerforeningen beklaget hendelsen og påpekte sårbarheten i digitale systemer. NHN opplyste at feilen skyldtes en mislykket oppdatering. Feilen ble rettet like før klokken 11:30, og resepter fungerer nå som normalt.
4 måneder siden
Nav opplevde tekniske problemer på sine nettsider søndag, noe som førte til at flere brukere ikke fikk sendt inn meldekort. Dette kunne potensielt ført til forsinkede utbetalinger for de som er avhengige av dagpenger. Nav beklager feilen og opplyser at den nå er rettet. Brukere som opplevde problemer, kan sende inn meldekort via en alternativ lenke. Nav har publisert informasjon om hendelsen på sine nettsider og meldekort-sider. Feilen skyldtes problemer med tilgangen til meldekortet via «Min side» på Nav.no.
1 dag siden
Felleskjøpet har lagt frem en granskingsrapport som forklarer feilen med kraftfôr som førte til tilbakekalling av egg. Selskapet erkjenner alvorlig rutinesvikt og beklager konsekvensene for bønder og dyr.
21 timer siden
NRK beklager at de kringkastet alvorlige anklager mot Fellesforbundets leder Jørn Eggum. Fellesforbundet sier de ikke fikk mulighet til å svare før påstandene ble fremsatt.
28 dager siden
Akershus universitetssykehus (Ahus) bekrefter at de opererte feil pasient etter en forveksling. Hendelsen skjedde fordi to pasienter med samme fornavn ble forbyttet; den ene skulle på sårkontroll, mens den andre skulle opereres. Sykehuset erkjenner at fullt navn og fødselsdato ikke ble tilstrekkelig kontrollert før operasjonen. Ahus har meldt saken til Helsetilsynet, og Statsforvalteren fører tilsyn med sykehuset. Pasienten som ble feiloperert, bestrider sykehusets versjon av hendelsen og hevder inngrepet har hatt negative konsekvenser for livskvaliteten. Sykehuset har iverksatt tiltak for å hindre gjentakelse.
4 måneder siden
Flere Nav-brukere opplevde tekniske problemer som hindret dem i å levere meldekort. Nav bekrefter problemene og beklager ulempene, men opplyser at feilen nå er rettet. De ber berørte brukere om å sende inn meldekortene på nytt for å sikre normal utbetaling. Mange var bekymret for om de ville få utbetalinger før jul, da meldekort må leveres hver fjortende dag for å motta dagpenger, arbeidsavklaringspenger eller tiltakspenger.
2 måneder siden
Stavanger universitetssjukehus (SUS) har ved en feiltakelse sendt ut en liste med navn på mellom sju og elleve pasienter som var blitt tvangsinnlagt. Listen ble sendt til 29 unge personer som deltar i et forskningsprosjekt i regi av Nordlandsforskning, til tross for at de var lovet full diskresjon. En av pasientene som mottok listen vurderer nå å trekke seg fra forskningsprosjektet og anmelde forholdet til politiet. Sykehuset beklager hendelsen og har selv meldt saken til Datatilsynet og Statsforvalteren. Klinikksjefen ved SUS beskriver feilen som alvorlig og beklager på det sterkeste.
4 måneder siden
FotoKnudsen har opplevd en feil der rundt 1000 kunder kan ha mottatt fotokalendere med bilder av andre. Selskapet har beklaget feilen og kontaktet de berørte kundene for å tilby kompensasjon og retur av feilleveransene. Datatilsynet har mottatt flere henvendelser om saken, inkludert en avviksmelding fra Storio Group, som leverer bilder for FotoKnudsen. De vil nå undersøke hendelsen for å kartlegge årsak, omfang og hvilke opplysninger som er berørt. En kunde forteller at hun mottok en kalender med feil bilder, til tross for at forsiden var korrekt.
2 måneder siden
NRK beklager en feilaktig fremstilling av kostnadene for brukerstyrt personlig assistanse (BPA) i en Dagsrevyen-reportasje som ble sendt i november i fjor. Reportasjen antydet feilaktig at BPA-kostnadene var 35 milliarder kroner, mens det korrekte beløpet er 3,5 milliarder. Feilen er nå rettet, og NRK beklager den upresise informasjonen. Uloba, en interesseorganisasjon for funksjonshemmede, har vært i dialog med NRKs etikksjef om saken og er tilfreds med at kanalen nå beklager feilen offentlig. Organisasjonen vurderte å klage saken inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU), men har droppet dette etter beklagelsen.
23 timer siden
En ekstern granskningsrapport belyser årsaken til den nylige eggskandalen. Felleskjøpet Agri erkjenner en alvorlig feil som førte til tilbakekalling av store mengder egg og fôr.
4 måneder siden
FotoKnudsen har sendt ut feil fotokalendere til rundt 1000 kunder. Feilen har ført til at kunder har mottatt andres kalendere. Selskapet har kontaktet de berørte kundene for å beklage, tilby kompensasjon og sørge for retur av feilleveransene. Datatilsynet er også varslet om saken.
10 dager siden
Norsk Tipping opplevde tekniske problemer som førte til forsinkelser i Lotto-trekningen og Supertrekningen. Problemene skyldtes at spillmotoren hang, noe som hindret koblingen mellom trekningstall og kunder i databasen. Feilen er nå rettet, og Norsk Tipping har startet å kontakte de over 60 vinnerne som har vunnet en million kroner eller mer. Oppringingen vil fortsette mandag dersom de ikke rekker over alle vinnerne søndag kveld.
4 måneder siden
FotoKnudsen har beklaget en feil som førte til at rundt 1000 kunder fikk tilsendt familiekalendere med bilder av andre familier. Feilen skyldes en programvareoppdatering. Kunder har uttrykt sjokk og ubehag over at private bilder av deres barn kan ha kommet på avveie. FotoKnudsen har kontaktet de berørte kundene for å beklage og tilby kompensasjon, samt retur av feilleveransen. Datatilsynet er varslet om saken og undersøker om det har skjedd brudd på personvernreglene. Forbrukerrådet understreker at kundene har rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake.
2 måneder siden
Norsk Tipping har fått et varsel om en bot på 36 millioner kroner fra Lotteritilsynet etter at en kunde oppdaget at vedkommende ikke klarte å stenge seg ute fra et spill i Norsk Tippings app. Feilen oppsto som følge av en oppdatering i Apples mobilsystem i januar i fjor, men er nå rettet. Administrerende direktør i Norsk Tipping, Tonje Sagstuen, beklager hendelsen og sier at selskapet vil akseptere boten og lære av feilen for å hindre at lignende situasjoner oppstår i fremtiden.